یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
سیستم ۵S
سیستم ۵S، برای اولین بار در کشور ژاپن شکل گرفت. ولی ایده اولیه این سیستم، ژاپنی نمی باشد. ژاپنی ها بعد از جنگ جهانی دوم، برای جبران خسارتهای ناشی از جنگ و آغاز زندگی جدید در مطالعات و بازدیدهای خود در برخی از صنایع آمریکا با پدیده HOUSEKEEPING یا خانه داری صنعتی که شامل نظافت، بهداشت، نظم و ترتیب، رعایت کامل ایمنی و جلوگیری از حوادث بود آشنا شدند. آنها با الگوبرداری از این پدیده، با توجه به فرهنگ حاکم بر کشورشان به ابداع و توسعه سیستم ۵S ژاپنی که برای بهسازی و آراستگی محیط کار می باشد در کشور خود پرداختند. هر یک از این کلمات که با S شروع می شوند و به نظام ۵S معروفند، بیانگر یکی از ابعاد پنجگانه ساماندهی محیط کار می باشند.
۵S یکی از بهترین روشهای استانداردسازی محیط کاری و پیش نیازی برای هر برنامه بهبود است که هدف اصلی و نهایی آن پیشگیری از اتلاف می باشد. امروزه علاوه بر ژاپن که پیشرو این نظام است، در بسیاری از کشورها این نظام به اجرا درآمده و نتایج بسیار خوبی همچون داشتن محل کاری مرتب و زیبا، روحیه شاد کارمندان، دسترسی آسان به اطلاعات و لوازم بدون صرف وقت بیهوده، جلوگیری از سردرگمی، جلوگیری از خستگی و عصبانیتهای بی مورد در محیط کاری، افزایش سرعت در انجام کارها، ایمن و بهداشتی شدن محیط کار، جلوگیری از ضایعات، جلوگیری از هدر رفتن زمان، تقویت کار تیمی بین کارکنان، ایمنی و سلامتی بیشتر در محیط کار، افزایش کارایی، کیفیت، بهره وری، رضایت بیشتر مشتریان و ... را برای واحدهای مختلف به ارمغان آورده است. ابعاد ۵ گانه ۵S عبارتند از :
● ساماندهی ( پاکسازی و پالایش ) (seiri):
بدین معنا که اقلام ضروری و مورد نیاز را از اقلام غیرضروری جدا نموده و از محیط کار دور نماییم. یعنی اشیایی را که مورد استفاده قرار نمی گیرند را دور بریزیم تا باعث سردرگمی و شلوغی محیط کار نشوند.
● نظم و ترتیب (seition):
بدین معنا که هر چیزی در جای مناسب خود گذاشته شود تا در صورت نیاز به سهولت و بدون اتلاف وقت و جستجوهای بیهوده در دسترس قرار گیرد.
● پاکیزه سازی ( تمیزی، نظافت ) (seiso):
بدین معنا که افراد محیط کار را مانند خانه خود دانسته و در تمیز و پاکیزه نگه داشتن آن تلاش نمایند به طوریکه روزانه به نظافت محیط کار پرداخته و هیچ چیز و هیچ جایی کثیف نباشد.
● استانداردسازی ( حفظ و نگهداری ) (seiketsu ):
به معنای استاندارد سازی مستمر و حفظ و نگهداری محیط کار در سطح خوب و مطلوب، از طریق کنترل و اصلاح دائمی سه بعد ساماندهی، نظم و ترتیب و پاکیزگی می باشد. بدون استانداردسازی، محیط به وضعیت قبلی خود یعنی یک محیط بینظم و آشفته باز میگردد. مدیر سازمان موظف است تا محیط کار را به نحوی استاندارد و کنترل نماید که همواره همه عوامل با سرعت و دقت لازم مورد استفاده قرار گیرند.
● انضباط (shitsuks ):
بدین معنا که از طریق آموزش و تمرین به کارکنان، عادات درست را به جای عادات نادرست در آنها نهادینه کنند. به طوری که افراد نظافت و انضباط کاری را در محیط کاری رعایت نموده در عمل نیز به کار برند و از قوانین حاکم پیروی نمایند.
نویسنده: فاطمه اسلامیه
منبع : آتیه
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
دولت حجاب سیستان و بلوچستان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم مجلس جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی امام خمینی سیدابراهیم رئیسی
آتش سوزی پلیس تهران قتل شهرداری تهران وزارت بهداشت سیل کنکور فضای مجازی پایتخت سازمان سنجش خانواده
خودرو دلار هوش مصنوعی قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا ارز مسکن تورم
سریال تلویزیون مهران مدیری سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد موسیقی سریال پایتخت فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی فوتسال آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس سپاهان لیورپول
تبلیغات ناسا اپل سامسونگ فناوری نخبگان بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل