شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
مکاتب ادبی جهان: از کوبیسم تا سوررئالیسم
تاریخ نشر : ۸۴۱۲۲۷
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۵۹۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۵۷۰۴-۶۲-۶
رده دیویی : ۸۰۹
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : ساری
نویسنده : نوریکوتنابی - نظامالدین
در شمارگان هفتم از مجموعهی حاضر، نخست، سبک 'کوبیسم' توضیح داده شده و نمونهای از آثار نویسندگان این سبک، فراهم آمده است. در کتاب عنوان شده است: 'کوبیسم پیش از آن که وارد ادبیات شود، در نقاشی قدم به عرصهی وجود نهاد...کوبیستهای میخواهند در نقش هر منظره، گذشته از آن بخشی که به چشم داده میشود، بخشهای پنهان و نامرئی را نیز نشان دهند و تمام جهات و عناصر اساسی هرچیز را در آن واحد مجسم سازند. بدین طریق، کوبیستها نقاشی را کاملا از حقیقت واقع دور میسازند، یعنی نمونهی آنچه را که نقاشی کوبیست روی پرده آورده است هیچگاه به همان صورت در جهان خارج نخواهیم دید... آپولینز در سال 1910 به این فکر افتاد که شاعر نیز، مانند نقاش کوبیست به جای نشان دادن یک جنبه از هرچیز بهتر است تمام جهات آن را نشان دهد. ویژگی این گونه شعر در این است که ابتکار عمل را به دست الفاظ میسپارد، صور ذهنی بدون پیوند منطقی، گرمگرم از خاطر بیرون میجهد و تفنن و بدعت خاصی در طرز چیدن حروف چاپخانه به وجود میآید تا برای چشم نیز لذت و درک تازهای حاصل شود و شاعر در ساختمان جلمه و قوانین دستور زبان و انتخاب و کاربرد وزنهای نادر و نامرسوم آزادی تام دارد'. سپس مکتب 'دادائیسم' به همراه بیانیهها، اعلامیهها، و چگونگی شیوع آن توضیح داده شده و نمونهای از آثار نویسندگان این سبک به چاپ رسیده است. در تعریف 'دادائیسم' میتوان گفت: 'دادائیسم مکتبی است پوچگرا در ادبیات و هنر.... این مکتب 'مبین بینش فسلفی استهزاءآمیزی است که به موجب شرایط اجتماعی و پیامدهای وخیم جنگ جهانی اول، پس از جنگ در اروپا پدید آمد. مبنای جهانبینی دادائیستها بر آزادی و رهایی تمامعیار، مخالفت با هر قرار و قانون و اخلاق و سنت، و بر نفی تمامی ظواهر عقلایی استوار است'. در پایان، از 'سورئالیسم' به دست داده شده و چگونگی پیدایش، رشد، سیاستها، و خاستگاه این مکتب بیان گردیده و نیز 'سورئالیسم' از جنبهی زیباییشناسی و اخلاق بررسی شده است. در کتاب در تعریف سورئالیسم آمده است: خودکاری روانی محضی که مقصود از آن بیانشناسی یا کتبی عملکرد حقیقی اندیشه است، اندیشهی القا شده در غیاب هرگونه نظارت عقل، و فارغ از هر نوع نظارت هنری یا اخلاقی'. در بیانی دیگر میتوان گفت: 'وسایل عملی سورئالیستها عبارتاند از: خودکارنویسی؛ طنزک نوعی بیعلاقگی به دنیای خارجی و فاصله گرفتن با آن به منظور نفی دنیای واقعی؛ و امر شگفت و جادو: قلمرو گروتسک'. در ادامه نمونهای از آثار نویسندگان این سبک به چاپ رسیده است.
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۵۹۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۵۷۰۴-۶۲-۶
رده دیویی : ۸۰۹
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : ساری
نویسنده : نوریکوتنابی - نظامالدین
در شمارگان هفتم از مجموعهی حاضر، نخست، سبک 'کوبیسم' توضیح داده شده و نمونهای از آثار نویسندگان این سبک، فراهم آمده است. در کتاب عنوان شده است: 'کوبیسم پیش از آن که وارد ادبیات شود، در نقاشی قدم به عرصهی وجود نهاد...کوبیستهای میخواهند در نقش هر منظره، گذشته از آن بخشی که به چشم داده میشود، بخشهای پنهان و نامرئی را نیز نشان دهند و تمام جهات و عناصر اساسی هرچیز را در آن واحد مجسم سازند. بدین طریق، کوبیستها نقاشی را کاملا از حقیقت واقع دور میسازند، یعنی نمونهی آنچه را که نقاشی کوبیست روی پرده آورده است هیچگاه به همان صورت در جهان خارج نخواهیم دید... آپولینز در سال 1910 به این فکر افتاد که شاعر نیز، مانند نقاش کوبیست به جای نشان دادن یک جنبه از هرچیز بهتر است تمام جهات آن را نشان دهد. ویژگی این گونه شعر در این است که ابتکار عمل را به دست الفاظ میسپارد، صور ذهنی بدون پیوند منطقی، گرمگرم از خاطر بیرون میجهد و تفنن و بدعت خاصی در طرز چیدن حروف چاپخانه به وجود میآید تا برای چشم نیز لذت و درک تازهای حاصل شود و شاعر در ساختمان جلمه و قوانین دستور زبان و انتخاب و کاربرد وزنهای نادر و نامرسوم آزادی تام دارد'. سپس مکتب 'دادائیسم' به همراه بیانیهها، اعلامیهها، و چگونگی شیوع آن توضیح داده شده و نمونهای از آثار نویسندگان این سبک به چاپ رسیده است. در تعریف 'دادائیسم' میتوان گفت: 'دادائیسم مکتبی است پوچگرا در ادبیات و هنر.... این مکتب 'مبین بینش فسلفی استهزاءآمیزی است که به موجب شرایط اجتماعی و پیامدهای وخیم جنگ جهانی اول، پس از جنگ در اروپا پدید آمد. مبنای جهانبینی دادائیستها بر آزادی و رهایی تمامعیار، مخالفت با هر قرار و قانون و اخلاق و سنت، و بر نفی تمامی ظواهر عقلایی استوار است'. در پایان، از 'سورئالیسم' به دست داده شده و چگونگی پیدایش، رشد، سیاستها، و خاستگاه این مکتب بیان گردیده و نیز 'سورئالیسم' از جنبهی زیباییشناسی و اخلاق بررسی شده است. در کتاب در تعریف سورئالیسم آمده است: خودکاری روانی محضی که مقصود از آن بیانشناسی یا کتبی عملکرد حقیقی اندیشه است، اندیشهی القا شده در غیاب هرگونه نظارت عقل، و فارغ از هر نوع نظارت هنری یا اخلاقی'. در بیانی دیگر میتوان گفت: 'وسایل عملی سورئالیستها عبارتاند از: خودکارنویسی؛ طنزک نوعی بیعلاقگی به دنیای خارجی و فاصله گرفتن با آن به منظور نفی دنیای واقعی؛ و امر شگفت و جادو: قلمرو گروتسک'. در ادامه نمونهای از آثار نویسندگان این سبک به چاپ رسیده است.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم دولت رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد پاکستان جمهوری اسلامی ایران امام خمینی
تهران شهرداری تهران پلیس قتل هواشناسی سیل کنکور وزارت بهداشت سلامت زنان سازمان سنجش پایتخت
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
سینمای ایران سریال سینما کیومرث پوراحمد تلویزیون سریال پایتخت موسیقی قرآن کریم تئاتر ترانه علیدوستی مهران مدیری کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ایالات متحده آمریکا ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک بازی فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی گوگل تبلیغات سرطان نخبگان مدیران خودرو فناوری ناسا اپل سامسونگ آیفون بنیاد ملی نخبگان
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل