شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۳ تیر) (۱)


برگی از تاریخ (۳ تیر) (۱)
امروز سوم تیرماه ۱۳۸۶ هجری شمسی ، برابراست با ۹ جمادی الثانی۱۴۲۸ قمری و ۲۴ ژوئن ۲۰۰۷ میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، به وقوع پیوسته از این قرارند:
● آغاز خلافت علی (ع) مطابق تقویم میلادی
۱۳۵۱ سال پیش در چنین روزی در سال ۶۵۶ میلادی ، خلافت علی (ع) مطابق تقویم میلادی آغاز شد. در آن سال عثمان ، خلیفه سوم ، ۱۷ ژوئن در خانه اش در مدینه كشته شده بود. و هفت روز پس از قتل عثمان، مسلمین با علی (ع) بیعت كردند.
خانه عثمان از هفته ها پیش از مرگ وی و به روایتی چهل روز در محاصره ناراضیان از حكومت بود كه از بین النهرین، مصر و سایر بلاد اسلامی به مدینه رفته بودند و گروهی از همین ناراضیان هفدهم ژوئن به خانه هجوم بردند و عثمان را با ضربات متعدد كشتند.
بسیاری از مسلمانان به خاطر این كه عثمان مناصب را به افراد عشیره و اقوام خود از بنی امیه می داد و بیت المال را میان ایشان قسمت می كرد و آنان به پشتگرمی عثمان، ظلم و جور می كردند و فساد همه جا را فرا گرفته بود از او ناراضی و روی گردان شده بودند.
در نتیجه پس از کشته شدن عثمان ، یاران رسول اکرم (ص) به صورت دستجمعی رو به خانه علی علیه السلام آوردند وبه آن حضرت گفتند که برای خلافت‏شخصی شایتسه تر از او نیست.
ابو مخنف در کتاب «الجمل‏» می‏نویسد: پس از قتل خلیفه سوم اجتماع عظیمی از مسلمانان در مسجد تشکیل شد، به نحوی که مسجد لبریز از جمعیت گردید.
هدف از اجتماع تعیین خلیفه بود.شخصیتهای بزرگی از مهاجرین و انصار، مانند عمار یاسر وابوالهیثم بن التیهان ورفاعهٔ بن رافع ومالک بن عجلان وابو ایوب انصاری و... نظر دادند که با علی ( ع ) بیعت کنند.
بیش از همه عمار درباره علی ( ع ) سخن گفت واز آن جمله بود که: علی شایسته ترین فرد برای این کار است وهمگی از فضایل و سوابق او آگاهید.
در این هنگام همه مردم یک صدا گفتند: ما به ولایت و خلافت او راضی هستیم. آن وقت همه از جا برخاستند و به خانه ‏علی ریختند.
امام علیه السلام در پاسخ درخواست آنان فرمود: من مشاور شما باشم بهتر از آن است که فرمانروای شما گردم. آنان نپذیرفتند و گفتند: تا با تو بیعت نکنیم رهایت نمی‏کنیم. امام علیه السلام فرمود: اکنون که اصرار دارید باید مراسم بیعت در مسجد انجام گیرد، چه بیعت‏ با من نمی‏تواند پنهانی باشد و بدون رضایت توده مسلمانان صورت پذیرد.
امام علیه السلام در پیشاپیش جمعیت ‏به سوی مسجد حرکت کرد و مهاجرین وانصار با او بیعت کردند.سپس گروههای دیگر به آنان پیوستند. نخستین کسانی که با او بیعت کردند طلحه و زبیر بودند.
پس از آنان دیگران نیز یک به یک دست او را به عنوان بیعت فشردند وجز چند نفر، که تعداد آنان از شماره انگشتان بالاتر نیست ، همه به خلافت و پیشوایی او رای دادند. بیعت مردم با امام علیه السلام در روز بیست و پنجم ماه ذی الحجه انجام گرفت.(۱)
● اولین جمهوری در فرانسه
۲۰۸ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۷۹۹ میلادی ، نخستین جمهوری در فرانسه و اولین قانون اساسی مبتنی بر جمهوریت در این کشور به تصویب رسید و تا سال ۱۸۰۴ میلادی بطول انجامید .
در این مدت ناپائون بناپارت بعنوان کنسول اول و پس از آن تا سال ۱۸۱۴ میلادی به عنوان امپراتور بر این کشور حکم راند .
ویژگی مهم این دوره ۱۵ ساله ، ایجاد تمرکز شدید در اداره کشور و تدوین قوانین و مقرراتی نوین برای سازماندهی اداره امور بود .
● تصرف شهر كاراكاس توسط سیمون بولیوار
۱۸۶ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۸۲۱ میلادی ، شهر كاراكاس پایتخت امروزی ونزوئلا طی جنگ های آزادی بخش سیمون بولیوار به تصرف او درآمد.
دراین جنگ یك ساعته اسپانیا كاری از پیش نبرد و بولیوار قهرمان مبارزات آمریكای جنوبی موفق شد پس از این پیروزی كلمبیای بزرگ را تشكیل دهد .
گفتنی است كلمبیای بزرگ شامل ونزوئلا، كلمبیا، پاناما و اكودوربود و بولیوار خود به عنوان اولین رئیس جمهور این سرزمین انتخاب شد .
در سال ۱۵۲۷ شهر كاراكاس پایتخت جمهوری ۲۷ میلیونی بولیواری ونزوئلا توسط «دیه گو دو لوسادا» از صاحب منصبان اسپانیایی قاره آمریكا، در دره ای زیبا و در كنار یك رشته كوه در نزدیكی دریای كارائیب بنا نهاده شد كه اینك با شهرك های اطرافش بیش از پنج میلیون جمعیت دارد.
امریگو وسپوسی نام ونزوئلا (ونیز كوچك) را بر این سرزمین گذارد زیرا كه مانند و نیز ایتالیا، بومیان آن (اصطلاحاً سرخپوستان) كلبه های خود را روی ستون های چوبی در دریا ساخته بودند. كاراكاس كه ۳۵ سال پس از رسیدن كریستوف كلمب به قاره آمریكا ساخته شد، از نخستین شهرهایی است كه اروپایی های مهاجر در قاره غربی ساخته اند.
● اختراع كوره های بسمر
۱۶۴ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۸۴۳ میلادی ، كوره های ذوب فلزات موسوم به كوره های بسمر اختراع شد .
مخترع این كوره ها ، هانری بسمر انگلیسی بود و برای اولین بار نیز در كشور انگلستان مورد استفاده قرارگرفت . این كوره ها ذوب فلزات را تسهیل می كنند و امروزه در سراسر جهان در كارخانه های ذوب فلزات مورد استفاده قرار می گیرند .
● اعدام سلطان العلما خراسانی
۹۹ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۲۸۷ ه.ش ، سلطان العلما خراسانی مدیر روزنامه روح القدس را ، به دستور محمد علی شاه ، اعدام کردند .
روزنامه روح القدس در تهران به مدیریت سلطان العلمای خراسانی تاسیس و نخستین شماره آن در روز دوشنبه ۲۵ جمادی الثانی ۱۳۲۵ه .ق. منتشر شد. این روزنامه جنبه انتقادی شدیدی داشت و مقالات آن برخی با امضا و بسیاری بی امضا است. در پایان تمام شماره ها امضای مدیر روزنامه آمده كه مسئولیت تمام مقالات را به عهده گرفته است. روزنامه روح القدس به جز در شماره چاپ خارج تا ۱۷ جمادی الاولی سال ۱۳۲۶ ه . ق. در مجموع ۲۸ شماره انتشار یافت.
شیخ احمد تربتی معروف به سلطان العلمای خراسانی و مشهور به روح القدس مدیر روزنامه روح القدس با شهامت ترین روزنامه نگار عصر مشروطه است. وی در تربت حیدریه متولد شد و تا سن ۲۹ سالگی ادبیات فارسی و عربی را نزد پدر و دیگر فضلای آن اطراف تحصیل كرد.
سپس راهی تهران شد و در مدرسه صدر به صورت طلبگی زندگی كرد. سلطان العلماء در تهران روزنامه روح القدس را منتشر كرد و به علت نشر مقالات تند و بی پروا علیه محمدعلی شاه و دیگر مستبدان مورد بغض و كینه شدید آنان قرار گرفت به طوری كه وی در شماره سیزده روح القدس مقاله تندی خطاب به محمدعلی شاه نوشت كه روزنامه او را توقیف كردند و محمدعلی شاه دستور داد او را در وزارت عدلیه محاكمه كنند.
این محاكمه به ریاست حاجی صدق الملك تشكیل شد و ادیب خلوت نیز به وكالت از طرف اعتماد السلطنه رئیس انطباعات در باب مندرجات روزنامه روح القدس در جلسه محاكمه شركت كرد.
سرمقاله شماره ۱۳ «روح القدس» كه روز ۲۹ رمضان ۱۳۲۵ ه. ق. انتشار یافت باعث محاكمه سلطان العلماء شد.
در این سرمقاله با عنوان «نطق غیبی یا اشاره لاریبی» سلطان العلماء بعد از نقل این بیت:
مگر به گوش سلیمان ز من رساند باد
نصیحتی كه در او خیر سلطنت باشد
می نویسد: «ای كاش در این مملكت یك شاه پرست پیدا می شد، چند كلمه بدخواهی روح القدس را به شاه دادخواه می رسانید.
ما را نه هوای سلطنت است و نه خیال وزارت. در حفظ وطن و حمایت هموطنان بكوشیم و از حرف حق گفتن چشم نپوشیم.
میان رعیت و بنده فرق است. اطاعت شهوات نفسانی بر بنده لازم است نه بر رعیت زیرا كه رعیت بنده نیست و آزاد است...»
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید