یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


بنزین گران و خیابان های خلوت برای ثروتمندان روس


بنزین گران و خیابان های خلوت برای ثروتمندان روس
در تابستان سال ۲۰۰۵ دولت روسیه موفق شد با شرکت های نفتی به مصالحه دست یابد و کاری کرد که این شرکت ها قیمت خرده فروشی فرآورده های نفتی را افزایش ندهند. در تابستان ۲۰۰۶ قیمت بنزین سریع تر از تورم افزایش یافت.
نگرانی دولت قابل درک است زیرا افزایش قیمت سوخت بر قیمت تمام شده دیگر فرآورده ها و خدمات تاثیر می گذارد و در نهایت به تورم منجر می شود.
همچنین قیمت بنزین، مسئله ای سیاسی است زیرا به طور مستقیم «بر جیب رای دهندگان تاثیر می گذارد».
قیمت بنزین، مسئله ای سیاسی است زیرا به طور مستقیم «بر جیب رای دهندگان تاثیر می گذارد».
تجربه نشان می دهد که دولت روسیه در برابر افزایش قیمت خرده فروشی بنزین ناتوان است. برای مثال در سال ۲۰۰۵ قیمت بنزین به اوج رسید در حالی قیمت ها می بایست کاهش می یافت زیرا بازار داخلی این کشور به دلیل افزایش نرخ مالیات بر صادرات، اشباع شده بود.
شاید حق با میخائیل فرادکوف، نخست وزیر روسیه باشد که می گوید معامله گران موجب افزایش قیمت ها هستند. اما مشکل اصلی بی وجدانی معامله گران نیست بلکه مشکل، فقدان رقیب است.
دولت روسیه برای آنکه بتواند بر قیمت بنزین تاثیر بگذارد باید مشکلات ساختاری این بخش را حل کند و سیستم مالیات بندی خود را مورد بازنگری قرار دهد.
بر اساس تحقیقات، افزایش قیمت بنزین بیش از آنکه بر حجم تقاضا تاثیر بگذارد بر ساختار تقاضا اثر می گذارد.
جلوگیری از افزایش قیمت بنزین در زمانی کوتاه، امکان پذیر نیست اما باید نتایج افزایش قیمت را ، جدا از اثر تورم زایی آن، بررسی کرد.
بهترین تحقیقاتی که در مورد پیامدهای افزایش قیمت بنزین صورت گرفته، در آمریکا بوده است. در این کشور به دلیل تعداد بسیار زیاد وسایل نقلیه و نیز حجم بالای مصرف سوخت، افزایش قیمت سوخت بیش از پیش به موضوعی داغ تبدیل شده است.
بر اساس تحقیقات، افزایش قیمت بنزین بیش از آنکه بر حجم تقاضا تاثیر بگذارد بر ساختار تقاضا اثر می گذارد.
نظر سنجی ها نشان می دهند راننده های آمریکایی در پاسخ به این پرسش که در صورت افزایش شدید قیمت بنزین چه خواهند کرد پاسخ داده اند به دنبال خرید خودروهای کم مصرف خواهند رفت.
اما «بهره وری انرژی» در حال حاضر برای مردم روسیه موضوعی ناآشنا و بیگانه است و در نتیجه واکنش آنها به افزایش قیمت بنزین به گونه ای متفاوت خواهد بود.
افزایش قیمت بنزین، فقط خودروداران فقیر را از جاده ها خارج می کند و خیابان ها را برای ثروتمندانی که پول پرداخت سوخت گران قیمت را دارند، باز می کند.
بر اساس نظرسنجی که در ماه اوت سال گذشته در روسیه انجام گرفت، پرسش شوندگان اظهار داشتند در صورت افزایش شدید قیمت بنزین، ترجیح می دهند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. اما اکنون می بینیم که با وجود افزایش بنزین در مسکو، تعداد خودروها کاهش نیافته است.
در ابتدای سال ۲۰۰۶ تعداد ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو سبک در روسیه وجود داشت اما پیش بینی می شود این رقم تا سال ۲۰۱۵ به ۴۲ میلیون دستگاه افزایش پیدا کند.
دیگر جنبه افزایش قیمت بنزین، تاثیر آن بر اقشار کم درآمد است.
بر اساس آمار منتشر شده توسط موسسه حسابرسی «پرایس واترهاوس کوپرز»، تعداد ۷۱۵ هزار دستگاه اتومبیل خارجی در سه ماهه اول سال ۲۰۰۷ در روسیه فروخته شده است در حالی که این رقم برای خودروهای ارزان تر روسی فقط ۳۰۰ هزار دستگاه بوده است.
بنا بر این، به نظر می رسد افزایش قیمت بنزین، فقط خودروداران فقیر را از جاده ها خارج می کند و خیابان ها را برای ثروتمندانی که پول پرداخت سوخت گران قیمت را دارند، باز می کند.
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا


همچنین مشاهده کنید