یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

راهنمای جامع بازاریابی از طریق وب


راهنمای جامع بازاریابی از طریق وب
● بخش اول: موتورهای جستجو
چطور می شود بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت کشاند؟برای افزایش ترافیک سایت چه کار هایی می توانید انجام دهید؟در این مقاله با ٣١ مورد ضروری که باید مورد توجه قرار دهید آشنا می شوید . احتمالا بسیاری از آنها را پیش از این نیز به کار می بردید ، برخی دیگر نیز با وجود اطلاع مورد غفلت قرار گرفته اند و تعدادی را نیز تا کنون نشنیده اید.مقالات بسیار زیادی در این خصوص نوشته شده است. بعنوان نمونه می توانید هزاران مقاله از این دست را در مرکز اطلاعرسانی بازاریابی وب به آدرس www.wilsonweb.com/cat بیابید. با وجودی که در این مقاله هیچ نکته ی جدیدی مورد اشاره قرار نگرفته سعی کرده ام تا مجموعه ای از مهمترین تکنیک ها را بطور خلاصه مورد اشاره قرار دهم.
▪ فنون موتورهای جستجو:
١) عنوان صفحه را بنویسید:
برای هر صفحه از سایت عنوانی توصیفی متشکل از ٥ تا ٨ کلمه بنویسید.از نوشتن کلماتی مانند And و The و غیره در عنوان صفحه دوری کنید.این عناوین در هنگام جستجوی کاربران بصورت لینک به سایت شما اشاره می کنند پس سعی کنید با نوشتن عبارات جذاب جستجو کنندگان را به کلیک کردن ترغیب کنید.برای استفاده از عنوان صفحه در میان دو تگ از تگ .
از کلمات کلیدی که مردم برای جستجوی شما استفاده می کنند در کنار نام شرکت برای عنوان صفحه استفاده کنید.بخاطر داشته باشید که این عبارت تقریبا تمام هویت شما در موتورهای جستجو بحساب می آید.اکثر مردم در جستجو فقط به این بخش از نتیجه دقت می کنند و آنرا ملاک انتخاب یا عدم انتخاب سایت شما قرار می دهند.
٢) یک متا تگ توصیفی بنویسید:
برخی از موتور های جستجو توضیحاتی را در پایین عنوان صفحه شما درج می کنند.چنین توصیفی باید در یک یا دو جمله (حد اکثر شامل ٢٥٥ کاراکتر) بیانگر محتوای صفحه باشد.البته بخاطر داشته باشید که تنها حدود ٦٠ کاراکتر از این کاراکتر ها در نتایج موتور جستجوی گوگل به نمایش در می آید و بقیه آنها فهرست می گردند.برای استفاده از متا تگ ها در همان بخش Head بصورت زیر عمل کنید:
زمانی که من یک متا تگ برای صفحه ام می نویسم ابتدا کلمات و عبارات کلیدی مربوط به مقاله را در آن استفاده می کنم.سپس به حذف لغات و عبارات معمول و متداول از آن می پردازم.با وجودی که اکثر موتور های جستجوی مشهور بجز یاهو دیگر از متا تگ ها برای رتبه بندی سایت ها استفاده نمی کنند ولی بهتر است که هنوز هم از آنها استفاده کنیم.چه کسی می تواند تضمین دهد که آنها دوباره مورد توجه قرار نگیرند؟
٣) از کلمات کلیدی در تگ های تیتر H١ ، H٢ و H٣ استفاده کنید:
موتورهای جستجو فرض می کنند که کلماتی که در تیتر ها و زیر تیتر ها آمده اند کلمات مهمی هستند بنا براین سعی کنید کلمات و عبارات کلیدی تان را در یک یا دو تگ سر تیتر (Header) استفاده کنید.از موتور های جستجو انتظار نداشته باشید که برای یافتن تگ های سر تیتر فایل های CSS شما را جستجو کنند.آنها چنین کاری را انجام نمی دهند! در عوض بطور مستقیم کلمات کلیدی را در تگ های سر تیتر استفاده کنید .
٤) از وجود کلمات کلیدی در اولین پاراگراف بدنه (Body) اطمینان حاصل کنید:
موتور های جستجو انتظار دارند تا اولین پاراگراف متن –جایی که بسیاری از مردم مقدمه یا چکیده ای از محتوای صفحه را در آن می گذارند- شامل کلمات کلیدی مهمی باشد.با این وجود نیازی به انباشتن مصنوعی کلمات در صفحه نیست. گوگل تراکم ٥/١ تا ٢ درصدی یک کلمه از صفحه را برای اختصاص امتیاز بالا به صفحه کافی می داند و نیازی به افزایش این رقم نیست.
جاهای دیگری که می توانید از کلمات کلیدی استفاده کنید تگ های Alt و Comment هستند.
٥) از کلمات کلیدی در لینک ها استفاده کنید:
موتورهای جستجو به دنبال نشانه های تمرکز و توجه صفحه شما می گردند.زمانی که به لغتی پیوند داده شده (Hyperlinked) بر می خورند بطور بالقوه آنرا مهم فرض می کنند پس تمام کلمات کلیدی تان را لینک کنید.برای افزایش کارآیی آن می توانید به صفحاتی لینک دهید که آن کلمه یا عبارت کلیدی را در نام خود داشته باشند.
٦) سایت خود را موتور جستجو پسند طراحی کنید:
بسیاری از طراحان در طراحی صفحات از Frame ها استفاده می کنند که موجب بروز مشکلات جدی با موتور های جستجو می گردد.
نوارهای ناوبری جاوا اسکریپت و فلش نیز گرچه برای استفاده انسان ها بسیار مفیدند ولی موتورهای جستجو نمی توانند آنها را بخوانند.برای رفع این مشکل لینک های متداول HTML را در پایین صفحه ضمیمه آنها کنید.
مشکل بعد مربوط به برخی از سیستم های مدیریت محتواست که صفحات پویا تولید می کنند.URL بسیاری از این صفحات با یک علامت سوال شروع می شود که بدنبال آن رشته ای طولانی از کاراکتر ها و اعداد قرار دارند.برخی از موتور های جستجو با رسیدن به علامت سوال جستجو را متوقف می کنند و جلوتر نمی روند.اگر دیدید که موتورهای جستجو صفحات داخلیتان را فهرست نمی کنند به بازنویسی URL ها، ساخت یک نقشه سایت (Site Map) و ثبت نام در Yahoo Seach Submit Express فکر کنید.
٧) چندین صفحه که هر کدام بر کلمه کلیدی خاصی متمرکزند بسازید:
متخصصین دیگر ساخت راهرو های خارجی (External Doorways) و دروازه ها (Gateway Pages) را توصیه نمی کنند چرا که صفحات دو نسخه ای مورد جریمه قرار می گیرند.بجای آن توصیه می شود که چندین و چند صفحه بسازید که هر کدام بر روی یک کلمه یا عبارت کلیدی خاص متمرکز باشند.به عنوان مثال بجای فهرست کردن تمام خدمات در یک صفحه هر کدام را در صفحه ای حداگانه فهرست کنید.چنین صفحاتی به نسبت صفحات عمومی رتبه بالاتری برای کلمات کلیدیشان کسب می کنند.
٨) صفحاتتان را در موتور های جستجو ثبت کنید:
سپس صفحاتتان را در موتور های جستجوی مهمی که بصورت خودکار صفحات را فهرست می کنند ثبت نام کنید.برخی از این موتورها توسط سایر موتور های جستجو وPortal ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.در آمریکا گوگل ، یاهو ، MSN ، AOL و AskJeeves پرطرفدار ترین موتور های های جستجو بشمار می روند برای اروپا و سایر نقاط جهان موتور های محلی نیز به این فهرست اضافه می گردند.اینکه برای ثبت نام در موتور های جستجو به کسی پول بدهید اتلاف سرمایه است.از ثبت نام در FFA ها(Free For All pages) هم اجتناب کنید زیرا علاوه بر عدم نتیجه گیری شما را هدف Spam های خود قرار می دهند.علاوه بر این ممکن است بوسیله موتورهای جستجو جریمه شوید.در مورد ثبت نام در دایرکتوری ها در بخش فنون ایجاد پیوند صحبت خواهیم کرد.و در آخر اگر صفحه تان را در موتور جستجویی ثبت کرده اید تا تغییرات مهمی در آن ایجاد نکرده اید آنرا دوباره ثبت نکنید چرا که عنکبوت های موتور های جستجو (Spider) در هر صورت به صفحه شما سر خواهند زد.
۹) موقعیت خود را در موتور های جستجو تثبیت کنید:
حال با یکسری تنظیمات کوچک موقعیت بالایی برای خود در نتایج جستجو بیابید.به عنوان مثال متوانید با استفاده از نرم افزار Web Position Gold (www.wilsonweb.com/afd/webposition.htm) امتیاز خود را چک کنید و آنرا با صدرنشینان جدول نتایج مقایسه کنید.
● بخش دوم: استراتژی های ایجاد پیوند و بازاریابی سنتی
▪ استراتژی های ایجاد پیوند:
لینک ها ترافیک اضافی برای سایت شما به ارمغان می آورند از زمانیکه Google و سایر موتورهای جستجوی عمده تعداد لینکهای ورودی به سایت را به عنوان در رتبه بندی در نظر گرفته نقش پررنگتری یافته اند.البته همه لینک ها هم ارزش نیستند.لینکهایی که از سایت های محبوب دریافت می کنید ارزش بیشتری از لینکهای سایت های کم بیننده دارند.
▪ سایت خود را در دایرکتوری های کلیدی ثبت کنید:
سایت خود را در دایرکتوری های کلیدی ثبت کنید چرا که این امر به بهبود رتبه شما در موتور های جستجو کمک می کند و در جذب ترافیک به سایت مفید است.از ثبت نام در پروژه دایرکتوری آزاد (www.dmoz.com) که بوسیله ویراستار های انسانی کنترل می شود اطمینان حاصل کنید.این دایرکتوری مهم فراهم کننده محتوای همه موتورهای جستجوی اصلی است.علاوه بر اینکه خود نیز یک سایت اطلاعرسانی پرطرفدار است که گوگل لینکهای آنرا بسیار مهم می شمارد..دایرکتوری یاهو دایرکتوری مهم دیگر است، حتی با وجودیکه اخیرا در نتایج جستجویش از آن کمتر استفاده می کند.در این دایرکتوری ها انسان های واقعی جملات ٢٠٠ کاراکتری شما را می خوانند پس مواظب باشید و از دستورالعمل هایشان پیروی کنید.از جمله سایر دایرکتوری های قابل ملاحظه می توان به www.About.com و www.Business.com اشاره کرد.
▪ سایتتان را در سایت هی صنعت خود و دایرکتوری های مخصوص حوزه فعالیتتان ثبت کنید:
ممکن است دایرکتوری هایی را بیابید که بر روی صنایع و موضوعات خاصی چون آموزش و پرورش و امور مالی تمرکز کرده اند.علاوه بر این ممکن است عضو اتحادیه های مختلف نیز باشید.از آنها نیز بخواهید که در سایتشان به شما لینک بدهند ، حتی اگر برای اینکار مجبور به پرداخت مبلغی به عنوان حق عضویت باشید.
▪ برای خبرنامه های سایت های دیگر مقاله بنویسید:
با نوشتن مقالات در حوزه تخصص خود و ارسال آن برای سردبیران خبرنامه ها به عنوان محتوای رایگان می تواند بشکل غیر قابل باوری حضور شما در وب را پررنگتر نماید.بخصوص که اکثر این مقالات پس از انتشار در وب سایت آنها آرشیو می شوند.
در مقابل فقط بخواهید که یک لینک بهمراه توضیحی یک خطی در مورد خدمات و حوزه فعالیتتان را بهمراه مقاله ارائه کنند.این روش روشی بسیار موثر است که می تواند در طول زمان به راحتی صد ها لینک به سایت شما ایجاد کند.
▪ به انتشار اخبار مربوط به خود بپردازید:
رویدادهایی که ارزش خبری خبری دارند را بیابید و برای نشریات چاپی یا الکترونیک حوزه فعالیتتان ارسال کنید.لینک هایی که به سایت شما در پایگاه های خبری آن لاین داده می شود ، ممکن است تا سالها باقی بماند.
این روزها ایجاد یا طراحی جدید وب سایت ارزش خبری زیادی ندارد و خبر خوبی بشمار نمی رود.بخاطر داشته باشید که در انتشار اخبار حتما URL وب سایتتان را هم قید کنید.
▪ برای کسب و کارتان یک وبلاگ درست کنید:
اگر می خواهید که به سایتتان لینک داده شود نوشتن یک وبلاگ را آغاز کنید.اگر محتوای مناسبی تولید کنید افراد به احتمال زیاد به شما لینک خواهند داد.این امر موجب افزایش امتیاز شما خواهد شد.
▪ استراتژی های سنتی:
تنها به این دلیل که که رسانه های سنتی در اینترنت حضور ندارند نباید فکر کنیم که کارآیی هم ندارند.تلفیقی از رسانه های سنتی و جدید می تواند بسیار مفید باشد.
▪ آدرس سایتتان را در کارت ویزیت، بروشور، نوشته ها و ... خود قرار دهید:
این نکته امری بدیهی که گاهی مورد غفلت واقع می شود.از وجود URL تان در در کارت های ویزیت، سربرگ ها، بروشورها، نوشته ها و ... اطمینان حاصل کنید.در مورد رسانه های چاپی من پیشنهاد می کنم که از http:// ابتدای URL صرف نظر کنید و آدرس سایت را بصورت www.domain.com بنویسید.
▪ از رسانه های چاپی برای تبلیغ سایتتان استفاده کنید:
اگر تبلیغات چاپی را موثر (مفید) یافته اید آنرا ترک نکنید.اما حتما از آدرس URL تان در تمام این تبلیغات چه چه در نشریات تجاری و روز نامه ها و چه در Yellow Page ها استفاده کنید.با اینکار در دو مرحله با خواننده ارتباط برقرار می کنید:اول توجه خواننده را اسیر تبلیغ می کنید و در مرحله بعد سایتی را به آنها پیشنهاد می کنید که درآن می توانند اطلاعات بیشتری بدست بیاورند و یا حتی به سفارش کالا بپردازند.گاهی اوقات تبلیغات کوچک حاشیه نشریات در مقایسه با تبلیغات آن لاین دارای کارآیی بیشتر و قیمت پایینتری هستند.از سایر رسانه های سنتی از قبیل پست بروشور و ارسال کارت پستال، رادیو و تلویزیون و ... نیز غافل نشوید.
▪ خدمات رایگان ارائه دهید:
"از سایت ما دیدن کنید تا اطلاعات بیشتری بدست آورید." جمله ای کسل کننده و غیر موثر برای دعوت مردم به بازدید از سایت است.بهتر است جمله ای همچون "از محاسبه گر نوسازی آشپزخانه رایگان ما که بطور اختصاصی در سایت ما در دسترس است استفاده نمایید." را بکار گیرید.
اشتباه نکنید،ایجاد یک منبع رایگان بسیار زمانبر و انرژی بر است ولی به سرعت موجب رشد ترافیک وب سایتتان خواهد شد.از ارتباط نزدیک خدمات ارائه شده در وب سایت با آنچه می فروشید اطمینان حاصل کنید تا بازدیدکنندگانتان مشتریان خوبی نیز برای سایتتان باشند.
نویسنده دکتر رالف اف. ویلسون
خلاصه و ترجمه : سعید رستگار
منبع : هفته نامه علم روز


همچنین مشاهده کنید