دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
ابوزید محمد مروزی
جنسیت: مرد
نام پدر: احمد بن عبدالله فاشانی
تولد و وفات: (۳۰۱ -۳۷۱) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: فقیه شافعی و محدث
شیخ شافعیان بود. نسبت وی به فاشان ، از قراء مرو میرسد. فقه را از ابواسحاق مروزی آموخت. از ابوبکر ابن احمد بن محمد منکدری و ابوالعباس محمد بهن عبدالرحمان دغولی و عمر بن علّک و محمد بن عبدالله سعدی و جماعتی دیگر حدیث شنید. و به بغداد رفت و در آنجا حدیث گفت. سپس در مکه مجاور گردید و در آنجا "صحیح بخاری" را از محمد بن یوسف فربری روایت کرد. ابوزید مروزی موثقترین کسی است که این کتاب را از فربری روایت کرده است. ابوبکر قفال مروزی و دیگر فقههای مرو از او فقه آموختند. ابوعبدالله حاکم نیشابوری و ابوعبدالرحمان سلمی و ابوالحسن دارقطنی و عبدالوهاب میدانی و هیثم بن احمد دمشقی صبّاغ و ابوالحسن بن سمسار و ابوبکر برقانی و محمد بن احمد محاملی و ابومحمد عبدالله بن ابراهیم اصیلی و دیگران حدیث شنیدند. در مرو درگذشت. در "هدیهٔ العارفین" و به تبع آن در "معجمالمؤلفین" کتابهای "الاقناع" ، در حدیث و "تفسیرالمسعودی" به وی نسبت داده شدهاست. اما در "کضفالظنون" ، "الاقناع" از آن قاضی ابوالفضل محمد بن احمد بن لیث مروزی و "تفسیرالمسعودی" از آن ابوعبدالله محمد بن احمد مروزی (شاگرد قفال مروزی) دانستهشده است.
نام پدر: احمد بن عبدالله فاشانی
تولد و وفات: (۳۰۱ -۳۷۱) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: فقیه شافعی و محدث
شیخ شافعیان بود. نسبت وی به فاشان ، از قراء مرو میرسد. فقه را از ابواسحاق مروزی آموخت. از ابوبکر ابن احمد بن محمد منکدری و ابوالعباس محمد بهن عبدالرحمان دغولی و عمر بن علّک و محمد بن عبدالله سعدی و جماعتی دیگر حدیث شنید. و به بغداد رفت و در آنجا حدیث گفت. سپس در مکه مجاور گردید و در آنجا "صحیح بخاری" را از محمد بن یوسف فربری روایت کرد. ابوزید مروزی موثقترین کسی است که این کتاب را از فربری روایت کرده است. ابوبکر قفال مروزی و دیگر فقههای مرو از او فقه آموختند. ابوعبدالله حاکم نیشابوری و ابوعبدالرحمان سلمی و ابوالحسن دارقطنی و عبدالوهاب میدانی و هیثم بن احمد دمشقی صبّاغ و ابوالحسن بن سمسار و ابوبکر برقانی و محمد بن احمد محاملی و ابومحمد عبدالله بن ابراهیم اصیلی و دیگران حدیث شنیدند. در مرو درگذشت. در "هدیهٔ العارفین" و به تبع آن در "معجمالمؤلفین" کتابهای "الاقناع" ، در حدیث و "تفسیرالمسعودی" به وی نسبت داده شدهاست. اما در "کضفالظنون" ، "الاقناع" از آن قاضی ابوالفضل محمد بن احمد بن لیث مروزی و "تفسیرالمسعودی" از آن ابوعبدالله محمد بن احمد مروزی (شاگرد قفال مروزی) دانستهشده است.
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
آمریکا دولت مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران انتخابات افغانستان گشت ارشاد رئیس جمهور
سلامت شورای شهر تهران هواشناسی شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی سیل کنکور وزارت بهداشت
دلار ارز قیمت خودرو قیمت دلار مالیات خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن تورم ایران خودرو
سریال پیمان معادی تئاتر تلویزیون فیلم سینمای ایران سینما بازیگر موسیقی سریال پایتخت ازدواج
سازمان سنجش خورشید
اسرائیل غزه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه نوار غزه عراق ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس ایران فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور
هوش مصنوعی اپل آیفون تبلیغات فناوری ناسا گوگل سامسونگ نخبگان
خواب موز بارداری دندانپزشکی آلزایمر روغن حیوانی