یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


تاریخ ادبیات کودکان ایران: ادبیات کودکان در روزگار نو (1340 ـ 1300)


تاریخ ادبیات کودکان ایران: ادبیات کودکان در روزگار نو (1340 ـ 1300)
نویسنده : محمدی - محمدقایینی - زهره
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۲/۰۳/۳۱
رده دیویی : ۸۰۸.۰۸۶
قطع : رحلی
جلد : گالینگر
تعداد صفحه : ۴۵۲
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : PN۱۰۰۹/ف۲م۳۵
نوبت چاپ : ۱
شماره مجلد : ۵
تیراژ : ۳۳۰۰
شابک : ۹۶۴-۹۲۷۱۵-۴-۶

جلد پنجم از 'تاریخ ادبیات کودکان ایران 'بررسی دوره تاریخی سال‌های 1300تا 1340در حوزه ادبیات کودکان در ایران, معرفی چهره‌ها, بررسی آثار, ارزیابی جریان‌ها و موضوعات دیگر را شامل می‌شود .کتاب در سه بخش تدوین یافته است' :ایران در روزگار نو '(فرهنگ در ایران, جایگاه کودک و دگرگونی در مفهوم کودکی, سامانه آموزش و پرورش, شکل‌گیری بنیان‌های نظری آموزش و پرورش), 'عوامل سازنده ادبیات نوی کودکان '(گسترش فرهنگ غرب و زایش ادبیات نوی کودکان, سنجش تاریخی ادبیات کودکان در ایران با ادبیات کودکان غرب, و کتابخانه‌ها و کتاب خوانی) و 'زایش ادبیات داستانی کودکان '(آموزش الفبا و جایگاه ادبیات در کتاب‌های درسی, داستان‌های تاریخی, و جایگاه دختران در آموزش و ادبیات) .در کتاب تصریح شده است ...' : در بررسی الگوهای تاریخی ادبیات کودکان با انبوهی از داده‌ها روبه‌رو بوده‌ایم .اما کوشیده‌ایم با یک طبقه‌بندی روشمند, اوج و فرودهای تاریخی را بشناسیم و بر پایه آن به بررسی ویژگی‌های دوران بپردازیم .همچنین تلاش کرده‌ایم در بستر گزارش‌ها و تحلیل‌های تاریخی, الگوی راهبردی ادبیات کودکان هر دوره را شناسایی کنیم ...در بررسی الگوی ادبیات کودکان ایران در سال‌های 1300تا 1340, پیش از همه به جست و جو در انگاره‌ها و الگوهای سنتی پرداختیم و به این دریافت رسیدیم که الگوی ادبیات سنتی کودکان ایران با الگوهای نو, همساز و سازگار نبوده است .الگوی سنتی به سبب عواملی چند از جمله جبر زمانه, شیفتگی نو اندیشان به ادبیات نو که رهاورد فرنگ بود و پشت کردن به ادبیات سنتی کودکان, راه فروپاشی و فراموشی پیمود ...الگوی سوم را که ویژگی اصلی آن خود انگیختگی است با همه فراز و نشیب‌هایش گروهی از نو اندیشان پدید آوردند .جالب آن است که این الگو برآیند جنبش و پویایی فردی گروهی از برجسته‌ترین دوستداران فرهنگ بود که در آن زمانه کمبود و نبود ساز و برگ‌ها, بی یاری سامانه قدرت و با شناخت اندک, آن را پی‌ریزی کردند .بنابراین اگر این برنامه‌ها ناهماهنگ و ناهمساز بودند, برآمده از سرشت کارهای خود انگیخته است .'


همچنین مشاهده کنید