یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
نظام آموزشی و حجم محتوا
نظام نوین آموزشی که شناخت گرایی و دانش آموز محوری را سرلوحه خود قرار داده است ، به مانند هرنظام جدید ، نیازمندساختارها و پیش زمینه هایی است که نمیتوان نسبت به آنها بی توجه ماند که از جمله مقدمات اصلاح نظام آموزش و پرورش کشور، محتوای آموزشی و کتاب درسی است .
در تفکر شناختی، محصل را در موقعیت کشف و یادگیری قرار میدهند تا در آن شرایط به کشف روابط برسند که اینچنین شیوه آموزش را نمیتوان در زمان و مکان خاص گنجاند .
کتاب ریاضی مدارس چیزی حدود ۲۰ سال است که بدون تغییر مانده است و زمان تدریس آن نیز متناسب با آموزش سنتی و تفکر القایی دارد که معلم اطلاعات خود را به محصل منتقل کرده و در آخر دوره از راه امتحان ، محصل را میسنجد و با یک نمره به کلاس یا مقطع بالاتر معرفی میکند.
در آموزش فعال ، دانش آموز نیازمند زمان است تا خود به نتیجه برسد اما برای معلمی که مجبور است همپای تمام مناطق ، کتاب را دریک زمان به پایان برساند ، هیچگاه حاضر نیست بازنده این ماراتن باشد و با این حجم کتاب و نظام متمرکز آموزشی ، تسلیم تغییر شیوه آموزش نشده و راه خود را ادامه خواهد داد و دانش آموز نیز در این مسیر مجبور است که او را همراهی کند.بنابراین نظام آموزشی باید یکی از دوراه را انتخاب کند:
۱) ادامه شیوه تدریس سنتی و تفکر القایی و خاموش شدن روح تفکر و تدبر و خلاقیت .
۲) تغییر نظام آموزشی که مقدمه آن تغییر و کاهش محتوای آموزشی تا به تفکر شناختی برسد و به پرورش نسلی خلاق و متفکر اندیشه کند و بی گمان ، درعصر حاضر که اطلاعات و ارتباطات بر زندگی بشری خیمه زده ، گریزی نیست جز انتخاب شیوه ای که نیازهای امروزین را برآورده ساخته و خواسته ها و مطالبات عدیده زندگی نسل جوان را تامین کند و گام نخست ، کاهش حجم کتاب و ارائه مطالب برای توسعه مهارت تفکر ، خلاق و نقاد.
جلال جلیلی
در تفکر شناختی، محصل را در موقعیت کشف و یادگیری قرار میدهند تا در آن شرایط به کشف روابط برسند که اینچنین شیوه آموزش را نمیتوان در زمان و مکان خاص گنجاند .
کتاب ریاضی مدارس چیزی حدود ۲۰ سال است که بدون تغییر مانده است و زمان تدریس آن نیز متناسب با آموزش سنتی و تفکر القایی دارد که معلم اطلاعات خود را به محصل منتقل کرده و در آخر دوره از راه امتحان ، محصل را میسنجد و با یک نمره به کلاس یا مقطع بالاتر معرفی میکند.
در آموزش فعال ، دانش آموز نیازمند زمان است تا خود به نتیجه برسد اما برای معلمی که مجبور است همپای تمام مناطق ، کتاب را دریک زمان به پایان برساند ، هیچگاه حاضر نیست بازنده این ماراتن باشد و با این حجم کتاب و نظام متمرکز آموزشی ، تسلیم تغییر شیوه آموزش نشده و راه خود را ادامه خواهد داد و دانش آموز نیز در این مسیر مجبور است که او را همراهی کند.بنابراین نظام آموزشی باید یکی از دوراه را انتخاب کند:
۱) ادامه شیوه تدریس سنتی و تفکر القایی و خاموش شدن روح تفکر و تدبر و خلاقیت .
۲) تغییر نظام آموزشی که مقدمه آن تغییر و کاهش محتوای آموزشی تا به تفکر شناختی برسد و به پرورش نسلی خلاق و متفکر اندیشه کند و بی گمان ، درعصر حاضر که اطلاعات و ارتباطات بر زندگی بشری خیمه زده ، گریزی نیست جز انتخاب شیوه ای که نیازهای امروزین را برآورده ساخته و خواسته ها و مطالبات عدیده زندگی نسل جوان را تامین کند و گام نخست ، کاهش حجم کتاب و ارائه مطالب برای توسعه مهارت تفکر ، خلاق و نقاد.
جلال جلیلی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شهرداری تهران پلیس دستگیری سیل قتل وزارت بهداشت کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو ارز
تئاتر سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زنان تلویزیون سریال حشاشین سینمای ایران قرآن کریم سینما فیلم موسیقی مهران مدیری
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
فلسطین اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور سپاهان رئال مادرید
اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ ناسا بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان نخبگان
خواب بارداری دندانپزشکی مالاریا هندوانه