یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
نگاهی به مراحل گوناگون در طراحی یک سیستم اطلاع رسانی
لازمه انجام موفق هر نوع فعالیت ، اعم از تحقیقاتی ، برنامه ریزی ، تصمیم گیری و نظایر آن مستلزم دسترسی به اطلاعات دقیق و روزآمد در زمینه های مورد نظر است . امروزه اطلاعات را نوعی سرمایه ملی محسوب نموده و فعالیتهای مربوط به گردآوری ، پردازش ، ذخیره ، بازیابی و اشاعه آن پشتوانه هرگونه برنامه ریزی و شرط رشد و توسعه اقتصادی ،اجتماعی است . در این مقاله ، پس از مروری بر سابقه اطلاع رسانی در ایران ، نخست به بررسی اهداف سیستمهای اطلاع رسانی پرداخته ، آنگاه مراحل مختلف طراحی یك سیستم اطلاع رسانی كه عبارتند از بازبینی اطلاعات موجود ، برنامه نویسی برای اطلاع رسانی ، گردآوری ، تلخیص و دسته بندی اطلاعات ، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات ، رساندن اطلاعات به مصرف كنندگان و اعمال اطلاعات در تصمیم گیریها ، مورد بررسی قرار می گیرد . سپس اركان اصلی یك سیستم اطلاع رسانی نظیر كتابخانه ها ، بانكهای اطلاعاتی ، شبكه های انتقال اطلاعات و ….مورد بررسی قرار كرفته و در پایان پیشنهادهایی در مورد ایجاد و گسترش سیستمهای اطلاع رسانی در ایران مطرح خواهد شد.
۱ – مقدمه :
بدیهی است كه انجام هر نوع فعالیتی اعم از تحقیقاتی ، برنامه ریزی ، تصمیم گیری و نظایر آن به دسترسی به آخرین اطلاعات در زمینه های مورد نظر بستگی دارد . فراهم ساختن امكان استفاده به موقع و سریع از اطلاعات صحیح و معین ، لازمه پیشرفت اقتصادی – اجتماعی كشورها و رسیدن به اهداف توسعه محسوب می گردد.امروزه ، اطلاعات را نوعی سرمایه ملی به حساب آورده و فعالیتهای مربوط به گردآوری ، پردازش ، ذخیره ، بازیابی و توزیع آن را پشتوانه هر گونه برنامه ریزی و شرط رشد و توسعه اقتصادی – اجتماعی می دانند .
در كشورهای پیشرفته جهان ، محققان بخش مهمی از وقت خود را صرف آگاهی از نتیجه تحقیقات مشابه سایرین و كسب اطلاعات مربوط میكنند . بنابراین ، مراكز و شركتهایی كه بخواهند جایگاه خویش را در بازار فشرده رقابت جهانی حفظ كنند ، ناگزیرند ضمن اطلاع از پیشرفتهای تكنولوژیك حاصله ، روند آن پیشرفتها را در سراسر جهان پیگیری كنند . به عنوان مثال ، شركتهای ژاپنی ، اطلاعات را رگ حیاتی جنگ اقتصادی دانسته و حدود ۵/۱ درصد از فروش سالیانه خود رابه مسئله جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات اختصاص می دهند(۲). در ژاپن ، مركز اطلاعات علمی و تكنولوژیك كه سازمانی دولتی است ، با پرسنلی حدود ۴۰۰ نفر و بودجه ای معادل ۹۰۱ میلیون ین – در سال ۱۹۸۷ – همه ساله حدود ۱۱۰۰۰ مجله علمی را جهت استخراج اطلاعات آن مجلات تجزیه و تحلیل می كند .
۲ – سابقه اطلاع رسانی در ایران (۲) :
به طور كلی " اطلاع رسانی" در هر جامعه ای ، تابع وضع "تحقیق" در آن جامعه است . به عبارت دیگر ، در جامعه ای هر اندازه به امر تحقیق بها داده شود ، به همان اندازه نیز اطلاع رسانی مورد توجه قرار می گیرد . تحقیق ، نیازمند وسائلی است كه امروزه ، از مهمترین آن وسائل دسترسی به آخرین اطلاعات و مدارك لازم است كه خود از طریق مراكز و شبكه های اطلاع رسانی به دست می آید.
آغاز فعالیت اطلاع رسانی در سطح ملی در ایران را می توان با تاسیس "مركز اسناد و مدارك علمی ایران" ، به عنوان یكی از طرحهای وزارت فرهنگ و آموزش عالی ( وزارت علوم و آموزش عالی آن زمان ) در مهر ماه ۱۳۴۷ همزمان دانست . به دنبال تاسیس موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی ، این مركز با نام مركز مدارك علمی به صورت یكی از مراكز تابعه این موسسه درآمد . از اهداف این مركز ، می توان به گردآوری اطلاعات تخصصی در زمینه های مختلف علوم به منظور استفاده دانشمندان و دانش پژوهان كشور اشاره نمود . در تیرماه ۱۳۵۰ به پیشنهاد "مركز اسناد و مدارك علمی ایران " و به منظور استفاده از منابع اطلاعاتی ایران " و به منظور استفاده از منابع اطلاعاتی ایران در سطح ملی و بین المللی ، شورای هماهنگی مراكز اسناد كشور ، با هفت عضو تشكیل و شروع به كار كرد. در سال ۱۹۷۲ ، یونسكو برنامه جهانی مبادله اطلاعات علمی (یونی سیست Unisist ) را به منظور رفع موانع موجود در زمینه مبادلات علمی بین دانشمندان كشورهای جهان تصویب كرد . به دنبال آن در سال ۱۳۵۲ كمیته ملی یونی سیست در ایران تشكیل گردید و شورای هماهنگی مراكز اسناد علمی كشور رسما " به عنوان یكی از گروههای فنی كار در زمینه مسائل مربوط به اطلاعات علمی و فنی از طرف این كمیته پذیرفته شد . در اردیبهشت ۱۳۵۶ به كوشش " مركز اطلاعات علمی " و باهمكاری "یونسكو" "یونی سیست" و "سازمان برنامه و بودجه" ، سمیناری با شركت همه سازمانها و وزارتخانه های ذی ربط در مسائل اطلاع رسانی و با حضور شش نفر از متخصصان برجسته بین المللی در زمینه دانش اطلاع رسانی ، جهت بررسی مسائل اطلاع رسانی در ایران تشكیل گردید . در قطعنامه این سمینار با تاكید بر نقش اطلاعات علمی در توسعه كشور ، از دولت خواسته شد كه ضمن توجه فوری به این امر ، سیاست كشور را در زمینه اطلاع رسانی علمی و فنی ، به نحو هماهنگ مشخص كرده و به مورد اجرا بگذارد . متاسفانه كوششهایی كه برای ایجاد همكاری و هماهنگی بین مراكز اسناد و كتابخانه های مختلف ، به عنوان تدارك زیر بنای نظام ملی اطلاع رسانی درایران صورت گرفت ، هیچكدام نتوانست مشكلات را به نحو اساسی حل كرده و وضع اطلاع رسانی را سروسامان بخشد .
۳ – اهداف اصلی سیستم اطلاع رسانی :
گردآوری ، توزیع و اشاعه اطلاعات مربوط به تحولات حاصله در زمینه علم و تكنولوژی ، امری وقتگیر و پر هزینه است . بنابراین ، تعیین دقیق اهداف ، از اهمیت زیادی برخوردار است . هدف اصلی برنامه اطلاع رسانی ، عبارت است از : آگاهی پیوسته از تحولات ، توسعه ها و جهات حركت تكنولوژی . به طور كلی اهداف فنی اطلاع رسانی به سه گروه قابل تقسیم هستند :
۳ – ۱ – آگاهی كلی از حوادث ، ابداعات ، اتفاقات و تغییرات گوناگون در زمینه علم و تكنولوژی : پیگیری و بررسی دقیق ماهیت ، جهت و اثرات مهم پدیده های كلیدی علم و تكنولوژی به طور كلی .
۳ – ۲ – پیگیری توسعه یك تكنولوژی مشخص ، دستیابی بموقع به اطلاعات مربوط به نتایج فنی ، جهت توسعه و كاربردهای مربوط به یك تكنولوژی مشخص به منظور بهره جستن از آن .
۳ – ۳ - پیگیری فعالیتهای یك سازمان مشخص : آگاهی از سیاستها ، سطوح پشتیبانی ، مكانیزمهای پشتیبانی و اهداف نهایی یك سازمان در زمینه علم و تكنولوژی .
۴ – مراحل مختلف كار در یك سیستم اطلاع رسانی (۳)
مراحل مختلف كار یك سیستم اطلاع رسانی در شكل ۱ نشان داده شده است .عامل محركه این سیستم ، نیاز به آگاهی از پیشرفتهای حاصله در زمینه علوم و تكنولوژی است . خطوط پر نشان دهنده جریان اطلاعات اصلی و خط چینها جریان اطلاعات حانبی و فیدیكها را نشان می دهد . نتیجه نهایی و بازده اصلی قرآیند اطلاع رسانی ، عملكرد بهتر سازمانها اعم از تحقیقاتی ، تجاری و اجرایی است . مراحل گوناكون انجام كار را می توان به شرح زیر خلاصه نمود :
۴ – ۱ – مرحله اول : بازبینی اطلاعات موجود
نخست باید اطلاعات موجود مورد مطالعه قرار گرفته و كافی یا ناكافی بودن آن بررسی گردد . انواع مختلف اطلاعات، زمینه ها و مصرف كنندگان نوعی این اطلاعات ، در جدول (۱) نشان داده است .
۴ – ۲ – مرحله دوم : برنامه ریزی
برنامه ریزی ، عبارت است از : شناسایی منابع ، تعیین روشها و مشخص نمودن نیازهای استفاده كنندگان از اطلاعات . برنامه ریزی تابع نوع سازمان و اهداف آن ، نیازهای اطلاعاتی ، بودجه و امكانات تخصیص یافته برای این كار است .مهمترین مواردی را كه دراین مرحله از كار ، بایستی مد نظر داشت ، می توان به شرح زیر تقسیمبندی نمود :
۴ – ۲ – ۱ - پاسخ به سوالاتی كه در ارتباط با چگونگی اجرای برنامه ریزی مطرح است عبارت اند از :
در چه زمینه هایی به اطلاعات نیازمندیم ؟
چه منابعی باید مورد استفاده قرار گیرند ؟
نگهداری و ذخیره اطلاعات به چه روش یا روشهایی صورت پذیرد ؟
توزیع و اشاعه اطلاعات چگونه انجام شود ؟
۴ – ۲ – ۲ - خدمات مورد نیاز مصرف كنندگان
سیستمهای اطلاع رسانی ، شامل محدوده وسیعی از فعالیتها نظیر گردآوری اطلاعات اطلاعات خام ، طبقه بندی
اطلاعات ، تجزیه و تحلیل اطلاعات ، توزیع اطلاعات ، ارائه مشاوره و نظایر آنهاست . ارائه همگی این خدمات در تمام زمینه ها امكان پذیر نیست . خدمات مورد نیاز مصرف كنندگان ، بایستی در تدوین برنامه مورد توجه قرار گیرد.۴ – ۲ – ۳ – منابع و روشهای تامین اطلاعات
منابع و روشهای گردآور ی اطلاعات را میتوان ، بر حسب میزان دقت اطلاعات مورد نیاز وهزینه پیش بینی شده برای انجام كار ، در چهار گروه به شرح ذیل تقسیم نمود :
الف ) بررسیهای میدانی یا محلی – نظیر بازدید از مراكز تحقیقاتی ، آزمایشگاهها و نظابر آنها ؛
ب ) تماس مستقیم با متخصصان دست اول – نظیر تماس با افراد دست اندر كار توسعه تكنولوژی در كنفرانس علمی و نمایشگاههای تخصصی ؛
ج ) بررسی آثار مكتوب ، اعم از منتشر شده یا منتشر نشده – نظیر كتب ، مجلات علمی ، گزارشهای توجیهی ، گزارشهای سفر و بانكهای اطلاعاتی ؛
د ) تماسهای تشكیلاتی – نظیر عضویت در سازمانهای بین المللی و اتحادیه های صنعتی .
۴ – ۳ – مرحله سوم : گردآوری ، تلخیص و دسته بندی اطلاعات .
دسته بندی و تلخیص اطلاعات ، موجب می گردد تا ضمن جدا ساختن مطالب مهم از مطالب غیر مهم ، از دوباره كار ی احتمالی ناشی از جستجوی یك مطلب توسط افراد گوناگون جلوگیری شود .
۴ – ۴ – مرحله چهارم : تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات به دست آمده
تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از دو دیدگاه مختلف انجام می گیرد :
۴ – ۴ – ۱ – پیگیری تحولات تكنوبوژی به طور عام : این تحولات ، ممكن است توسعه یك تكنولوژی جدید با كاربرد جدیدی از یك تكنولوژی موجود باشد . این نوع اطلاعات ، مصرف كنندهآن را پسوسته ، آگاه و مجهز به روزآمدترین اطلاعات در زمینه های مورد نظر نگه می دارد .
۴ – ۴ – ۲ – تجزیه و تحلیل زمینه های مشخص : نظیر تجزیه و تحلیل عمیق یك تكنولوژی مشخص و یا سیاست تحقیقاتی یك سازمان رقیب .
۴ – ۵ – مرحله پنجم : رساندن اطلاعات به مصرف كنندگان آن
این كار می تواند از طرق گوناگون ، نظیر گزارشهای توجیهی ، گزارشهای فنی ، خبرنامه و یا بانكهای اطلاعاتی انجام گیرد .
بدیهی است استفاده از پست الكترونیك و شبكه های انتقال اطلاعات نقش مهمی در توزیع اطلاعات دارد .
۴ – ۶ – مرحله ششم : اعمال اطلاعات در تصمیم گیریها
هدف نهایی سیستم اطلاع رسانی عبارت است از استفاده از اطلاعات به دست آمده در تصمیم گیریهای كلیدی – نظیر تصمیم گیری در مورد اولویت زمینه های گوناگون تحقیقاتی ، تصمیم گیری درمورد تعیین استراتژی صنعتی و یا تصمیم گیری مربوط بههمكاریعای تكنولوژیك .
۵ – اركان سیستمهای اطلاع رسانی و وضع موجود در كشور :
اركانسیستمهای اطلاع رسانی عبارت اند از : كتابخانه ها ، بانكهای اطلاعاتی ، شبكه های توزیع اطلاعات .
۵ – ۱ – كتابخانه ها
كتابخانه ها ، مهمترین ركن هر سیستم اطلاع رسانی را تشكیل می دهند . به طور كلی كتابخانه های موجود در كشور را می توان در چهار گروه گوناگون دسته بندی نمود :
۵ – ۱ – ۱ – كتابخانه های عمومی
۵ – ۱ – ۲ – كتابخانه های وزارتخانه ها و سازمانهای اجرایی
۵ – ۱ – ۳ – كتابخانه های دانشگاهها و مركز آموزش عالی
۵ – ۱ – ۴ – كتابخانه های مراكز تحقیقانی بر طبق آمار موجود ، در سطح كشور حدود چهارصد كتابخانه دانشگاهی ، تخصصی وجود دارد كه بسیاری از آنها به دلیل مشكلات بودجه ای از غنای چندانی برخوردار نیستند (۴) . به عنوان مثال ، سرانه كتاب برای هر دانشجو در ایران ۱۴ جلد است ؛ درحالی كه این رقم در اسیا ۶۰ ، دراروپا ۱۵۰ و در آمریكا ۲۰۰ جلد می باشد (۵) .
۵ – ۲ – بانكهای اطلاعاتی بانكهای اطلاعاتی ، در تامین اطلاعات مورد نیاز محققان مراكز تحقیقاتی و مدیران سیستمعای اجرایی نقش مهمی به عخته دارند . هر بانك اطلاعاتی ، از تعداد زیادی پایگاه اطلاعاتی تشكیل شده است . هر یك از پایگاهها ، اطلاعات تخصصی مربوط به یك زمینه مشخص را در بر دارند . پایگاههای اطلاعاتی ، توسط شركتهای مختلف ایجاد و در اختیار شركتهای ارائه كننده سرویس امكانات بانكهای اطلاعاتی - كه برای ارائه این سرویس امكانات لازم را در اختیار دارند – قرار می گیرد . اطلاعات موجود در پایگاهها ، از طریق مجلات گوناگون ، كتب ، اختراعات ثبت شده و اسناد و مدارك سازمانهای تخصصی تامین می گردد . به عنوان مثال ، بانك اطلاعاتی CERDAT دركشور فرانسه ، یك بانك اطلاعات تخصصی در زمینه توربینهاست كه ۰۰۰/۵۱ قلم از انواع اطلاعات در مورد توربینها ، در آن ذخیره شده و هر ساله نیز حدود ۷۰۰۰ قلم اطلاعات جدید به آن اضافه می شود . ۱۰% این اطلاعات از مطالعه ۲۵۰ عنوان مجله تخصصی ، ۱۰% از كتابهای گوناگون ، ۳% از بررسی اختراعات ثبت شده، ۲۹% از مطالعه مدارك و اسناد سازمانهای تخصصی خارجی نظیر NASA و ۳۹% از منابع داخلی آن كشور تامین می گردد ۱ .
در حال حاضر ، عمده اطلاعات مورد نیاز محققان داخلی از بانكهای اطلاعات تخصصی خارجی كسب می شود .سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ، چندین بانك اطلاعات تخصصی خارجی را مشترك است و متقاضیان اینگونه اطلاعات ، می توانند از این طریق به جستجوی اطلاعات مورد نیاز خود بپردازند.در زمینه بانكهای اطلاعات داخلی ، فعالیت چشمگیری صورت نگرفته است ؛ اما سازمانهای گوناگون و از جمله مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران ، پایگاههای اطلاعاتی كوچكی را تدارك دیده اند كه متاسفانه آمار و مشخصات مربوط به این بانكها به صورت متمركز موجود نبوده و از سوی دیگر ارتباط شبكه ای بین آنها وجود ندارد .۵ – ۳ – شبكه انتقال اطلاعات یك سیستم اطلاع رسانی ، زمانی می تواند به نحوی موثر خدمات لازم را ارائه نماید كه اجزاء گوناكون آن ، توسط یك شبكه به هم مربوط باشند . در حال حاضر در كشور ما ، چنین شبكه ای موجود نبوده و كتابخانه های گوناگون، از فهرست كتابها ومجلات علمی یكدیگر به طور كامل اطلاع نداشته و اكثرا به صورت مجزا و درمحدوده سازمان متبوعه به ارائه خدمات می پردازند . در مورد پایگاههای اطلاعاتی نیز وضع به همین منوال است .
۶ – پیشنهاد تشكیل یك سیستم اطلاع رسانی ملی
آنچه در زیر می آید ، پیشنهادی است در مورد ترسیم خطوط كلی تشكیل یك سیستم اطلاع رسانی ملی و چگونگی شكل گیری اركان آن .
۶ – ۱ – كتابخانه لزوم تاسیس یك كتابخانه مادر كه آخرین اطلاعات مربوط به رشته های گوناگون علوم را – اعم از كتب منتشره و مجلات و نشریات علمی – به طور كامل تهیه و در اختیار متقاضیان قرار دهد ، امری بدیهی است . سایر كتابخانه های موجود ، هر یك نیازهای كلی خود را از نظر كتب و مجلات علمی ، بسته به زمینه تخصصی كار دانشكده یا مركز تحقیقاتی مربوط تهیه می كنند . كلیه كتابخانه ها به سیستمهای كامپیوتری مجهز شده و اطلاعات مربوط به كتب ، مجلات ، خلاصه مقالات و سایر اسناد و مدارك موجود را به سیستم كامپیوتری منتقل می نمایند . آنگاه كتابخانه های گوناگون ، از طریق یك شبكه ارتباطی – كه خطوط كلی آن در ادامه ، مورد بحث قرار خواهد گرفت – به هم متصل شده و به این ترتیب مراجعه كنندگان به هر یك از كتابخانه ها ، در صورتی كه كتب یا مقالات مورد نظر خود را در كتابخانه محل نیافتند ، می توانند از این طریق ، اطلاعات مورد نیازشان را در كتابخانه مادر و یا سایر كتابخانه های كشور جستجو نمایند .
۶ – ۲ – بانكهای اطلاعاتی پس از ایجاد نظام اطلاع رسانی و تاسیس كتابخانه مادر ، این كتابخانه ، به عضویت آن گروه از بانكهای اطلاعاتی گوناگون در خواهد آمد كه در ارتباط با سر فصلهای مختلف ، پایگاههای اطلاعاتی گوناگونی را تحت پوشش دارند . بدیهی است كه این موضوع ، مانع از عضویت سایر مراكزی نخواهد بود كه حجم نیازهای آنها تماس مستقیم با بعضی از بانكهای اطلاعاتی را طلب می كند . از سوی دیگر ، سایر متقاضیانی كه میزان نیازهای آنها محدود است نیز از طریق مركز مادر به بانكهای اطلاعاتی خارجی مربوط شده و اطلاعات مورد نیاز خود را جستجو خواهند نمود.علاوه بر این ، بایستی یك بانك اطلاعات داخلی نیز ایجاد گردد تا این بانك ، كلیه اطلاعات فنی تولید شده در مراكز آموزشی ، پژوهشی و تولید كننده اطلاعات علمی و فنی در داخل كشور را – كه تعداد آنها بر اساس اطلاعات موجود متجاوز از ۴۴۹ واحد است ۶ – از طریق گروههای كاری گوناگون جمع آوری و در اختیار متقاضیان داخلی و متقاضیان احتمالی خارجی قرار دهد . مسئولیت به روز نگهداشتن اطلاعات این بانك به عهده گروههای مختلف كاری است . این راستا شایسته است برای دریافت منظم اطلاعات از منابع تولید كتتده آن ، مكانیزم لازم پیش بینی شود .
۶ – ۳ – شبكه اطلاع رسانی به طوری كه قبلأ گفته شد ، سیستم اطلاع رسانی به مفهوم واقعی آن ، زمانی معنی خواهد داشت كه مراكز گوناگون آن سیستم ، از طریق یك شبكه به هم متصل بوده و امكان تبادل اطلاعات بین آنها وجود داشته باشد . در حال حاضر ، در ایران چنین شبكه ای وجود نداشته و هركدام از كتابخانه ها یا مراكز ، به طور مجزا به تامین بخشی از اطلاعات مورد نیاز متقاضیان در محدوده تحت پوشش خود مشغول بوده و امكان استفاده از امكانات یكدیگر را ندارند . برای ایجاد یك شبكه انتقال اطلاعات ، بین مركز اطلاع رسانی مادر (مشتمل بر كتابخانه مركزی ، بانكهای اطلاعات داخلی و دروازه ارتباط با بانكهای اطلاعاتی خارجی ) و مراكز اطلاع رسانی اقماری سه راه حل مختلف وجود دارد :
۶ – ۳ – ۱ – استفاده از یك شبكه كاملأ اختصاصی : در این روش ، مراكز گوناگون از طریق یك شبكه اختصاصی مستقل و بدون استفاده از امكانات شبكه عمومی مخابرات كشور ، با یكدیگر مرتبط خواهند شد . تركیب مناسب برای ایجاد این شبكه "تركیب ستاره ای" است . . در چنین تركیبی ، ارتباط هر یك از مراكز اطلاع رسانی اقماری با مركز مادر به طور مستقیم و ارتباط بین دو مركز اقماری ، از طریق مركز مادر برقرار خواهد شد . پیشرفت تكنولوژی مخابرات ، ایجاد چنین شبكه ای را به سهولت امكان پذیر ساخته است . به دلیل پراكندگی مراكز اطلاع رسانی اقمار ی در سراسر كشور ، در این راه حل استفاده از ماهواره ، به عنوان سیستم انتقال اجتناب پذیر است . استفاده از ترمینالهای VSAT در مراكز اقماری و قرار دادن ایستگاه مركزی این شبكه (HUB ) به همراه یك "سوئیچ بسته ای" (Packet Switch) با ظرفیت مناسب در مركز مادر ، مناسبترین راه حل برای ایجاد این شبكه است . از مزایای شبكه اختصاصی سهولت و سرعت عمل در ایجاد ، قابلیت اعتماد و انعطاف بالا و از معایب آن هزینه زیاد را می توان نام برد .
۶ – ۳ – ۲ – استفاده از یك شبكه نیمه اختصاصی : در این شیوه ، به طوری كه از نام آن برمی آید ، شبكه كماكان اختصاصی است – با این تفاوت كه برای انتقال اطلاعات بین مراكز گوناگون ، از تسهیلات شبكه عمومی استفاده می شود . تركیب مناسب برای این شبكه نیز ، "تركیب ستاره ای" است . از مزایای این راه حل ، در مقایسه با شبكه كاملأ اختصاصی ، كم هزینه تر بودن و از معایب آن پایین بودن سطح قابلیت انعطاف و اعتماد و طولانی بودن مدت زمان لازم برای ایجاد شبكه است .
۶ – ۳ – ۳ – استفاده از شبكه عمومی : در این راه حل نیز ، همانگونه كه از نام آن برمی آید ، هیچگونه تجهیزات اختصاصی وجود نداشته و مراكز گوناگون اطلاع رسانی ، مشتركان شبكه عمومی انتقال اطلاعات كشور هستند . بدیهی است كه در این حالت ، تبعیت از استانداردهای این شبكه الزامی است . ضمنا هریك از مراكز ، زمانی می توانند به شبكه متصل شوند كه امكانات لازم ، درآن نقطه فراهم شده باشد . به عبارت دیگر ، اجرای كامل طرح ایجاد شبكه از نظر زمانی در اختیار مدیریت سیستم اطلاع رسانی نبوده و به مدیریت شبكه انتقال اطلاعات كشور بستگی دارد . از مزایای این شبكه در مقایسه با دو شبكه پیشین ، می توان به كم هزینه بودن و از معایب آن می توان به طولانی بودن مدت زمان لازم جهت اجرا و پایینتر بودن سطح قابلیت انعطاف اشاره نمود .با توجه به اینكه اخیرا شركت مخابرات ، در حهت ارائه خدمات انتقال اطلاعات اقداماتی را شروع نموده و در آینده نزدیك امكان استفاده از این خدمات در تهران فراهم است و از سوی دیگر ، بخش عمده ای از كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی فعال ، د رحال حاضر در تهران قرار دارند ، پیشنهاد می گردد ، اقدام به تاسیس شبكه بین كتابخانه ها از تهران آغاز شده و جهت نیل بدین منظور از امكانات شبكه عمومی استفاده شود . و در مراحل بعدی ، به تدریج و بر طبق یك برنامه زبانبندی شده ، سایر مراكز اطلاع رسانی نیز به این شبكه متصل گردند . همچنین شایان ذكر است در زمان اتصال هر مركز به شبكه ، چنانچه امكانات لازم جهت برقراری ارتباط ، از طرف شركت مخابرات مهیا باشد از شبكه عمومی و د رغیر این صورت شایسته است از تجهیزات اختصاصی استفاده شود .
۶ – ۴ – آموزش
گسترش دامنه علوم ، پیشرفت روزافزون تكنولوژی و فشردگی رقابت در صحنه جهانی ، پیگیری و اطلاع از تحولات حاصله در زمینه های گوناگون علوم و تكنولوژی را امریم اجتناب پذیر نموده است . حجم زیاد و تنوع اطلاعات ، گردآوری ، دسته بندی و تجزیه و تحلیل آنها را به صورت یك تخصص درآورده است .دانشگاههای گوناگون در كشورهای پیشرفته ، به این امر توجه نموده و آموزش متخصصان این فن را در مقاطع مختلف كارشناسی و كارشناسی ارشد سالهاست كه آغاز نموده اند . آموزشهای این رشته ، بیشتر جنبه علمی و فنی داشته و به تعبیری فارغ التحصیلان آن مهندسانی هستند كه تخصص آنها در زمینه پردازش اطلاعات است . طبق گفته های آقای هنری دو (Henri dou ) بنیانگذار این رشته در دانشگاه Aix Marseille فرانسه ، دانشجویان این رشته پس از فارغ التحصیل شدن ، به سالها تجربه نیاز دارند تا به متخصصان واقعی تبدیل شوند ۷ . با توجه به آنچه گفته شد ، لزوم توجه دانشگاهها و مراكز آموزش عالی به این امر و طراحی و اجرای دوره های لازم برای آموزش متخصصان مورد نیاز آشكار است .
۷ – نتیجه گیری :
مراحل گوناگون طراحی یك سیستم اطلاع رسانی و اركان اصلی آن مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی جهت تشكیل یك نظام ملی اطلاع رسانی ارائه گردید . سابقه امر نشان می دهد كه تشكیل این نظام قبل از هر چیز ، نیازمند عزمی راسخ و برخاسته از احساس نیازی عمیق است . برنامه ریزی دقیق و تخصیص امكانات مورد نیاز ، جهت تامین سخت افزار (اركان سیستم ) و نرم افزار (پرسنل متخصص ) لازم ، گامهای بعدی است . همچنین توجه به امر آموزش متخصصان این حرفه از اهمیت ویژه ای برخوردار است . با امید به اینكه این سمینار راهگشای تشكیل یك نظام اطلاع رسانی كارآگردد و همچون سمینارهای پیشین مصداق " نشستند و گفتند و برخاستند" نباشد.
نوشته: محمد اسماعیل كلانتری
۱ – مقدمه :
بدیهی است كه انجام هر نوع فعالیتی اعم از تحقیقاتی ، برنامه ریزی ، تصمیم گیری و نظایر آن به دسترسی به آخرین اطلاعات در زمینه های مورد نظر بستگی دارد . فراهم ساختن امكان استفاده به موقع و سریع از اطلاعات صحیح و معین ، لازمه پیشرفت اقتصادی – اجتماعی كشورها و رسیدن به اهداف توسعه محسوب می گردد.امروزه ، اطلاعات را نوعی سرمایه ملی به حساب آورده و فعالیتهای مربوط به گردآوری ، پردازش ، ذخیره ، بازیابی و توزیع آن را پشتوانه هر گونه برنامه ریزی و شرط رشد و توسعه اقتصادی – اجتماعی می دانند .
در كشورهای پیشرفته جهان ، محققان بخش مهمی از وقت خود را صرف آگاهی از نتیجه تحقیقات مشابه سایرین و كسب اطلاعات مربوط میكنند . بنابراین ، مراكز و شركتهایی كه بخواهند جایگاه خویش را در بازار فشرده رقابت جهانی حفظ كنند ، ناگزیرند ضمن اطلاع از پیشرفتهای تكنولوژیك حاصله ، روند آن پیشرفتها را در سراسر جهان پیگیری كنند . به عنوان مثال ، شركتهای ژاپنی ، اطلاعات را رگ حیاتی جنگ اقتصادی دانسته و حدود ۵/۱ درصد از فروش سالیانه خود رابه مسئله جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات اختصاص می دهند(۲). در ژاپن ، مركز اطلاعات علمی و تكنولوژیك كه سازمانی دولتی است ، با پرسنلی حدود ۴۰۰ نفر و بودجه ای معادل ۹۰۱ میلیون ین – در سال ۱۹۸۷ – همه ساله حدود ۱۱۰۰۰ مجله علمی را جهت استخراج اطلاعات آن مجلات تجزیه و تحلیل می كند .
۲ – سابقه اطلاع رسانی در ایران (۲) :
به طور كلی " اطلاع رسانی" در هر جامعه ای ، تابع وضع "تحقیق" در آن جامعه است . به عبارت دیگر ، در جامعه ای هر اندازه به امر تحقیق بها داده شود ، به همان اندازه نیز اطلاع رسانی مورد توجه قرار می گیرد . تحقیق ، نیازمند وسائلی است كه امروزه ، از مهمترین آن وسائل دسترسی به آخرین اطلاعات و مدارك لازم است كه خود از طریق مراكز و شبكه های اطلاع رسانی به دست می آید.
آغاز فعالیت اطلاع رسانی در سطح ملی در ایران را می توان با تاسیس "مركز اسناد و مدارك علمی ایران" ، به عنوان یكی از طرحهای وزارت فرهنگ و آموزش عالی ( وزارت علوم و آموزش عالی آن زمان ) در مهر ماه ۱۳۴۷ همزمان دانست . به دنبال تاسیس موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی ، این مركز با نام مركز مدارك علمی به صورت یكی از مراكز تابعه این موسسه درآمد . از اهداف این مركز ، می توان به گردآوری اطلاعات تخصصی در زمینه های مختلف علوم به منظور استفاده دانشمندان و دانش پژوهان كشور اشاره نمود . در تیرماه ۱۳۵۰ به پیشنهاد "مركز اسناد و مدارك علمی ایران " و به منظور استفاده از منابع اطلاعاتی ایران " و به منظور استفاده از منابع اطلاعاتی ایران در سطح ملی و بین المللی ، شورای هماهنگی مراكز اسناد كشور ، با هفت عضو تشكیل و شروع به كار كرد. در سال ۱۹۷۲ ، یونسكو برنامه جهانی مبادله اطلاعات علمی (یونی سیست Unisist ) را به منظور رفع موانع موجود در زمینه مبادلات علمی بین دانشمندان كشورهای جهان تصویب كرد . به دنبال آن در سال ۱۳۵۲ كمیته ملی یونی سیست در ایران تشكیل گردید و شورای هماهنگی مراكز اسناد علمی كشور رسما " به عنوان یكی از گروههای فنی كار در زمینه مسائل مربوط به اطلاعات علمی و فنی از طرف این كمیته پذیرفته شد . در اردیبهشت ۱۳۵۶ به كوشش " مركز اطلاعات علمی " و باهمكاری "یونسكو" "یونی سیست" و "سازمان برنامه و بودجه" ، سمیناری با شركت همه سازمانها و وزارتخانه های ذی ربط در مسائل اطلاع رسانی و با حضور شش نفر از متخصصان برجسته بین المللی در زمینه دانش اطلاع رسانی ، جهت بررسی مسائل اطلاع رسانی در ایران تشكیل گردید . در قطعنامه این سمینار با تاكید بر نقش اطلاعات علمی در توسعه كشور ، از دولت خواسته شد كه ضمن توجه فوری به این امر ، سیاست كشور را در زمینه اطلاع رسانی علمی و فنی ، به نحو هماهنگ مشخص كرده و به مورد اجرا بگذارد . متاسفانه كوششهایی كه برای ایجاد همكاری و هماهنگی بین مراكز اسناد و كتابخانه های مختلف ، به عنوان تدارك زیر بنای نظام ملی اطلاع رسانی درایران صورت گرفت ، هیچكدام نتوانست مشكلات را به نحو اساسی حل كرده و وضع اطلاع رسانی را سروسامان بخشد .
۳ – اهداف اصلی سیستم اطلاع رسانی :
گردآوری ، توزیع و اشاعه اطلاعات مربوط به تحولات حاصله در زمینه علم و تكنولوژی ، امری وقتگیر و پر هزینه است . بنابراین ، تعیین دقیق اهداف ، از اهمیت زیادی برخوردار است . هدف اصلی برنامه اطلاع رسانی ، عبارت است از : آگاهی پیوسته از تحولات ، توسعه ها و جهات حركت تكنولوژی . به طور كلی اهداف فنی اطلاع رسانی به سه گروه قابل تقسیم هستند :
۳ – ۱ – آگاهی كلی از حوادث ، ابداعات ، اتفاقات و تغییرات گوناگون در زمینه علم و تكنولوژی : پیگیری و بررسی دقیق ماهیت ، جهت و اثرات مهم پدیده های كلیدی علم و تكنولوژی به طور كلی .
۳ – ۲ – پیگیری توسعه یك تكنولوژی مشخص ، دستیابی بموقع به اطلاعات مربوط به نتایج فنی ، جهت توسعه و كاربردهای مربوط به یك تكنولوژی مشخص به منظور بهره جستن از آن .
۳ – ۳ - پیگیری فعالیتهای یك سازمان مشخص : آگاهی از سیاستها ، سطوح پشتیبانی ، مكانیزمهای پشتیبانی و اهداف نهایی یك سازمان در زمینه علم و تكنولوژی .
۴ – مراحل مختلف كار در یك سیستم اطلاع رسانی (۳)
مراحل مختلف كار یك سیستم اطلاع رسانی در شكل ۱ نشان داده شده است .عامل محركه این سیستم ، نیاز به آگاهی از پیشرفتهای حاصله در زمینه علوم و تكنولوژی است . خطوط پر نشان دهنده جریان اطلاعات اصلی و خط چینها جریان اطلاعات حانبی و فیدیكها را نشان می دهد . نتیجه نهایی و بازده اصلی قرآیند اطلاع رسانی ، عملكرد بهتر سازمانها اعم از تحقیقاتی ، تجاری و اجرایی است . مراحل گوناكون انجام كار را می توان به شرح زیر خلاصه نمود :
۴ – ۱ – مرحله اول : بازبینی اطلاعات موجود
نخست باید اطلاعات موجود مورد مطالعه قرار گرفته و كافی یا ناكافی بودن آن بررسی گردد . انواع مختلف اطلاعات، زمینه ها و مصرف كنندگان نوعی این اطلاعات ، در جدول (۱) نشان داده است .
۴ – ۲ – مرحله دوم : برنامه ریزی
برنامه ریزی ، عبارت است از : شناسایی منابع ، تعیین روشها و مشخص نمودن نیازهای استفاده كنندگان از اطلاعات . برنامه ریزی تابع نوع سازمان و اهداف آن ، نیازهای اطلاعاتی ، بودجه و امكانات تخصیص یافته برای این كار است .مهمترین مواردی را كه دراین مرحله از كار ، بایستی مد نظر داشت ، می توان به شرح زیر تقسیمبندی نمود :
۴ – ۲ – ۱ - پاسخ به سوالاتی كه در ارتباط با چگونگی اجرای برنامه ریزی مطرح است عبارت اند از :
در چه زمینه هایی به اطلاعات نیازمندیم ؟
چه منابعی باید مورد استفاده قرار گیرند ؟
نگهداری و ذخیره اطلاعات به چه روش یا روشهایی صورت پذیرد ؟
توزیع و اشاعه اطلاعات چگونه انجام شود ؟
۴ – ۲ – ۲ - خدمات مورد نیاز مصرف كنندگان
سیستمهای اطلاع رسانی ، شامل محدوده وسیعی از فعالیتها نظیر گردآوری اطلاعات اطلاعات خام ، طبقه بندی
اطلاعات ، تجزیه و تحلیل اطلاعات ، توزیع اطلاعات ، ارائه مشاوره و نظایر آنهاست . ارائه همگی این خدمات در تمام زمینه ها امكان پذیر نیست . خدمات مورد نیاز مصرف كنندگان ، بایستی در تدوین برنامه مورد توجه قرار گیرد.۴ – ۲ – ۳ – منابع و روشهای تامین اطلاعات
منابع و روشهای گردآور ی اطلاعات را میتوان ، بر حسب میزان دقت اطلاعات مورد نیاز وهزینه پیش بینی شده برای انجام كار ، در چهار گروه به شرح ذیل تقسیم نمود :
الف ) بررسیهای میدانی یا محلی – نظیر بازدید از مراكز تحقیقاتی ، آزمایشگاهها و نظابر آنها ؛
ب ) تماس مستقیم با متخصصان دست اول – نظیر تماس با افراد دست اندر كار توسعه تكنولوژی در كنفرانس علمی و نمایشگاههای تخصصی ؛
ج ) بررسی آثار مكتوب ، اعم از منتشر شده یا منتشر نشده – نظیر كتب ، مجلات علمی ، گزارشهای توجیهی ، گزارشهای سفر و بانكهای اطلاعاتی ؛
د ) تماسهای تشكیلاتی – نظیر عضویت در سازمانهای بین المللی و اتحادیه های صنعتی .
۴ – ۳ – مرحله سوم : گردآوری ، تلخیص و دسته بندی اطلاعات .
دسته بندی و تلخیص اطلاعات ، موجب می گردد تا ضمن جدا ساختن مطالب مهم از مطالب غیر مهم ، از دوباره كار ی احتمالی ناشی از جستجوی یك مطلب توسط افراد گوناگون جلوگیری شود .
۴ – ۴ – مرحله چهارم : تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات به دست آمده
تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از دو دیدگاه مختلف انجام می گیرد :
۴ – ۴ – ۱ – پیگیری تحولات تكنوبوژی به طور عام : این تحولات ، ممكن است توسعه یك تكنولوژی جدید با كاربرد جدیدی از یك تكنولوژی موجود باشد . این نوع اطلاعات ، مصرف كنندهآن را پسوسته ، آگاه و مجهز به روزآمدترین اطلاعات در زمینه های مورد نظر نگه می دارد .
۴ – ۴ – ۲ – تجزیه و تحلیل زمینه های مشخص : نظیر تجزیه و تحلیل عمیق یك تكنولوژی مشخص و یا سیاست تحقیقاتی یك سازمان رقیب .
۴ – ۵ – مرحله پنجم : رساندن اطلاعات به مصرف كنندگان آن
این كار می تواند از طرق گوناگون ، نظیر گزارشهای توجیهی ، گزارشهای فنی ، خبرنامه و یا بانكهای اطلاعاتی انجام گیرد .
بدیهی است استفاده از پست الكترونیك و شبكه های انتقال اطلاعات نقش مهمی در توزیع اطلاعات دارد .
۴ – ۶ – مرحله ششم : اعمال اطلاعات در تصمیم گیریها
هدف نهایی سیستم اطلاع رسانی عبارت است از استفاده از اطلاعات به دست آمده در تصمیم گیریهای كلیدی – نظیر تصمیم گیری در مورد اولویت زمینه های گوناگون تحقیقاتی ، تصمیم گیری درمورد تعیین استراتژی صنعتی و یا تصمیم گیری مربوط بههمكاریعای تكنولوژیك .
۵ – اركان سیستمهای اطلاع رسانی و وضع موجود در كشور :
اركانسیستمهای اطلاع رسانی عبارت اند از : كتابخانه ها ، بانكهای اطلاعاتی ، شبكه های توزیع اطلاعات .
۵ – ۱ – كتابخانه ها
كتابخانه ها ، مهمترین ركن هر سیستم اطلاع رسانی را تشكیل می دهند . به طور كلی كتابخانه های موجود در كشور را می توان در چهار گروه گوناگون دسته بندی نمود :
۵ – ۱ – ۱ – كتابخانه های عمومی
۵ – ۱ – ۲ – كتابخانه های وزارتخانه ها و سازمانهای اجرایی
۵ – ۱ – ۳ – كتابخانه های دانشگاهها و مركز آموزش عالی
۵ – ۱ – ۴ – كتابخانه های مراكز تحقیقانی بر طبق آمار موجود ، در سطح كشور حدود چهارصد كتابخانه دانشگاهی ، تخصصی وجود دارد كه بسیاری از آنها به دلیل مشكلات بودجه ای از غنای چندانی برخوردار نیستند (۴) . به عنوان مثال ، سرانه كتاب برای هر دانشجو در ایران ۱۴ جلد است ؛ درحالی كه این رقم در اسیا ۶۰ ، دراروپا ۱۵۰ و در آمریكا ۲۰۰ جلد می باشد (۵) .
۵ – ۲ – بانكهای اطلاعاتی بانكهای اطلاعاتی ، در تامین اطلاعات مورد نیاز محققان مراكز تحقیقاتی و مدیران سیستمعای اجرایی نقش مهمی به عخته دارند . هر بانك اطلاعاتی ، از تعداد زیادی پایگاه اطلاعاتی تشكیل شده است . هر یك از پایگاهها ، اطلاعات تخصصی مربوط به یك زمینه مشخص را در بر دارند . پایگاههای اطلاعاتی ، توسط شركتهای مختلف ایجاد و در اختیار شركتهای ارائه كننده سرویس امكانات بانكهای اطلاعاتی - كه برای ارائه این سرویس امكانات لازم را در اختیار دارند – قرار می گیرد . اطلاعات موجود در پایگاهها ، از طریق مجلات گوناگون ، كتب ، اختراعات ثبت شده و اسناد و مدارك سازمانهای تخصصی تامین می گردد . به عنوان مثال ، بانك اطلاعاتی CERDAT دركشور فرانسه ، یك بانك اطلاعات تخصصی در زمینه توربینهاست كه ۰۰۰/۵۱ قلم از انواع اطلاعات در مورد توربینها ، در آن ذخیره شده و هر ساله نیز حدود ۷۰۰۰ قلم اطلاعات جدید به آن اضافه می شود . ۱۰% این اطلاعات از مطالعه ۲۵۰ عنوان مجله تخصصی ، ۱۰% از كتابهای گوناگون ، ۳% از بررسی اختراعات ثبت شده، ۲۹% از مطالعه مدارك و اسناد سازمانهای تخصصی خارجی نظیر NASA و ۳۹% از منابع داخلی آن كشور تامین می گردد ۱ .
در حال حاضر ، عمده اطلاعات مورد نیاز محققان داخلی از بانكهای اطلاعات تخصصی خارجی كسب می شود .سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ، چندین بانك اطلاعات تخصصی خارجی را مشترك است و متقاضیان اینگونه اطلاعات ، می توانند از این طریق به جستجوی اطلاعات مورد نیاز خود بپردازند.در زمینه بانكهای اطلاعات داخلی ، فعالیت چشمگیری صورت نگرفته است ؛ اما سازمانهای گوناگون و از جمله مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران ، پایگاههای اطلاعاتی كوچكی را تدارك دیده اند كه متاسفانه آمار و مشخصات مربوط به این بانكها به صورت متمركز موجود نبوده و از سوی دیگر ارتباط شبكه ای بین آنها وجود ندارد .۵ – ۳ – شبكه انتقال اطلاعات یك سیستم اطلاع رسانی ، زمانی می تواند به نحوی موثر خدمات لازم را ارائه نماید كه اجزاء گوناكون آن ، توسط یك شبكه به هم مربوط باشند . در حال حاضر در كشور ما ، چنین شبكه ای موجود نبوده و كتابخانه های گوناگون، از فهرست كتابها ومجلات علمی یكدیگر به طور كامل اطلاع نداشته و اكثرا به صورت مجزا و درمحدوده سازمان متبوعه به ارائه خدمات می پردازند . در مورد پایگاههای اطلاعاتی نیز وضع به همین منوال است .
۶ – پیشنهاد تشكیل یك سیستم اطلاع رسانی ملی
آنچه در زیر می آید ، پیشنهادی است در مورد ترسیم خطوط كلی تشكیل یك سیستم اطلاع رسانی ملی و چگونگی شكل گیری اركان آن .
۶ – ۱ – كتابخانه لزوم تاسیس یك كتابخانه مادر كه آخرین اطلاعات مربوط به رشته های گوناگون علوم را – اعم از كتب منتشره و مجلات و نشریات علمی – به طور كامل تهیه و در اختیار متقاضیان قرار دهد ، امری بدیهی است . سایر كتابخانه های موجود ، هر یك نیازهای كلی خود را از نظر كتب و مجلات علمی ، بسته به زمینه تخصصی كار دانشكده یا مركز تحقیقاتی مربوط تهیه می كنند . كلیه كتابخانه ها به سیستمهای كامپیوتری مجهز شده و اطلاعات مربوط به كتب ، مجلات ، خلاصه مقالات و سایر اسناد و مدارك موجود را به سیستم كامپیوتری منتقل می نمایند . آنگاه كتابخانه های گوناگون ، از طریق یك شبكه ارتباطی – كه خطوط كلی آن در ادامه ، مورد بحث قرار خواهد گرفت – به هم متصل شده و به این ترتیب مراجعه كنندگان به هر یك از كتابخانه ها ، در صورتی كه كتب یا مقالات مورد نظر خود را در كتابخانه محل نیافتند ، می توانند از این طریق ، اطلاعات مورد نیازشان را در كتابخانه مادر و یا سایر كتابخانه های كشور جستجو نمایند .
۶ – ۲ – بانكهای اطلاعاتی پس از ایجاد نظام اطلاع رسانی و تاسیس كتابخانه مادر ، این كتابخانه ، به عضویت آن گروه از بانكهای اطلاعاتی گوناگون در خواهد آمد كه در ارتباط با سر فصلهای مختلف ، پایگاههای اطلاعاتی گوناگونی را تحت پوشش دارند . بدیهی است كه این موضوع ، مانع از عضویت سایر مراكزی نخواهد بود كه حجم نیازهای آنها تماس مستقیم با بعضی از بانكهای اطلاعاتی را طلب می كند . از سوی دیگر ، سایر متقاضیانی كه میزان نیازهای آنها محدود است نیز از طریق مركز مادر به بانكهای اطلاعاتی خارجی مربوط شده و اطلاعات مورد نیاز خود را جستجو خواهند نمود.علاوه بر این ، بایستی یك بانك اطلاعات داخلی نیز ایجاد گردد تا این بانك ، كلیه اطلاعات فنی تولید شده در مراكز آموزشی ، پژوهشی و تولید كننده اطلاعات علمی و فنی در داخل كشور را – كه تعداد آنها بر اساس اطلاعات موجود متجاوز از ۴۴۹ واحد است ۶ – از طریق گروههای كاری گوناگون جمع آوری و در اختیار متقاضیان داخلی و متقاضیان احتمالی خارجی قرار دهد . مسئولیت به روز نگهداشتن اطلاعات این بانك به عهده گروههای مختلف كاری است . این راستا شایسته است برای دریافت منظم اطلاعات از منابع تولید كتتده آن ، مكانیزم لازم پیش بینی شود .
۶ – ۳ – شبكه اطلاع رسانی به طوری كه قبلأ گفته شد ، سیستم اطلاع رسانی به مفهوم واقعی آن ، زمانی معنی خواهد داشت كه مراكز گوناگون آن سیستم ، از طریق یك شبكه به هم متصل بوده و امكان تبادل اطلاعات بین آنها وجود داشته باشد . در حال حاضر ، در ایران چنین شبكه ای وجود نداشته و هركدام از كتابخانه ها یا مراكز ، به طور مجزا به تامین بخشی از اطلاعات مورد نیاز متقاضیان در محدوده تحت پوشش خود مشغول بوده و امكان استفاده از امكانات یكدیگر را ندارند . برای ایجاد یك شبكه انتقال اطلاعات ، بین مركز اطلاع رسانی مادر (مشتمل بر كتابخانه مركزی ، بانكهای اطلاعات داخلی و دروازه ارتباط با بانكهای اطلاعاتی خارجی ) و مراكز اطلاع رسانی اقماری سه راه حل مختلف وجود دارد :
۶ – ۳ – ۱ – استفاده از یك شبكه كاملأ اختصاصی : در این روش ، مراكز گوناگون از طریق یك شبكه اختصاصی مستقل و بدون استفاده از امكانات شبكه عمومی مخابرات كشور ، با یكدیگر مرتبط خواهند شد . تركیب مناسب برای ایجاد این شبكه "تركیب ستاره ای" است . . در چنین تركیبی ، ارتباط هر یك از مراكز اطلاع رسانی اقماری با مركز مادر به طور مستقیم و ارتباط بین دو مركز اقماری ، از طریق مركز مادر برقرار خواهد شد . پیشرفت تكنولوژی مخابرات ، ایجاد چنین شبكه ای را به سهولت امكان پذیر ساخته است . به دلیل پراكندگی مراكز اطلاع رسانی اقمار ی در سراسر كشور ، در این راه حل استفاده از ماهواره ، به عنوان سیستم انتقال اجتناب پذیر است . استفاده از ترمینالهای VSAT در مراكز اقماری و قرار دادن ایستگاه مركزی این شبكه (HUB ) به همراه یك "سوئیچ بسته ای" (Packet Switch) با ظرفیت مناسب در مركز مادر ، مناسبترین راه حل برای ایجاد این شبكه است . از مزایای شبكه اختصاصی سهولت و سرعت عمل در ایجاد ، قابلیت اعتماد و انعطاف بالا و از معایب آن هزینه زیاد را می توان نام برد .
۶ – ۳ – ۲ – استفاده از یك شبكه نیمه اختصاصی : در این شیوه ، به طوری كه از نام آن برمی آید ، شبكه كماكان اختصاصی است – با این تفاوت كه برای انتقال اطلاعات بین مراكز گوناگون ، از تسهیلات شبكه عمومی استفاده می شود . تركیب مناسب برای این شبكه نیز ، "تركیب ستاره ای" است . از مزایای این راه حل ، در مقایسه با شبكه كاملأ اختصاصی ، كم هزینه تر بودن و از معایب آن پایین بودن سطح قابلیت انعطاف و اعتماد و طولانی بودن مدت زمان لازم برای ایجاد شبكه است .
۶ – ۳ – ۳ – استفاده از شبكه عمومی : در این راه حل نیز ، همانگونه كه از نام آن برمی آید ، هیچگونه تجهیزات اختصاصی وجود نداشته و مراكز گوناگون اطلاع رسانی ، مشتركان شبكه عمومی انتقال اطلاعات كشور هستند . بدیهی است كه در این حالت ، تبعیت از استانداردهای این شبكه الزامی است . ضمنا هریك از مراكز ، زمانی می توانند به شبكه متصل شوند كه امكانات لازم ، درآن نقطه فراهم شده باشد . به عبارت دیگر ، اجرای كامل طرح ایجاد شبكه از نظر زمانی در اختیار مدیریت سیستم اطلاع رسانی نبوده و به مدیریت شبكه انتقال اطلاعات كشور بستگی دارد . از مزایای این شبكه در مقایسه با دو شبكه پیشین ، می توان به كم هزینه بودن و از معایب آن می توان به طولانی بودن مدت زمان لازم جهت اجرا و پایینتر بودن سطح قابلیت انعطاف اشاره نمود .با توجه به اینكه اخیرا شركت مخابرات ، در حهت ارائه خدمات انتقال اطلاعات اقداماتی را شروع نموده و در آینده نزدیك امكان استفاده از این خدمات در تهران فراهم است و از سوی دیگر ، بخش عمده ای از كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی فعال ، د رحال حاضر در تهران قرار دارند ، پیشنهاد می گردد ، اقدام به تاسیس شبكه بین كتابخانه ها از تهران آغاز شده و جهت نیل بدین منظور از امكانات شبكه عمومی استفاده شود . و در مراحل بعدی ، به تدریج و بر طبق یك برنامه زبانبندی شده ، سایر مراكز اطلاع رسانی نیز به این شبكه متصل گردند . همچنین شایان ذكر است در زمان اتصال هر مركز به شبكه ، چنانچه امكانات لازم جهت برقراری ارتباط ، از طرف شركت مخابرات مهیا باشد از شبكه عمومی و د رغیر این صورت شایسته است از تجهیزات اختصاصی استفاده شود .
۶ – ۴ – آموزش
گسترش دامنه علوم ، پیشرفت روزافزون تكنولوژی و فشردگی رقابت در صحنه جهانی ، پیگیری و اطلاع از تحولات حاصله در زمینه های گوناگون علوم و تكنولوژی را امریم اجتناب پذیر نموده است . حجم زیاد و تنوع اطلاعات ، گردآوری ، دسته بندی و تجزیه و تحلیل آنها را به صورت یك تخصص درآورده است .دانشگاههای گوناگون در كشورهای پیشرفته ، به این امر توجه نموده و آموزش متخصصان این فن را در مقاطع مختلف كارشناسی و كارشناسی ارشد سالهاست كه آغاز نموده اند . آموزشهای این رشته ، بیشتر جنبه علمی و فنی داشته و به تعبیری فارغ التحصیلان آن مهندسانی هستند كه تخصص آنها در زمینه پردازش اطلاعات است . طبق گفته های آقای هنری دو (Henri dou ) بنیانگذار این رشته در دانشگاه Aix Marseille فرانسه ، دانشجویان این رشته پس از فارغ التحصیل شدن ، به سالها تجربه نیاز دارند تا به متخصصان واقعی تبدیل شوند ۷ . با توجه به آنچه گفته شد ، لزوم توجه دانشگاهها و مراكز آموزش عالی به این امر و طراحی و اجرای دوره های لازم برای آموزش متخصصان مورد نیاز آشكار است .
۷ – نتیجه گیری :
مراحل گوناگون طراحی یك سیستم اطلاع رسانی و اركان اصلی آن مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی جهت تشكیل یك نظام ملی اطلاع رسانی ارائه گردید . سابقه امر نشان می دهد كه تشكیل این نظام قبل از هر چیز ، نیازمند عزمی راسخ و برخاسته از احساس نیازی عمیق است . برنامه ریزی دقیق و تخصیص امكانات مورد نیاز ، جهت تامین سخت افزار (اركان سیستم ) و نرم افزار (پرسنل متخصص ) لازم ، گامهای بعدی است . همچنین توجه به امر آموزش متخصصان این حرفه از اهمیت ویژه ای برخوردار است . با امید به اینكه این سمینار راهگشای تشكیل یك نظام اطلاع رسانی كارآگردد و همچون سمینارهای پیشین مصداق " نشستند و گفتند و برخاستند" نباشد.
نوشته: محمد اسماعیل كلانتری
منبع : مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد رئیسی رئیس جمهور جنگ
تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس دستگیری وزارت بهداشت سیل قتل سلامت کنکور آتش سوزی سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات قیمت خودرو خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو
زنان سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلویزیون یمن تئاتر سینمای ایران قرآن کریم سریال پایتخت فیلم موسیقی سینما
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور سپاهان رئال مادرید
فناوری همراه اول گوگل تبلیغات اپل سامسونگ ناسا آیفون بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
سازمان غذا و دارو خواب بارداری دندانپزشکی مالاریا