چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


کابوسی به نام ال ۹۰


کابوسی به نام ال ۹۰
شاید تا كنون صنعت خودرو در ایران و یا حتی در هیچ كجای دنیا به خاطر نداشته باشد محصولی قبل از اینكه وارد بازار شود مورد این همه قضاوت قرار بگیرد اما وقتی لحظه به لحظه به زمان تولید این خودرو نزدیك می شویم اخبار درباره این خودرو بیشتر می شود آیا واقعیت دارد آیابه راستی امكان دارد خودرویی كه قدرت موتوری در حد زانتیا دارد با قیمت پراید عرضه شود و اینجا درست همان جایی است كه سبب می شود خودروسازان هر شب كابوس ببینند و عده ای نیز به این بهانه این خودرو را استعمار نوین بخوانند اما آیا به راستی خودروهای تولیدی پژو كیا و فولكس كه به صورت مونتاژ كامل تولیدشان در ایران شروع می شوند استعمار نیستند، بلكه خودرویی كه از اول با ۵۰ درصد ساخت داخل تولیدش شروع می شود استعمار است .
روزهای پایانی سال ۸۱ به ناگاه اعلام شد كه مدیر عامل رنو به ایران سفر كرده است و ساعت ۷شب در ساختمان وزارت صنایع با رئیس سازمان گسترش جلسه خواهند داشت طبق معمول برای پوشش برنامه به ساختمان وزارت صنایع رفتم و پیش خودم می گفتم رنو و ایران؟
در آن زمان یادم افتاد كه حدود شش ماه مسئله پلات فورم مشترك در صنعت خودرو مطرح بوده است. همچنین این طرح تا حدی جدی شده بود كه شایعه شد ایران خودرو و سایپا با هم ادغام می شوند در بهمن ماه نیز خبرهایی از مذاكره سازمان گسترش با فولكس واگن منتشر شده بود در همین فكر بودم كه به ناگاه مرد قد بلندی وارد سالن شد در حالی كه سه فرانسوی او را همراهی می كردند در این مراسم طرحی با نام پلات فورم x۹۰ كه خودرو جایگزین پیكان خوانده می شد توسط این مرد فرانسوی به امضا رسید در آن زمان ال ۹۰ در حال طراحی بود و بر همین اساس قرار شده بود طرفین كار كارشناسی را برای تشكیل شركتی مشترك بررسی كنند.
بعد از تفاهم ایران و رنو ۸ ماه سكوت مطلق خبری به وجود آمد و بسیاری به این باور رسیدند كه رنو پا پس كشیده است اما درست در روز ۸ آبان ۸۴ ایسنا خبری را مخابره كرد كه نشان می داد قرارداد مادر برای تاسیس شركتی مشترك منعقد شده است.
این قرارداد كه تا كنون نیز می توان آن را بزرگترین سرمایه گذاری خارجی تاریخ صنعت خودروی ایران محسوب كرد، سبب به وجود آمدن یك همكاری مشترك بین شركت گسترش صنایع خودرو ایران و شركت رنو- نیسان شد.
در آن روز و در زمانی كه هنوز سرمایه گذاری در ایران مخاطره آمیز بود، قرار شد شركت رنو- نیسان بیش از یك میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنایع خودرو ایران انجام دهد. اما این تازه آغاز داستان بود و تعداد زیادی قرار داد باید امضا می شد .بعد از امضای قرار دادها رفت و آمد مدیران شركت رنو نیسان به ایران اوج گرفت از مهمترین برنامه این مدیران انتخاب بهترین قطعه سازان ایرانی بود به همین منظور در روز ۱۹آذر سال ۸۲ اولین جلسه مشترك بین قطعه سازان ایرانی و شركت رنو نیسان آغاز شد جلسه ای كه آرزوی بسیاری از واحدهای تولیدی بود در این جلسه چگونگی ساخت خودرو ال-۹۰ ، تامین قطعات توسط قطعه سازان ایرانی، وصل این قطعه سازان به شبكه جهانی رنو، صادرات ۲۰ درصدی خودرو به چندین كشور منطقه و جهان و چگونگی خرید قطعات توسط رنو در ایران و جزئیات ساخت كارخانه رنو در ایران بحث شد.
در ۲۸ اسفند سال ۸۲ عملا ایران برای تاسیس شركت مشتركی با نام رنو پارس به توافق رسیدند۵۱ درصد سهام شركت رنو پارس متعلق به شركت رنو و ۴۹ درصد آن متعلق به شركت توسعه صنایع خودرو ( سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و دو شركت خودروسازی ایران خودرو و سایپا) است چهار تن از اعضای هیات مدیره این شركت فرانسوی و سه تن ایرانی بودند؛ همچنین مدیر عاملی این شركت را گابریل از فرانسه بر عهده گرفت. در روز ۱۳ آبان از لوگان به عنوان نخستین سری خودرو «رنو ال ۹۰» در پاریس پرده برداری شد.
«لویی شوایتزر» مدیرعامل پیشین رنو، بعد از پرده برداری از نخستین سری خودرو ال ۹۰ با نام لوگان گفته بود : طی قرارداد دو جانبه ای كه رنو فرانسه با شركت های ایرانی منعقد كرده است، تصمیم داریم لوگان را از سال ۲۰۰۶ در ایران تولید كنیم. وی، در واكنش به انجام نشدن صادرات لوگان از طریق ایران، گفته بود : ما قطعا ایران را به پایگاه صادرات خودرو لوگان در منطقه خاورمیانه تبدیل خواهیم كرد. وی اعلام كرده بود : مطابق این طرح، به طور حتم تكنولوژی و دانش فنی ساخت سری خودروهای ال ۹۰ كه لوگان اولین نمونه آن خواهد بود، به ایران انتقال می یابد. از اوایل تابستان ۸۳به آرامی انتقادها نسبت به پروژه ال ۹۰ آغاز شد این درست زمانی بود كه مدیران سازمان گسترش چندان اعتنایی به این مسئله نمی كردند و می گفتند اینها همه اش باد هواست؛ اما با تغیری كه در مجلس و جابجایی دو تفكر اقتصادی بوجود آمده بود این مدیران كمی اشتباه می كردند چون نائب رئیس صنایع و معادن مجلس مخالف اصلی پروژه در آن روزها گفته بود «برای جلوگیری از تولید ال ۹۰ تلاش می كنیم.»
حمیدرضا كاتوزیان نایب رییس كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشستی مطبوعاتی در مورد پروژه تولید L ۹۰ به نامه ای كه در مورد ارائه مدارك و مستندات در خصوص این قرارداد به وزیر صنایع و معادن در اوایل تیرماه نوشته بود اشاره كرد و گفته بود :«حق هر نماینده ای است كه این مطالبات را داشته باشد. البته به نامه من هنوز هیچ جوابی داده نشده و هیچ مدركی در اختیار قرار نگرفته است. پس اگر پروژه قابل دفاع بود، باید مستندات در اختیارنمایندگان قرار می گرفت.» وی بخشی از ایرادات وارد به پروژه ال ۹۰ را فنی دانسته و گفته بود :«این پروژه به لوگان تغییر نام داده است. همچنین ۴۷ كشور به عنوان مبدا صدور این خودرو در نظر گرفته شده اند كه روی این مساله كار كارشناسی نشده است. اگر بحث صادرات لوگان مورد كارشناسی قرار گیرد می بینیم كه كشور ایران جایگاهی برای صادرات ندارد. این همان مساله ای است كه در خصوص زانتیا نیز پیش آمد و قرار شد ۲۰ هزار دستگاه زانتیا صادر شود كه هیچ وقت عملی نشد.»
وی تصریح كرده بود: «قرارداد این پروژه (ال ۹۰)، مونتاژ است و در مونتاژ انتقال تكنولوژی نیست. این از نواقص قرارداد است.»در اواسط دوران وزارت جهانگیری وزیر سابق صنایع كار برای طراحی استراتژی صنعتی ایران به نتیجه رسیده بود اساس كار این استراتژی همكاری با شركتهای خارجی و همچنین قرار گرفتن در زنجیره جهانی صنایع بزرگ دنیا بود كه از آن به عنوان راه حل عبور بخشی از صنایع ایران از رود وحشی جهانی سازی عنوان می شد پروژه ال ۹۰ نیز دقیقا بر اساس این استراتژی در نظر گرفته شده بودمخالفان زیادی داشت .
در روز چهارم مرداد سال ۸۳ شركت خودروسازی ایرانی - فرانسوی «رنو- پارس» كه مسوولیت ساخت خوردوهای رنو بر روی پلات فرم X۹۰ را دارد طی مراسمی با حضور لویی شوایتزر مدیر عامل گروه خودروسازی رنو - نیسان و ویسه رییس سازمان نوسازی و گسترش صنایع ایران و مدیر عامل ایران خودرو و سایپا در ساختمان مركزی رنو پارس در تهران افتتاح شد.
لویی شوایتزر، مدیرعامل پیشین فرانسوی «رنو-نیسان» در سخنانی در مراسم افتتاح شركت رنو- پارس گفته بود،این خودرو یك برگ برنده تاثیرگذار در بازار ایران قلمداد می شود. بازار ایران در سه سال گذشته دارای رشد سریعی بوده است كه به طور میانگین به سالانه ۳۳ درصد بالغ شده است. ال-۹۰ در ایران دارای موتوری۱.۶ لیتری، ۱۶ سوپاپه با قدرتی معادل ۱۰۷ اسب بخار خواهد بود.
تولید این خودرو از سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) در ایران خودرو و پارس خودرو آغاز خواهد شد. این دو خودروساز، ال-۹۰ را تحت لیسانس و هر یك با ظرفیت اولیه سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه تولید خواهند نمود. به عبارت دیگر سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه ال-۹۰ در ایران تولید خواهد شد .
تولید در ایران بخصوص از طریق قطعات ساخت داخل كه توسط رنو پارس تامین خواهد گردید، انجام خواهد پذیرفت. با دستیابی در اسرع وقت به هدف تامین ۶۰ درصد قطعات و مجموعه ها از منشا داخلی را دنبال می نماییم و نهایتا دو سوم قطعات خودرو ال-۹۰ در ایران ساخته خواهد شد. اضافه می نمایم كه تولید این قطعات با رعایت استانداردهای كیفیت رنو انجام خواهد پذیرفت .
شوایترز درباره اینكه كه چراال-۹۰ در ایران ۶ هزار و ۷۵۰ یورو و در جهان ۵ هزار یورو قیمت دارد گفته بود : خودروی تولیدی در ایران دارای موتور ۱۰۷ اسب بخاری با ۱۶ سوپاپ است و حجم ۱.۶ لیتر است در حالی كه این محصول در دنیا از موتور ۱.۴ لیتری با قدرت ۷۵ اسب بخار استفاده می كند به همین خاطر اختلاف قیمت این دو موتور یكی از عوامل گران تر بودن ال-۹۰ در ایران است.
یك عامل دیگر در گرانی این خودرو نظام مالیاتی در ایران است كه قیمت آن را نسبت به دیگر نقاط دنیا افزایش داده است. وی در پاسخ به این سوال كه قطعه سازان ایرانی نگران طولانی شدن ساخت داخل این خودرو هستند، گفته بود: به دلیل سرمایه گذاری مشترك منافع ما در همكاری با قطعه سازان ایرانی است و منافع ما ایجاب می كند این خودرو با درصد ساخت بالا و كیفیت بالا از ابتدا در ایران ساخت داخل شود. آنگونه كه من اطلاع دارم هیچ خودرویی در ایران تاكنون با بالای ۵۰ درصد ساخت داخل تولید نشده است.
در اولین روزهای زمستان سال ۸۳مجلس و مركز پژوهش ها مشت آهنین خود را به وزارت صنایع نشان داد اصلاحات ۱۲ گانه ای كه وزارت صنایع برای اجرای قرار داد ال ۹۰ باید به اجرا می گذاشت كاتوزیان در این زمان گفت: عدم اعمال پیشنهادها، ال ۹۰ را با موانع جدی مواجه می كند.
جالب آنكه این اصلاحات ۱۲گانه به رهبری طهماسبی وزیر كنونی صنایع آماده شده بود. در این زمان، درگیری بین وزارت صنایع و مجلس به اوج خود رسید در این زمان سازمان گسترش اعلام كرد كه مجلس برگشت سر خانه اول.
شاید علت اصلی مخالفت های عده بسیاری از نمایندگان مجلس درباره مخالفت با پروژه ال ۹۰ تفاوت دیدگاه اقتصادی به صنایع باشد اما در این میان برخی از ترسشان از قیمت و تكنولوژی این خودرو به خاطر تحول در بازار است شما فرض كنید خودرویی در اندازه پژو ۴۰۵ و با تكنولوژی سال ۲۰۰۵ و با قدرت ۱۱۰ اسب بخار و با قیمت ۷تا ۹ میلیون تومان وارد بازار شود آنگاه آیا كسی پژو ۴۰۵ را ۱۲ میلیون تومان می خرد به همین دلیل خالی از لطف نیست این خودرو را با برخی خودروهای بازار مقایسه كنیم .
حمیدرضا كاتوزیان لیدر جدید صنعت خودرو ایران در روز ۱۶بهمن اعلام كرد طرف ایرانی فیات قرار است كه كارخانه خودروسازی تاسیس كند و مثل ال۹۰ نمی خواهد خودروسازان ما را به صورت حق العمل كاری مجبور كند، كه ال ۹۰ را برایشان مونتاژ كند. نایب رییس كمیسیون صنایع به ایسنا گفته بود «تیراژ محدود فیات و بقیه ی خودروسازان در مقایسه با قرارداد ال ۹۰ كه قرار است ۳۰۰ هزار خودرو تولید و نوعی انحصار در تولید ایجاد كند، هم چنین بازار خودرو را در كلاس متوسط در ید قدرت خود گیرد، به عنوان دومین تفاوت بین قرارداد ال ۹۰ و فیات دانست و افزود: اگر ال ۹۰ نیز تیراژش را كاهش دهد، بخشی از انتقادات ما به آن كاسته می شود. اما طولی نگذشت كه مدیر عامل رنو پارس جواب جالبی داد و مانند یك دروازه بان آلمانی این شوت را مشت كرد.آندریاس گابریل مدیرعامل رنوپارس به ایسنا گفت، رقابت با فولكس واگن، پژو و فیات در بازار ایران در آینده نزدیك بسیار جذاب است و رقابت این شركت ها رقابت سالمی است كه می تواند بسیار مفید باشد آنچه مسلم است، این رقابت برای مشتری نهایی بسیار مفید خواهد بود. رنو رتبه اول در اروپاست و بعد از آن فولگس واگن قرار دارد. ما در اروپا و بازار رقابتی آن این رقبا از جمله فیات و فولگس واگن را پشت سر گذاشته ایم و به نظر من در ایران هم همین گونه می شود، اصلا چرا باید این رقابت در ایران و اروپا با هم متفاوت باشد. شركت رنوبرای آنكه ثابت كند قصد دارد در ایران با داخلی سازی بالا خودرو تولید كند و قصد مونتاژ كاری ندارد مدیران اصلی قطعه ساز خود را به ایران دعوت كرده بود تا آنان را برای مشاركت به قطعه سازان ایرانی تشویق كند. در روز ۲۸ بهمن ماه سال ۸۳ همایش فرصت های سرمایه گذاری برای تولید قطعات خودرو با حضور شركت های بزرگ قطعه سازی اروپا و همچنین شركت های خودروسازی برگزار شد. این در حالی بود كه در آن زمان بحث درباره پرونده هسته ای ایران بسیار داغ بود و حضور این همه شركت كمی عجیب به نظر می رسید. در آن روز قرارداد تولید مشترك سیستم های خنك كننده موتور خودرو بین شركت ولئو فرانسه و آرمكو ایران با سرمایه گذاری ۵۱ درصدی طرف فرانسوی در تهران امضا شد .همچنین در این مراسم رنو اعلام كرد تولید ال ۹۰ از ابتدا با ۵۰ درصد ساخت داخل خواهد بود و قطعات ال ۹۰ های هند نیز از ایران تامین خواهد شد.
در ۲۲ اسفند ۸۳ یك شوت دیگر از طرف رنو به زمین حریف زده شد. شركت ACI فرانسه با شركت رباط ماشین ایران برای تاسیس یك شركت جونیت ونچر به نام ACI PARs برای تولید شاسی و اكسل مجموعه خودروهای ال-۹۰ در این تاریخ به توافق رسیدند .در این زمان ، شركت های بوش، مارتی مارلی و چندین شركت آلمانی ایتالیایی و فرانسوی با طرف ایرانی خود درباره تولید مشترك در ایران در حال مذاكره بودند.
همچنین شركت های مهركام پارس با ولئو فرانسه برای مجموعه اچ.بك و GKN آلمان برای تولید پلوس، به نتایج نهای رسیده بودند و شركت فوكوسا و مگنتویل و شركت جم ساز با ولئو برای چراغ نیز در حال مذاكره بودند .
در اردیبهشت ماه خبری مخابره شد كه كمی برای دولت مردان ایرانی گنگ بود گوسن مدیر عامل نیسان مدیر عامل رنو نیز شده بود در این زمان برخی از مدیران صنعتی ایران از آن بیم داشتند كه بعد از تغییر در مدیریت رنو سیاست این شركت نسبت به ایران تغییر كند. در حالی كه ائتلاف رنو نیسان چهارمین غول خودروسازی جهان محسوب می شود، بازار خودرو ایران و پتانسیل صنعت قطعه سازی و خودروسازی ایران برای ایجاد پایگاه منطقه ای این گروه یك هدف استراتژیك تلقی می شود. هر چند این تغییر در ظاهر برای گسترش فعالیت های رنو انجام شده بود اما برخی در ایران اظهار نگرانی می كردند كه بعد از تغییر در مدیریت رنو ممكن است سیاست این شركت نسبت به ایران تغییر كند.
در همین حال رنو اعلام كرد قصد دارد رنو مگان پر فروش ترین خودروی اروپا را درایران با قیمت ۱۸ میلیون تومان تولید كند رنو قصد داشت با این كار تا حدودی نگاه مردم نسبت به نشان رنو را تقویت كند بر همین اساس رنو و پارس خودرو (گروه سایپا) قراردادی را امضا كردند كه با توجه به آن خودروی مگان (Megane) در ایران از اردیبهشت ۸۵ تولید و به فروش می رسد.
چهار مدل از خودروی مگان با دو نوع موتور مختلف (۱۶۰۰ سی سی، ۱۶ سوپاپ و ۲۰۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ) و قابلیت انتخاب دو نوع تجهیزات جانبی، در بازار ایران عرضه خواهد شد. ظرفیت كارخانه پارس خودرو برای تولید این مدل در تهران تا سال ۲۰۰۸ بر مبنای تولید ۱۵ هزار خودرو برنامه ریزی شده است. در همین زمان رنو اعلام كرد قصد دارد وانت مشتركی را به كمك ایران خودرو بر روی پلات فورم ال ۹۰ طراحی كند رنو قصد داشت با این كار ثابت كند با دید مونتاژ كار به ایران نمی نگرد و قصد دارد محصول جدید خود را به صورت مشاركتی تولید كند در این باره آندریاس گابریل مدیرعامل رنو پارس به ایسنا گفته بود:« در طرح PU۹۰ همه چیز به صورت مشترك بین ایران خودرو و رنو شكل می گیرد. این خودرو یك وانت خواهد بود كه در سبد محصولات رنو نیز خودرویی جدید محسوب می شود.» پس از تغییر دولت دكتر طهماسبی كسی كه مدیر مركز پژوهش های برای اصلاح قرار داد ال ۹۰ بود وزیر صنایع شد و اعلام كرد كه اصلاحات باید انجام شود .در ۲۵ شهریور همه منتظر بودند كه با تغییر وزیر صنایع و همچنین اوج گرفتن پرونده هسته ای ایران رنو پا پس كشد اما لوك الكساندر منار معاون اول شركت رنو در امور بین الملل در حاشیه برگزاری شصت ویكمین امین دوره برگزاری نمایشگاه خودرو فرانكفورت در جمع خبرنگاران گفت شركت رنو در هیچ كجای دنیا راجع به مسائل سیاسی قضاوت و جهت گیری نمی كند و ما بدون توجه به مسائل هسته ای ایران، طبق برنامه ریزی تولید ال۹۰ پروژه را طبق قرارداد پیش می بریم سعی خواهیم كرد بهترین كیفیت را در زمان مقرر با بهترین قیمت به سرانجام برسانیم و مطمئن هستیم با سرمایه گذاری در ایران هم نظر مساعد دولت ایران و هم مردم را جذب خواهیم كرد. وی ادامه داد ه بود مسائل هسته ای ایران در تولید ال۹۰ تاثیری ندارد و نظر مساعد دولت و مردم ایران را جلب می كنیم .
بالاخره با نزدیك شدن به تولید ال ۹۰ آتش در حال زبانه كشیدن از زیر خاكستر بود كابوس برای خودروسازان در حال آغاز بود با ورود ال ۹۰ ، ۷ میلیون تومانی كل بازار به هم می خورد آن وقت دیگر چه كسی پراید می خرید به همین دلیل معاون سایپا به ایسنا گفته بود برای ال -۹۰ كه قرار است سال ۸۵ تولیدش با ۳۰ هزار دستگاه در سایپا آغاز و به ۱۵۰ هزار دستگاه در سال ۸۷ برسد، قیمت گذاری مشخصی نشده است، ولی احتمالا قیمت آن در ابتدای فروش ۹ میلیون تومان است كه با افزایش تیراژ به ۸ میلیون تومان خواهد رسید. به نظر می رسد قیمت این محصول در سال ۸۷ با توجه به تورم ۴۵ درصدی مناسب باشد. در واكنش به این سخنان وزیر صنایع گفت ال ۹۰ با قیمت ۷ میلیون تومان وارد بازار می شود در این زمان یكی از مدیران ایران خودرو نیز گفته بود ممكن است قیمت ال ۹۰ به ۱۵ میلیون تومان نیز برسد. در واكنش به این سخنان مهندس دانش فهیم رئیس هیات مدیره رنو پارس گفت : تمام هدف گذاری ها برای خودرو ال ۹۰ ورود آن با قیمت ۷ تا ۸.۵ میلیون تومان در سال آینده به بازار است.
در اسفند سال ۸۴ اتفاق جالب افتاد تمامی قرار داد های پروژه ال ۹۰ امضا شد به گونه ای كه تولید این خودرو بر خلاف ادعاهایی كه آن را مونتاژ كاری می دانست با ساخت داخل ۵۰ درصد شروع می شد.
بر اساس آخرین اطلاعات تایید شده توسط شركت رنو، شركت های قطعه ساز ایرانی برای تولید ۳۰۰ هزار خودروال -۹۰ با شركت رنو قراردادهایی با ارزش ۶۴۸میلیون دلار (بیش از ۵۴۰ میلیون یورو) امضا كرده اند. تاكنون ساخت داخل بیش از ۵۴ درصد برای شروع تولید ال -۹۰ در ایران قطعی و ۵۰ قطعه ساز ایرانی نیز برای ساخت قطعات این خودرو مشخص شده اند كه در صورت تایید قطعه وارد زنجیره تامین جهانی رنو نیسان می شوند. همچنین دو قالب ساز بزرگ ایرانی وارد زنجیره جهانی رنو نیسان شده اند.
به گفته مدیران شركت رنو، تمامی قراردادهای مربوط به تولید ال -۹۰ در ایران امضاء شده است و تاكنون ۲۲ قرارداد انتقال دانش فنی با قطعه سازان ایرانی در پروژه ال -۹۰ نهایی شده است و ۱۰ قرارداد همكاری مشترك نیز به وضعیت مناسبی رسیده كه پنج قرارداد امضا شده و پنج قرارداد دیگر نیز در حال نهایی شدن است.
دور جدید تحولات با استعفا ی دانش فهیم آغاز شد. دانش فهیم رئیس هیات مدیره رنو پارس در فروردین ۸۵ استعفا داد و استعفایش نیز از سوی وزیر قبول شد گویا وزیر صنایع نامه ای به رئیس سازمان گسترش نوشته و عنوان كرده بود كه در قرارداد ارائه شده توسط رنو اصلاحات مجلس لحاظ نشده و باید پروژه متوقف شود. در این زمان منطقی مدیر عامل ایران خودرو نیز اعلام كردتا رنو مشكلات را حل نكند تولید ال ۹۰ شروع نمی شود.محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن قطعه سازان خودرو در واكنش به این سخنان گفت آنهایی كه سعی می كنند پروژه ال ۹۰ متوقف شود به صلاح مردم كار نمی كنند و باید پاسخگو باشند چون هم از تولید خودرویی ارزان جلوگیری خواهند كرد و هم سبب ضرر به واحدهای قطعه سازی خواهند شد و هم اعتبار ایران را در جهان با خدشه مواجه می كنند. هم اكنون رنو برای ساخت داخل بیش از ۵۰ درصد خودرو با قطعات ساخت داخل برای شروع تولید قرارداد امضا كرده به گونه ای كه با قطعه سازان داخلی این شركت حدود ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد بسته است و به بسیاری از قطعه سازان داخلی نیزدانش تولید داده یا آنكه آنها را با قطعه سازان اروپایی برای همكاری مشترك ارتباط داده است. این شركت در این مدت همچنین برای رسیدن استاندارد قطعه سازان ایرانی به سطح استاندارد جهانی كمك زیادی كرده تا این قطعه سازان بتوانند صادرات داشته باشند.
پس از تولید خودروی سمند، بسیاری عنوان می كردند كه زنجیره ارزش خودروسازی ایران تكمیل شده و ما دارای یك خودروساز كامل شده ایم. در طرف مقابل بسیاری بر این عقیده بودند كه صنعت خودروی ایران دارای گمشده های فراوانی از جمله نبود دانش ساخت و طراحی پلات فورم است.
با توجه به كسب دانش طراحی بدنه در سمند، این امتیاز نیز باید به وسیله ای حفظ می شد كه در این زمان پروژه پلات فورم مشترك مطرح شد و درمیان خودروسازان مختلف، گروه رنو نیسان كه سعی می كرد نفوذ خود را در بازار خاورمیانه و غرب آسیا و شمال آفریقا تقویت كند، با شعار «به شرق برویم» پروژه X۹۰ را به ایران پیشنهاد داد. در همین زمان شركت هایی مانند شركت تحقیقات موتور ایران خودرو نیز برای به دست آوردن بخشی از دانش طراحی پلات فورم و طراحی موتور ملی با شركت های طراحی در ایتالیا و آلمان به توافق رسیده بودند كه هر دو پروژه بعد از مدتی به امضا رسید.
مدتی بعد این سوال مطرح شد كه آیا پروژه X۹۰ یا به عبارت دیگر همان ال-۹۰ سبب از بین رفتن مسیر طراحی خودرو در ایران نمی شود؟در این باره نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان معتقد است كه این دو قرارداد و طراحی مدل های جدید سمند و همكاری در پروژه X۹۰ با رنونیسان مكمل یكدیگرند. پروژه X۹۰ سبب رشد صنعت قطعه سازی، اتصال به زنجیره جهانی تامین كنندگان قطعات خودرو و كسب بسیاری از دانش های فنی نداشته در تولید قطعات خودرو می شود و از سوی دیگر با ادامه پروژه هایی مانند موتور ملی و پلات فورم داخلی سمند، دانش طراحی خودرو در ایران نیز راه خود را ادامه می دهد.
بازی هم اكنون هنوز در جریان است و قرار است این بازی در اواخر تابستان با تولید ال ۹۰ و در آبان ماه با آغاز فروش ال ۹۰ به پایان برسد اما اشتباه نكنید شاید این بازی به وقت اضافه بكشد و یا یكی از تیم ها زمین را به دلیل عادلانه نبودن بازی ترك كند البته باید منتظر گل دقیقه ۹۰ نیز بود.
امین آزاد
منبع : روزنامه همشهری