یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا
با حضور مشکاتیان، ناظری و سایه ؛ «لطفی» زخمه بر ساز زد
«محمدرضا لطفی» نوازنده برجسته تار بعد از ۲۵ سال در حضور «مشكاتیان»، «ناظری»،«سایه» ،«شفیعی كدكنی» و علاقمندان به هنر، به نواختن پرداخت.
لطفی در كنفرانس مطبوعاتی كه چند ماه پیش برگزار كرده بود، از بی مهری و بی لطفی هنرمندانی یاد كرده بود كه سالها پیش با او فعالیت می كردند اما وقتی از صندلی های ردیف اول گذشتم «شهرام ناظری»،«پرویز مشكاتیان»،«عزت ا... انتظامی»،«محمد احصایی»، «اكبر زنجان پور»، «سایه»، «شفیعی كدكنی»، «مجید درخشانی» و... را دیدم كه شاید زودتر از بقیه افراد به كاخ آمده بودند.
بعد از ۴۵ دقیقه تأخیر«لطفی» با «محمد قوی حلم»كه هر دو لباس سفید بر تن داشتند، وارد سنی شدند كه دور تا دور آن شمعهای سفید و گلدانهای گل قرار گرفته بود و از زمین چند متری فاصله داشت و از آنجایی كه به عكاسان خبری اجازه حضور و عكاسی از این برنامه را نداده بودند، مردم جای خالی آنها را با دوربین هایشان پر كرده بودند و پی در پی از زمان حضور این دو نوازنده عكس می گرفتند.
برنامه با تكنوازی تار «لطفی»آغاز شد و چون نیم بیشتر مردم به دلیل دور بودن از صحنه، امكان دیدن او را نداشتند چشم به مانیتورهای دو طرف كاخ دوخته بودند. بعد از چند دقیقه نواختن، تمبك «قوی حلم» نیز برای همراهی با او به صدا در آمد و هر دو چند قطعه را نواختند.
در زمانی كه همه محو تار نوازی لطفی شده بودند او به یكباره شروع به خواندن كرد. قطعه بعدی را با شعر مستی ما از می است مستی ما از نی است، آغاز و در قطعه بعدی به دكلمه خوانی پرداخت. وقتی این هنرمند در حضور دیگر بزرگان موسیقی ساز می زد و می خواند این تصور در ذهنها نقش می بست كه ای كاش خواننده ای از گروه شیدا و یا عارف دهه ۶۰ و ۵۰ او را همراهی می كرد اما صد افسوس كه این رویایی بیش نبود و لطفی خواسته بود كه به تنهایی روی صحنه حاضر شود.
«لطفی» بخش اول برنامه را با قطعه ای در مدح حضرت علی(ع) (هو مددی علی علی) و با دف زدن به پایان برد و برای ۱۵ دقیقه تنفس اعلام شد. در این زمان كه به ۴۵ دقیقه تبدیل شده بود اكثر تماشاچیان درباره بخش اول به گفتگو پرداخته بودند یكی ناراضی از صدای «لطفی»، یكی سر درگم از تفكر موسیقایی او و دیگری در عجب از نبود دیگر بزرگان موسیقی در كنارش و.... در گوشه ای دیگر از كاخ چند نفر از فضای موسیقایی حاكم بر كاخ تأثیر گرفته بودند و با فرض خواننده بودن، صدای خود را منطبق بر موسیقی روی موبایلهایشان كرده بودند.
بعد از پایان تنفس، «لطفی» به همراه «قوی حلم» كه او را در برنامه های خارج از كشور نیز همراهی می كرد با تشویق مردم به روی سن آمد و كمانچه را به دست گرفت. در ابتدا «قوی حلم» دست بر روی سازش گذاشته بود و به ساز لطفی هنگام نواختن خیره شده بود.
اما این حس تنها برای چند لحظه بود چرا كه او باید در اجرای قطعات بعدی «لطفی»را همراهی می كرد.
كنسرت لطفی براساس بداهه نوازی بود و این بداهه تنها به ساززدنش اختصاص نداشت بلكه تمام رفتارهای این هنرمند نیز بر این اساس شكل گرفته بود چرا كه بعد از مدتی ساز زدن بر ۲ كتاب حافظ كه در كنارش بود تفالی زد و هر دو را در مقابلش قرار داد و به یكباره سه تار به دست گرفت و شروع به زدن و خواندن كرد.
شب اول كنسرت «محمدرضا لطفی»با سه تار نوازی او به پایان رسید و با تشویقهای پی در پی مخاطبان صحنه را ترك كرد تا خود را برای اجرای دوم آماده كند.
منبع : روزنامه قدس
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات انتخابات مجلس مجلس دوازدهم مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور وزارت کشور شورای نگهبان رئیس جمهور رئیسی رهبر انقلاب
ایران زلزله تهران هواشناسی سیل فضای مجازی شهرداری تهران سازمان هواشناسی پلیس بارش باران قتل آموزش و پرورش
خودرو حقوق بازنشستگان قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو گاز بانک مرکزی بازار خودرو نمایشگاه نفت مالیات نفت
نمایشگاه کتاب رضا عطاران تلویزیون کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سینما دفاع مقدس سریال مهران مدیری کتابخوانی
فناوری اینترنت
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه اسرائیل جنگ غزه آمریکا حماس روسیه سازمان ملل رفح اوکراین افغانستان
پرسپولیس فوتبال لیگ برتر استقلال هوادار لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران رئال مادرید سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بازی
رشد شفق قطبی ایلان ماسک طوفان خورشیدی اپل ناسا گوگل هوش مصنوعی فیبرنوری ماهواره
مغز استرس فشار خون بارداری شیر زایمان سرماخوردگی