یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


اهمیت نمایش فیلم‌ها


اهمیت نمایش فیلم‌ها
● نکاتی درباره بخش فیلم های کوتاه در جشنواره فیلم فجر
کمتر از دو هفته دیگر مهمترین رویداد سینمایی کشور در حالی در پایتخت کلید می خورد که چشم همه اهالی سینما (فیلمسازان، نویسندگان، منتقدان و...) به فیلم های حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران است و این را هم بعد از ربع قرن که از عمر جشنواره می گذرد می دانیم که در محافل عمومی (مطبوعات، سینماگران و تماشاچیان) این جشنواره با نام فیلم های بلند گره خورده است.
در طول ۲۴ دوره گذشته، فقط در ۱۱ دوره، فیلم کوتاه، بخشی از مسابقه سینمای ایران بوده است و به دلایل متفاوتی نظیر اکران نامناسب فیلم های کوتاه در جشنواره، اطلاع رسانی ضعیف در رابطه با آنها، عدم توجه منتقدان و مطبوعات در طول جشنواره به این حوزه و... این بخش هیچ گاه با استقبال تماشاچیان روبه رو نشده است و فیلم های این بخش نیز چندان مورد بحث منتقدان قرار نگرفته اند. اگر جشنواره فیلم کوتاه تهران را ویترین تولیدات یک ساله سینمای کوتاه ایران بدانیم، جشنواره فیلم فجر پاساژی با ویترین های مختلف (فیلم بلند، فیلم مستند، فیلم کوتاه) از تولیدات سینمای ایران است. با این تفاوت که مسابقه فیلم کوتاه حکم مغازه یی زیرپله یی را در برابر مغازه های دودهانه فیلم بلند در جشنواره دارد.
با نگاهی گذرا به دوره های گذشته جشنواره فیلم فجر متوجه می شویم، که در سال های آغازین برگزاری جشنواره، حوزه فیلم کوتاه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است اما به تدریج و با برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران، به نظر می رسد که احساس نیاز و ضرورت وجود مسابقه فیلم کوتاه در جشنواره بین المللی فیلم فجر به تدریج از میان رفت تا این که در دوره هشتم (۱۳۶۸) این بخش از جشنواره فیلم فجر حذف شد و بار دیگر در دوره بیست و یکم (۱۳۸۱) مسابقه فیلم کوتاه به مسابقه سینمای ایران افزوده شد تا فیلمسازان فیلم کوتاه بتوانند در فضایی ظاهراً متفاوت از جشنواره فیلم کوتاه تهران به رقابت سخت تری بپردازند، چرا که در این بخش تنها ۲۰ فیلم (البته این تعداد هر سال تغییر می کند) از میان صدها فیلمی که به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر فرستاده می شوند، شانس حضور در جشنواره را دارند.
این نکته را هم نباید فراموش کرد که وجود تنها یک جشنواره معتبر فیلم کوتاه در کشور توجیه مناسبی برای بی توجهی به فیلم کوتاه در بزرگ ترین رخداد سینمایی ایران نیست، چرا که با توجه به فهرست اعلام شده فیلم های پذیرفته شده برای رقابت در این بخش، تنها تعداد معدودی از آنها در جشنواره فیلم کوتاه تهران(۱۳۸۵ ) به نمایش درآمده اند.
اما دلیل اینکه چرا با توجه ویژه یی که در سال های آغازین جشنواره فیلم فجر به حوزه فیلم کوتاه وجود داشت، این بخش برای مدت طولانی از جشنواره حذف و دوباره بعد از سال ها دیده می شود و اهمیت می یابد را شاید بتوان در رقابت جشنواره بین المللی فیلم فجر با دیگر جشنواره های معتبر فیلم دنیا نظیر کن، ونیز، برلین و... دانست و ما برای اینکه بتوانیم با جشنواره های بزرگ و کوچکی که هر سال در نقاط مختلف جهان رشد می کنند، رقابت کنیم، نیاز مند آن هستیم که در صورت افزودن بخشی به جشنواره، آن بخش را به عنوان حوزه یی مستقل از فیلم بلند داستانی، مورد توجه و نقد قرار دهیم.
این نکات در حالی برای بخش فیلم های کوتاه مطرح است که امسال بخش فیلم های مستند نیز با افزایش چشمگیر تعداد فیلم های متقاضی روبه رو شد و حتی مسوولان جشنواره را مجبور به ایجاد زیرمجموعه یی جدید در این بخش کرد.
مینا کشاورز
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید