دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


سنت ارسطویی و مکتب نوافلاطونی


سنت ارسطویی و مکتب نوافلاطونی
نویسنده : کلباسی‌اشتری - حسین
ویراستار : ربانی - مریم
محل نشر : اصفهان
تاریخ نشر : ۱۳۸۰/۰۶/۲۸
رده دیویی : ۱۸۵.
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۴۶
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۶۰۱۷-۴۳-۶

نگارنده کتاب بر آن است اندیشه‌های فلسفی ارسطو و افلاطون, همچنین تاثیرات آنها را بر اندیشمندان پس از خود نقد و بررسی کند .مولف در ابتدای کتاب درباره سنت ارسطویی خاطر نشان می‌کند' :مطابق تعریف, سنت ارسطویی, عبارت است از مجموعه‌ای از نوشته‌ها و آثار ارسطو ـ اعم از اصیل و غیر اصیل و شروح و تفاسیر مبتنی بر آن‌ها که طی ادوار و ازمنه مختلف در بستر فرهنگ‌های یونانی مابی, سریانی, اسلامی و مسیحی تدریجا تکوین یافته و البته در هر دوره و عصری مختصات فرهنگی آنها را به خود گرفته و اکنون مجموعه عظیمی از رویکردهای مختلف و متنوع و بعضا متعارض و ناسازگار را پدید آورده است...سنت ارسطویی در مسیر پر فراز و نشیب تاریخی خود با یکی از حوزه‌های بس تاثیرگذار و مهم یعنی حوزه مکتب نو افلاطونی مشترکاتی یافته, بلکه در برخی فقرات ممزوج شده تا آن جا که حداقل تا مدت‌های مدید امکان تشخیص و تفکیک این حوزه‌ها از یکدیگر ناممکن می‌نمود...اصطلاح مکتب نو افلاطونی, اصطلاح جدیدی است و ظاهرا از قرن شانزدهم به این طرف رواج یافته و بنابراین در زمان شکل‌گیری این مکتب, پیروان و شاگردان آن خود به انتخاب چنین واژه‌ای اقدام نکرده‌اند, اما می‌دانیم مفاد این واژه چنین نیست که گویی با این مکتب تصویری نو از افلاطون ارائه گردیده و لابد سایر تصاویر و تفاسیر عرضه شده از افلاطون کهنه تلقی شود .پیروان این مکتب با خواندن آثار افلاطون مطالبی را از خود و نوشته‌های دیگران به آن می‌افزودند .مکتب نو افلاطونی آخرین تلاش نظری فیلسوفان وفادار به سنت یونانی, در عهد یونانی مابی و آغازین سده‌های ظهور و بسط مسیحیت بوده است...با بررسی و تامل در متون نو افلاطونی و تحقیقات تاریخی و فلسفی محققان نشان داده شده که این مکتب حامل مجموعه‌ای از سنت‌ها و عناصر فلسفی, عرفانی و دینی متعدد بوده که به طرز استادانه‌ای با یکدیگر آمیخته و ترکیب شده و در نتیجه نمی‌توان سهم و اثر هر یک از آنها را نادیده گرفت .حضور و تاثیر عناصر ارسطویی از زمره این‌هاست .و این نوشتار هم به قصد تاکید بر همین نسبت و ارتباط نگاشته شده و به عبارت دیگر فرض اصلی کتاب حاضر این بوده است که نشان دهد, نسبت ارسطویی نه فقط در صورت و هیات مشائی و عقلی, بلکه حتی در صورت نو افلاطونی و اشراقی هم ظاهر شده تا آن حد که در مقطعی از تاریخ با آثار منحول ارسطو مواجه می‌شویم .'مطالب اصلی کتاب با این موضوعات سامان یافته است' :شکل‌گیری سنت ارسطویی', 'استمرار و بسط سنت ارسطویی', 'فرهنگ یونانی و فرهنگ لاتینی', 'سنت ارسطویی در غرب لاتینی', 'سنت ارسطویی, بازتاب‌ها و گرایش‌ها', 'افلوطین, بزرگترین متفکر مکتب نو افلاطونی', 'مابعدالطبیعه افلوطین', 'دیدگاه افلوطین درباره انسان', 'فرفوریوس, اشاعه دهنده مکتب نو افلاطونی 'و 'میراث مکتب نو افلاطونی .'


همچنین مشاهده کنید