چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

بازار چین، مدال طلایی برای اسپانسرها


بازار چین، مدال طلایی برای اسپانسرها
زمانی که بزرگ ترین اتفاق ورزشی جهان، در کشوری که یکی از بیش ترین رشدهای اقتصادی جهان را در کل تاریخ تجربه کرده می افتد نتیجه می شود فرصتی بی نظیر برای بنگاه های اقتصادی و سرمایه گذاری که اسپانسر این مسابقات هستند پیش می آید.
مشخص است که در چنین وضعیتی بسیاری از شرکت ها و موسسات پا پیش می گذارند تا از امکانات وسیع این بازار پرمشتری استفاده کنند، بازاری که مشتریان آن حالا، تنها ۳۰ سال پس از انقلاب فرهنگی حکومت کمونیستی به دنبال BMW، تلویزیون های فلت بزرگ و سینماهای خانگی هستند.
شرکت آمریکایی «جانسون و جانسون» که برای اولین بار اسپانسر رسمی مسابقات المپیک شده پذیرفته که تمامی ناظران بهداشتی و درمانی مسابقات را به رایگان، به چین ببرد و بازگرداند. اوون را نکین نایب رییس بخش تبلیغات و مدیر بخش اسپانسری این شرکت می گوید که دلیل اصلی علاقه این شرکت به این سرمایه گذاری «بازار گسترده» چین است: «این بهترین زمان ممکن برای سرمایه گذاری در چنین بازاری است.»
مسابقات المپیک پکن تاکنون بیش از ۴/۶ میلیارد دلار فقط از طریق حق پخش تلویزیونی درآمد داشته است که این میزان بیش تر از درآمد کلی مسابقات المپیک آتن و مسابقات المپیک زمستانی تورین است. براساس پیش بینی های انجام گرفته تا زمان شروع مسابقات چین بیش از ۱۰ میلیارد دلار از طریق حق پخش مسابقات درآمد خواهد داشت. ضمن این که شبکه های دولتی تلویزیون این کشور (CCTV) هم بیش از ۱۰ میلیارد دلار از طریق پخش آگهی های تلویزیونی در مقطع برگزاری مسابقات درآمد خواهند داشت.
کریستوفر رامانو مدیر مرکز پژوهش اسپورت اینفو در هنگ کنگ که یکی از مشاوران کمیته اجرایی مسابقات المپیک پکن است می گوید: «مطمئن باشید که مسابقات المپیک پکن موفق ترین المپیک از بعد فعالیت های تجاری است، در این مورد شک نکنید... پکن تمام عوامل لازم برای موفق شدن را دارد، یک استراتژی صحیح متکی بر یک رشد اقتصادی فوق العاده و یک بازار مشتاق گسترده...»
براساس گفته های رامانو تاکنون ۱۲ اسپانسر جهانی برای این مسابقات قرارداد بسته اند که این ۱۲ اسپانسر می توانند در تبلیغات خود در سرتاسر جهان از لوگوی این مسابقات استفاده کنند. این اسپانسرها جدا از پرداخت حق اسپانسری بخش هایی از امکانات و تجهیزات مورد نیاز مسابقات را هم تامین می کنند. برای مثال شرکت تولید پوشاک ورزشی آدیداس جدا از پرداخت بیش از یکصد میلیون دلار برای اسپانسر شدن این مسابقات تمامی پوشاک تیم های ورزشی چین در این مسابقات را هم تامین خواهد کرد.
جدا از این ۱۲ اسپانسر جهانی، مسابقات المپیک پکن ۱۱ اسپانسر داخلی هم دارد که تنها در داخل چین حق تبلیغ کالاهای خود با لوگوی المپیک را دارند.
مارک اسناور مدیر بخش تبلیغات کمپانی «آتوس اوریجین» می گوید: «شرکت ما با پرداخت مبلغی و نیز تامین نیازهای کامپیوتری این مسابقات عنوان اسپانسری را دریافت کرد.کل تجهیزات کامپیوتری مسابقات المپیک و حتی بخش های مرتبط با این مسابقات را شرکت ما تامین کرده است و این یک افتخار برای ماست.»
شرکت دیگر کامپیوتری اسپانسر این مسابقات شرکت «لفوو» است، شرکت چینی که اسپانسر جهانی مسابقات است و می کوشد با استفاده از این فرصت بتواند بازار جهانی برای کامپیوترها و سایر محصولات دیجیتال خود بیابد. این شرکت جهش بزرگ و جهانی کمپانی سامسونگ کره جنوبی که از مسابقات المپیک سئول ۱۹۸۸ به عنوان یک سکوی پرش استفاده کرد را الگوی خود قرار داده است. یک نکته جالب در مورد این شرکت این است که مشعل المپیک توسط این کمپانی طراحی و ساخته شد، این مشعل در طی مسیر ۱۳۷ هزار کیلومتری خود در پنج قاره جهان، حتی در ارتفاع ۷۰۰ر۳ متری از سطح دریا در ارتفاعات اورست هرگز خاموش نشد.
شرکت موبایل چین-بزرگ ترین شرکت ارایه دهنده خدمات تلفن همراه در جهان، بانک چین، بزرگ ترین بانک چین و شرکت سین اوپک دیگر اسپانسرهای اصلی این مسابقات هستند. شرکت های بزرگ جهانی مثل کوکاکولا و مک دونالد هم جزو اسپانسرهای جهانی این مسابقات هستند. مایک روفرمن مدیر بخش چین کوکاکولا می گوید: «این مسابقات یک فرصت عالی برای ماست، ما جشن ۸۰ سالگی خودمان را همزمان با برگزاری مسابقات المپیک در سرتاسر جهان برگزار خواهیم کرد. اما برخی از شرکت های معتبر جهان هم تصمیم گرفته اند که اسپانسر رسمی مسابقات نباشند، برای مثال نایک رقیب اصلی شرکت آدیداس به جای اسپانسری رسمی مسابقات استراتژی اسپانسر شدن برخی تیم ها و برخی ورزشکاران را در پیش گرفته است. مدیر روابط عمومی نایک در ایمیلی در این مورد توضیح داد: «کسب عنوان اسپانسر رسمی تنها عنوانی برای جهان تبلیغات است، اما زمانی که مسابقات المپیک شروع شود شما می بینید که ورزشکارانی که لباس های نایک بر تن دارند قهرمان می شوند و این بهترین تبلیغ ممکن برای شرکت ماست.»
البته مسابقات المپیک در چین به دلیل مخالفت های سیاسی و اجتماعی متعدد ضررهایی هم دیده است. برای مثال کناره گیری استیون اسپیلبرگ مشهور که قراربود فیلم رسمی افتتاحیه مسابقات را بسازد و در اعتراض به عملکرد دولت چین در مساله دارفور کناره گرفت، زیان هایی حتی در بخش اقتصادی به این مسابقات وارد آورد. اسپلبرگ در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که «دولت چین کمک بسیار کمی به حل مناقشه دارفور کرده است.»
در همین حال یک بنیاد حقوق بشر که از حمایت سیافارو بازیگر هالیوودی بهره مند است اعلام کرده است قبل از شروع مسابقات المپیک تظاهراتی را در سرتاسر جهان شکل خواهد داد که هدف از آن فشار بر دولت چین برای اعمال فشار بیش تر به طرف های درگیر در منازعات دارفور است. این نهاد قصد دارد تا از اسپانسرهای رسمی مسابقات هم بخواهد در این زمینه به آن ها کمک کنند.
در همین حال مقامات مسوول چین اعلام می کنند که این مسابقات باید دور از سیاست بماند. فرانسیس سان مدیر مرکز هیل اند تاول که همکار رسمی کمیته اجرایی مسابقات است می گوید: «تمام شرکت های حاضر در حیطه های فعالیت اقتصادی در المپیک می دانند که این مسابقات یافته ها و دستاوردهای انسانی فوق العاده ای برای چین خواهد داشت، آن ها با اطمینان خاطر از این که این مسابقات به چین کمک خواهد کرد تا سطح زندگی مردم خود را ارتقا بخشند و ارتباط بیش تری با جهان پیدا کنند از این مسابقات حمایت مالی کرده اند.»
یکی از ویژگی های جالب مسابقات المپیک پکن این است که این مسابقات در برخی رشته ها در شهرهای به جز پکن برگزار خواهد شد. (این اقدام اولین بار در کل تاریخ المپیک است که محقق می شود) و این مساله هم قطعا باعث افزایش توان اقتصادی کمیته اجرایی مسابقات خواهد بود.
فیل اسکوا، مسوول بخش آسیا شرکت اسپورت مدیا کورپوریشن می گوید: «وسعت چین و جمعیت بسیار زیاد این کشور و هزینه کلانی که این کشور برای میزبانی مسابقات متحمل شده این مسابقات را به یک رویداد بسیار جذاب برای اسپانسرهای اقتصادی بدل کرده است. این موضوع به خصوص با توجه به این که دو دوره قبلی المپیک در کشورهایی برگزار شد که بازار چندان گرمی برای شرکت های بزرگ جهانی محسوب نمی شود (سیدنی در استرالیا و آتن در یونان) اهمیت بیش تری یافته است.
کریستوفردانر، مشاور بخش تبلیغات و رسانه ها در ورزش در چین می گوید: «در حال حاضر صحبت کردن از سرمایه گذاری روی کسب مدال و افتخار یک استراتژی مهم تبلیغاتی در چین است. چنین جملاتی بسیار مورد توجه قرار می گیرند و افکار عمومی نسبت به چنین مسایلی بسیار مثبت است... همین مسایل ساده نشان می دهند که تبلیغات در حال حاضر در بازار چین تا چه اندازه مهم است و چرا بسیاری از شرکت های بزرگ جهان دوست دارند در این فعالیت ورزشی سهیم باشند.»
یک استراتژی مهم شرکت های معتبر جهانی و برندهای بزرگ این سرمایه گذاری در این مسابقات حضور در بازار چین و ماندگار شدن در این کشور است. الف رانکین از شرکت جی اند جی در این مورد می گوید: «چین هنوز فاقد یک سیستم برند معتبر است و بسیاری از برندها تمایل دارند که بازار خود را در چین دایمی کنند. در واقع استراتژی ما این است که پس از مسابقات المپیک در چین بمانیم و نسل های بعدی را مشتری خود بکنیم.»
کریستن والن/ایست آشیاریویو
ترجمه: امیر صدری
منبع : روزنامه سرمایه