دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
سنت ارسطویی و مکتب نوافلاطونی
نویسنده : کلباسیاشتری - حسین
ویراستار : ربانی - مریم
محل نشر : اصفهان
تاریخ نشر : ۱۳۸۰/۰۶/۲۸
رده دیویی : ۱۸۵.
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۴۶
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۶۰۱۷-۴۳-۶
نگارنده کتاب بر آن است اندیشههای فلسفی ارسطو و افلاطون, همچنین تاثیرات آنها را بر اندیشمندان پس از خود نقد و بررسی کند .مولف در ابتدای کتاب درباره سنت ارسطویی خاطر نشان میکند' :مطابق تعریف, سنت ارسطویی, عبارت است از مجموعهای از نوشتهها و آثار ارسطو ـ اعم از اصیل و غیر اصیل و شروح و تفاسیر مبتنی بر آنها که طی ادوار و ازمنه مختلف در بستر فرهنگهای یونانی مابی, سریانی, اسلامی و مسیحی تدریجا تکوین یافته و البته در هر دوره و عصری مختصات فرهنگی آنها را به خود گرفته و اکنون مجموعه عظیمی از رویکردهای مختلف و متنوع و بعضا متعارض و ناسازگار را پدید آورده است...سنت ارسطویی در مسیر پر فراز و نشیب تاریخی خود با یکی از حوزههای بس تاثیرگذار و مهم یعنی حوزه مکتب نو افلاطونی مشترکاتی یافته, بلکه در برخی فقرات ممزوج شده تا آن جا که حداقل تا مدتهای مدید امکان تشخیص و تفکیک این حوزهها از یکدیگر ناممکن مینمود...اصطلاح مکتب نو افلاطونی, اصطلاح جدیدی است و ظاهرا از قرن شانزدهم به این طرف رواج یافته و بنابراین در زمان شکلگیری این مکتب, پیروان و شاگردان آن خود به انتخاب چنین واژهای اقدام نکردهاند, اما میدانیم مفاد این واژه چنین نیست که گویی با این مکتب تصویری نو از افلاطون ارائه گردیده و لابد سایر تصاویر و تفاسیر عرضه شده از افلاطون کهنه تلقی شود .پیروان این مکتب با خواندن آثار افلاطون مطالبی را از خود و نوشتههای دیگران به آن میافزودند .مکتب نو افلاطونی آخرین تلاش نظری فیلسوفان وفادار به سنت یونانی, در عهد یونانی مابی و آغازین سدههای ظهور و بسط مسیحیت بوده است...با بررسی و تامل در متون نو افلاطونی و تحقیقات تاریخی و فلسفی محققان نشان داده شده که این مکتب حامل مجموعهای از سنتها و عناصر فلسفی, عرفانی و دینی متعدد بوده که به طرز استادانهای با یکدیگر آمیخته و ترکیب شده و در نتیجه نمیتوان سهم و اثر هر یک از آنها را نادیده گرفت .حضور و تاثیر عناصر ارسطویی از زمره اینهاست .و این نوشتار هم به قصد تاکید بر همین نسبت و ارتباط نگاشته شده و به عبارت دیگر فرض اصلی کتاب حاضر این بوده است که نشان دهد, نسبت ارسطویی نه فقط در صورت و هیات مشائی و عقلی, بلکه حتی در صورت نو افلاطونی و اشراقی هم ظاهر شده تا آن حد که در مقطعی از تاریخ با آثار منحول ارسطو مواجه میشویم .'مطالب اصلی کتاب با این موضوعات سامان یافته است' :شکلگیری سنت ارسطویی', 'استمرار و بسط سنت ارسطویی', 'فرهنگ یونانی و فرهنگ لاتینی', 'سنت ارسطویی در غرب لاتینی', 'سنت ارسطویی, بازتابها و گرایشها', 'افلوطین, بزرگترین متفکر مکتب نو افلاطونی', 'مابعدالطبیعه افلوطین', 'دیدگاه افلوطین درباره انسان', 'فرفوریوس, اشاعه دهنده مکتب نو افلاطونی 'و 'میراث مکتب نو افلاطونی .'
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
خلیج فارس ایران مجلس شورای اسلامی آمریکا مجلس دولت شورای نگهبان حجاب بودجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران مجلس یازدهم
شهرداری تهران هواشناسی تهران فضای مجازی قتل شورای شهر پلیس شورای شهر تهران سیل وزارت بهداشت سازمان هواشناسی پایتخت
قیمت دلار ایران خودرو خودرو قیمت خودرو دلار بازار خودرو مالیات بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن تورم
تلویزیون سریال رسانه تئاتر موسیقی سینما سینمای ایران فیلم بازیگر کتاب قرآن کریم رسانه ملی
شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه عربستان اوکراین نوار غزه ترکیه عراق
استقلال فوتبال پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران فوتسال سپاهان بازی تراکتور لیگ برتر انگلیس جام حذفی آلومینیوم اراک باشگاه پرسپولیس
اپل اینستاگرام همراه اول ایلان ماسک امارات گوگل تبلیغات آیفون ایرانسل فناوری سامسونگ ناسا
مواد غذایی سازمان غذا و دارو خواب دیابت سلامت روان پزشکی قانونی بارداری مالاریا دندانپزشکی