یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


کارآفرینی خلاق ویژگی اساسی مدیران روابط عمومی امروز


کارآفرینی خلاق ویژگی اساسی مدیران روابط عمومی امروز
سالها از روزی كه لوئی لدبترلی اولین دفتر روابط عمومی را بنیان گذاری و اعلامیه اصول خود را منتشر كرد می گذرد ولی همان اذعان می دارند كه كار وفعالیت صورت گرفته توسط Lee سرآغاز تحولات عظیمی در روابط عمومی سازمانها وموسسات دولتی و غیر دولتی پس از او شده است و شاید بتوان لی را به عنوان یك كارافرین اساسی در روابط عمومی مورد شناسایی قرار داد . از اولین روز كار لی تاكنون هزاران نفر در رشته ای بنامروابط عمومی به تحصیل پرداخته اند ودهها هزار نفر یا شاید بهتر بگوییم میلیونها نفر درجهان در زمینه ای كار وفعالیت می كنند كه اولین كارافرین روابط عمومی بنیان اساسی آن را طرح ریزی و به مرحله اجرا درآورده است . كارآفرینی كه در اعلامیه اصول خود می گوید اینجا یك بنگاه مطبوعانت سری نیست ، اخبار و اطلاعاتی را كه لی ارائه می دهیم درست و قابل اعتماد است اینجاه یك آژانس تبلیغات تجری نیست به خبرنگارانی كه جویای مطالب خبری مهم هستند با كمال میل و اشتیاق كمك خواهیم كرد . به هر كس هر نوع اطلاعاتی كه مفید و سازنده باشد در جهت به دست آوردن اطلاعات كمك خواهیم نمود .
یا كار آفرینان دیگری دراین عرصه همانند ادوارد ال برنیز كه رشته روابط عمومی را به عنوان یك رشته علمی در دانشگاهها و وارد نمود یا ژرژگالوپ كه اولین پژوهش رسمی افكار عمومی را به مرحله اجرا در آورد و در حال حاضر معروفترین موسسه سنجش افكار عمومی دنیا یعنی گالوپ را بنیان گذاری نمود ، ركس ها رلو ، مارتسون، اسكات ام كاتلیپ ، سرباسیل كدارك ، دكتر نطقی ، دكتر امینی ، و …. همگی از كارآفرینان روابط عمومی بوده اند كه توانسته اند منشاء تاثیرات فراوانی در این رشته علمی گردند و این رشته را به اوج و جایگاه امروزی آن ارتقاء دهند به گونه ای كه می توان اشعار داشت « یك سازمان بدون روابط عمومی یعنی هیچ ، شاهد هستیم روزانه مبالغ هنگفتی صرف هزینه های واحدهای روابط عمومی سازمانها می گردد كه در ظاهر ممكن است به بعضی از افراد اینگونه تداعی نمایند كه خرج كردن بودجه درروابط عمومی یعنی هدر رفتن پول ولی امروزه این نگرش با فعالیت كارآفرینان روابط عمومی جای خود را به این نظریه داده است كه « تخصیص بودجه جهت روابط عمومی یعنی سرمایه گذاری استراتژیك جهت آینده ای موفق در دنیا در تمامی ابعاد » اما جای این سوال باقی است كه كارآفرینی چیست ؟ اصول و قواعد آن كدام است ؟ خصوصیات مدیران كارافرین چیست ؟ مشكلات و تنگناهای كارافرینی كدامند؟ و غیره كه مقاله حاضر درپی آن است ا این پارادایم جدید روابط عمومی را تشریح و بررسی نماید .
● كارآفرینی چیست ؟
واژه كارآفرینی از كلمه فرانسوی Entreprendre به معنای متعهد شدن نشأت گرفته است . كارآفرین كسی است كه متعهد می شد مخاطره های یك فعالیت( عموماً اقتصادی ) را سازماندهی ادار و تقبل نماید . یا می توان خاطرنشان ساخت كارآفرینی فرایندی است كه منجر به ایجاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید می گردد و همچنین می توان متذكر شد كارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزشی از راه تشكیل مجموعه منحصر به فردی از منابع به منظور بهره گیری از فرصتها .
زمانی كه كارآفرینی به عنوان یك شغل توسط بسیاری از اعضای یك جامعه پذیرفته شود آن جامعه ( یا آن علم ) بسیار بسیار سریع رشد و توسعه می یابد . هم اكنون به دور و برخود نگاه كنید . تعداد كتابهای مرتبط با روابط عمومی ، تعداد نشریات ومجلات تخصصی ، سایتهای اینترنتی جوائز طلائی اختصاصی پیدا كرده به فعالیت های روابط عمومی ، تعداد سمینارهای برگزار شده تعداد دوره های دانشگاهی ، مبالغ بودجه تخصیصی و غیره همگی موید این مطلب است كه روابط عمومی ها نیز می باید به عنوان یك زمینه كارآفرینی مورد ملاحظه و مداقعه قرار گیرند تا تحولات اساسی و شگرفی دراین زمینه علمی و ارتباطی پدید آید .
واژه كارآفرینی دیرزمانی پیش از آنكه مفهوم كلی كارآفرینی به زبان امروز پدید آید در زمان فرانسه ابداع شد . در اوایل سده شانزدهم كسانی را كه در امر هدایت ماموریت های نظامی بودند كارآفرین می خوانند از آن پس درباره دیگر انواع مخاطرات نیز همین واژه با محدودیتهای مورد استفاده قرار می گرفت از حدود سال ۱۷۰۰ میلادی به بعد فرانسویان درباره پیمانكاران دولت كه دست اندركا ساخت جاده ، پل ، بندر و استحكامات بودند به كرات لفظ كارآفرین را بكار برده اند.
شولتی معتقد است كارآفرین توانایی مقابله با عدم تعادل است نه توانایی مقابله با عدم قطعیت از نظر شومپتیر كارآفرینی دارای نقش مدیریتی یا تصمیم گیری است و معتقد است مخاطره عاملی است كه هم مدیران و هم كارآفرینان آن را تجربه می نمایند بنابراین مشخصه كارآفرینان را نوآوری می دانست و كاریك كارآفرین را تغریب خلاق بنیادهای اولیه ای كه تا حدی باعث جمودی یك حیطه و عمل شده اند به نحوی تخریب و دگرگون می گردند تا زمینه هایی مهیا گردد تا از فرصتهای موجود و پیش روی بتوان حداكثر استفاده را بهره برداری را بعمل آورد .
هبرت ولپك دوازده خصوصیت كارآفرین را مورد شناسایی قرار داده اند
▪ مخاطره را با عدم قطعیت ارتباط می دهند
▪ مبتكر و سازنده هستند
▪ تصمیم گیرنده هستند
▪ رهبر و هدایت كننده دیگران هستند
▪ مدیر و اداره كننده ورئیس هستند
▪ سازمان دهنده یا هماهنگ كننده منابع اقتصادی می باشند
▪ مالك شركت تجاری یا یك مجموعه تجاری و ارتباطی هستند
▪ بكاربرنده عوامل تولیدی هستند
▪ پیمانكار هستند و می توانند از پتانسل خود برای پیشبرد برنامه های دیگران و بهره گیری از فرصتهای مهیا شده برای دیگران نیز استفاده می كنند.
▪ حاكم هستند و می توانند به منابع و امكانات قدرت دسترسی پیدا نمایند
▪ فردی است كه منابع را جهت مقاصد مختلف بكار می گیرند .
كارآفرین دقیقاً چه كاری انجام می دهد ؟ به طور كی هشت وظیفه برای كارآفرین وجود دارد
▪ از موقعیتهای محیط آگاه می شود
▪ برای استفاده از این موقعیتها خود را در خطر می اندازد
▪ برای كار سرمایه گذاری می كند
▪ نوآوری ها را معرفی می كند
▪ كار و تولید را نظم می بخشد
▪ تصمیم می گیرد
▪ برای آینده برنامه ریزی می كند
▪ محصولات خودرا باسود می فروشد
● مدیر روابط عمومی كارآفرین چه كسی است؟
یك مدیر روابط عمومی كارآفرین نیز كسی است كه موقعیت را خوی می شناسد از محیط و عوامل محیطی كه می تواند مخاطراتی را برای او ایجاد نماید واهمه و هراس ندارد به شانس چندان معتقد نمی باشد وسعی می كند همان شانس را نیز محاسبه و ارزیابی نماید او با جرات داشتن ، سختگوشی و مدیریتی موثر كاررا اداره می كند همچنین قادراست از شرایط محیطی خود در جهت ایجاد سرمایه مادی و معنوی و كسب پشتیبانی لازم بهره گیرد و سعی می كند برمسله كمبود سرمایه كه می تواند مانع عمده پیشرفت او در كارش بشود غلبه پیدا نماید . او همچنین به نوآوری های تازگی ، تنوع ، ابتكار و حتی بدعت در روشهای كار قبلی روابط عمومی اعتقاد راسخ دارد به عبارتی همیشه دنبال فعالیتهایی جهت روابط عمومی می باشد كه تاكنون كسی به آنها توجه والتفات نداشته است موضوعاتی را سرلوحه كار وفعالیت خود قرار می دهد كه حتی به نظر بعضی از افراد نمی تواند جزء وظایف عمومی واحدهای رواط عمومی نیز تلقی گردد .
او همواره موجب انقلاب در فعالیتهای روابط عمومی می شود و عرصه های جدید و نو را پیدا و به دیگران برای ورود به آن عرصه ها جرأت و شهامت می دهد او مدیری خلاق است و سعی در تغییر متغیرها و عوامل ومولفه های محیطی خود می كند اینچنین مدیری برای كامیابی در فعالیتهای روابط عمومی می باید كارهایش دارای نظم و انضباط باشد او مسئولیت گردآوری تممی منابع مورد نیاز برای شروع كار را برعهده می گیرد و سعی می كند از این مابع جهت سات مخازن اندیشه های خلاق در و بهره گیری از این خلاقیت منظم در فعالیتهای كارآفرینی خود اقدام نماید او كسی است كه فكر می كند چگونه چطور ، كجا ، چه موقع و چه مقدار باید از منابع و امكانات در جهت كارآفرینی بهره گیری نماید این چنین مدیری موسس می باشد و فعالیتهای مورد نیاز توسط او شناسائی واشخاص مناسب درزمان مناسب این كارها را به دستور او انجام می دهند . او سعی می كند مناسب ترین افراد را جهت اجرای برنام های تدوین شده خود استخدام و مورد بهره برداری قرار دهد . ایده های خوبی را عموماً درسردارد لیكن ممكن است مهارتهای فنی واداكی لازم جهت پیشبرد این برنامه ها را نداشته باشد . او دائماً فعالیتهای زیردستان خود را زیر نظر می گیرد تا وقتی بازده یكی از آنان آماده شد دیگران برای استفاده از آن آماده باشند . او تصمیم گیرند خوبی است دارای تجارب و معلومات نسبتاً بالائی در زمینه روابط عمومی می باشند همچنین علاقه ، عشق ، پشتكار او را در امر تصمیم گیری های مهم یاری می رساند.از شرایط نامطمئن و اهمه وهراسی ندارد و حتی در شرایط نامطمئن و توام با ریسك تمامی جوانب را برای حل مشكلات در نظر گرفته و نبابر تناسبشان آنها را طبقه بندی می كند او پیوسته در پی جستجوی راه حل های جایگزین برای مسائل ومشكلات كاری خود می باشد . درطول روز مسائل را اتخاذ و پیدا نماید او شاید روزانه دهها تصمیم را اتخاذ می كند . اما كار و فعالیتهای خود را هیچگاه بون برنامه شروع نمی كند وبرای كارهای روزنانه وفعالیتهایی كه در یك محدودهٔ مشخص می باید انجام دهد همیشه برنامه هایش را حتی اگر مدون و مكتوب نشده باشد را در ذهن خود خواهد داشت . او باید در بسیاری از موارد یك تاجر و بازرگان خوب اشد وسعی نماید ایده طرح و الگوهای خودرا ارزان نفروشد .به عنوان یك اصل در روابط عمومی باید خاطرنشان ساخت ایده وطرحهای خود را هیچگاه ارزان نفروشید زیرا هر چیز كه ارزان بدست آید از نظر دیگران ممكن است.
بی ارزش تلقی گردد ومدیر روابط عمومی كارآفرین نیز این اصل را سرلوحه كار وفعالیت خود قرار خواهد داد سعی می كند تا اگر ایده وعقیده ای را اظهار می نماید از قبل بستر و زمینه پذیرش آن را مهیا سازد و پی از ایجاد اشتیاق در مخاطبین نظر اصلی و واقعی خود را عرضه نماید . او سود آوری فروش ایده های خود را در پذیرش ومیزان پذیرش و اجرا شدن نظرات خود می داند . او باید همیشه مواظب باشد تولیداتش ، عقاید ، ایده ها و نظرات ارایه شده اش ظرفیت پدیرش داشته باشد.
هرچه پذیرش عقاید و ایده های او بیشتر باشد بیشتر تشویق خواهد شد تا به كارآفرینی بپردازد او همچنین لازم است دارای صفات و مشخصه های ذیل باشد .
۱) اعتدال درمیزان خطر و پذیرش خطر را ترجیح دهد و از ریسك پدیری زیاد پرهیزمی كند و جنبه اعتدال را حتماً مدنظر قرار دهد
۲) مسئولیت اعمال خود را می پذیرد و دنبال شهرت و قدردانی شخصی نیست اوبا انجام كاری كه موجب موفقیت اعمال وتصمیم گیری گروه باشد ارضا می شود
۳) اعتاد به نقس دارد و براین باور است كه می تواند انتظاراتی را كه از او وجود دارد برآورده نماید به عبارت دیگر امكان موفقیت خود را بیش از آن چیزی ه هست درنظر می گیرد .
۴) به دنبال بازتاب عملكرد خوداست . بسیاری از افراد از بازتاب عملكرد وحشت زده می شوند زیرا بجای موفقیت ممكن است باشكست مواجهه شوند . برای در امان بودن از چنین چیزهایی ، آنها مشاغلی را انتخاب می كنند كه بتوانند قوانین و سنن تعریف شده ای را دنبال كنند و به همین خاطر كمتر مورد موافذ قرار می گیرند و لی كارآفرین به دنبال بازتاب عملكرد خود – چه خوب و چه به می باشد . بدون داشتن این اطلاعات ادامه كار برای او خیلی مشكل است
۵) به هدف و مشكلات خود بیش از مردم توجه دارد كارآفرین افراد را با توجه به مهارتها و قابلیت هایشان در موفقیت موسسه ارزیابی می كند و شخصیت و رابطه شحصی را ملاك قرار نمی دهد او حتی در تصمیم گیری نیز هدف گرائی را به نمایش می گذارد او اهداف و سودكاری را بررقابت و دشمن مقدم می شمارد . او واقع بین بوده وسعی می كند روابط دوستانه و امور تجاری را جدا از هم نگه دارد.
۶) دستاورد گرا می باشند . این افراد دارای خصوصیاتی هستند كه اكثر روانشناسان از آن تحت عنوان انگیزه اكتساب یا nAch با توفیق طلبی یاد می كنند و عموماً خواهان انجام كارهائی هستند كه دیگران از انجام آن عاجز و ناتوان باشند همیشه به اهداف بلند مدت فكرمی كنند و تمام كارها و فعالیتهای امروز خود را در راستای نیل به آن اهداف سازمان دهی می كنند از اهداف و كارهای روشن وتكراری دوری می گزینند و آن را مانع و سد راه خود تلقی می كنند . سعی می كنند از وقت خود خوب استفاده و بهره برداری می كند .
● پیامدهای مثبت بهره گیری از كارآفرینی در روابط عمومی
درصوتری كه مدیران روابط عمومی و شاغلین دراین واحد حساس سازمانی افرادی كارافرین باشند پیامدهای مثبت وارزنده ای برای روباط عمومی سازمان ایجاد خواهد شد كه عمده ترین دستاوردهای آن را می توان در زمینه های ذیل مشاهد نمود .
۱) برنامه ریزی
۲) سازماندهی
۳) هدایت ورهبری سازمان
۴) كارگاه های مناسب نیروها
۵) هماهنگی امور وكارها
۶) نظام اطلاع رسانی و اطلاع دهی
۷) كنترل و ارزیابی
۸) كاهش میزان تعارضات و نابه سامانی ها
۹) افرایش بهره وری كارائی و اثر بخشی امور
۱۰) كاهش میزان دوباره كارها و سردرگمی ها
۱۱) كاهش سستی و كم كاری
۱۲) محیط جذاب كاری
۱۳) ایجاد زمینه های رشد و توسعه فعالیت ها
۱۴) افزایش قابلیت و سازگاری با محیط
۱۵) شناسائی بهتر نقاط قوت و ضعف سازمان
۱۶) شناسایی فرصتها و بهره گیری از آنها در بحث پیشبرد سازمان
۱۷) ایجاد انگیزه دردیگران و به تحرك در آوردن دیگران
۱۸) تامین رضایت جامعه ، مدیران و دست اندركاران از فعالیتهای روابط عمومی
۱۹) تامین بهرت پیوند اربتاطی سازمان و جامعه
۲۰) تحقق بهتر اصول اخلاقی حاكم در روابط عمومی
شاید بتوان اذعان داشت كار آفرینی در روابط عمومی می تواند زمینه های اشتغال ، پیشرفت و سازمان دهی كلیه امور روابط عمومی را به همراه داشته باشد وباعث ایفای بهتر نقش حلقه مفقوده ارتباطی روابط عمومی و جامعه گرد و محیطی را مهیا نماید كه افراد فرصت رشد ، پیشرفت ، خلاقیت و نوآوری را برای سایرین مهیا سازد.
● پرورش میزان كارآفرین درروابط عمومی :
در ادامه فهرستی در اختیار شما قرار می گیرد كه می تواند كارآفرینی شما را بیشتر نماید . لیست ذیل اهم این موارد رابیان می دارد .
▪ اهدف خود را تعیین نمایند
▪ عادت كنید كه هدف مشخصی داشته باشید
▪ واقع بین باشید
▪ متكی به خود باشید
▪ اهدافی كه به نظرتان مهم و می توانید به بهترین شكل آن را اجرا كنید را انتخاب نمایید .
▪ برای اهداف مثبت تمركز داشته باشید
هرگاه اهداف خود را تعیین كردید نكات ذیل را نیز مد نظر قرار دهید .
▪ از اشتباههای خود درس بگیرید
▪ زمانی كه علت شكست خود را فهمیدید روی زمان حال تمركز كنید و برای گذشته افسوس نخورید .
▪ اگر به رغم كوششهای مداوم ، نتایج قابل تشویقی بدست نیاوردید به آغاز كار بازگردید واهداف خود را مورد مطالعه مجدد قرار دهید
▪ اگر بهره وری ندارید تغییرات را قبول كنید .
▪ اگر محیط اطراف را عامل عملكرد زیرا استاندارد خود می دانید محیط را عوض كنید همچنین باید به خود ایمان داشته باشید و باور كنید كه می توانید به اهداف خود برسید
▪ خود را دقیق تر بشناسید
▪ نقاط قوت و ضعف خود را پیدا نمایند .
▪ هزار چندی خود را مجدداً مورد بازبینی قرار دهید .
▪ بطور واقع بینانه خصوصیات خود را بنگرید
▪ توانایی های خود را دست كم نگیرید وبرعكس
▪ نظرات خود را با نظرات دیگران مقایسه كنید
▪ نقاط قوت خود را مشخص كرده و با انتخاب فعالیتها و اهدافی كه به سود شما باشند نقاط ضعف خو درا پنهان كنید .
▪ از نظر جسمانی مراقب خود باشید تا در انتظار خوب دیده شوید
▪ از افكار خود دفاع كنید
▪ از عقاید منفی كه چیزی از آنها نخواهید آموخت اجتناب ورزید .
▪ وقتی در كار ها پیشرفت خبی ندارید كمی مزاح به شما كمك خواهد كرد كه مسائل را بهتر درك كرده و راه حل آن را پیدا نماید.
▪ برای یادگیری و رشته هدف گیری كنید .
▪ ار وقت خود خوب استفاده كنید .
▪ كار و زمان را تجزیه وتحلیل كنید
▪ اولویتا را بشناسید شما باید بتوانید كه چه كاری می خواهید انجام دهید .
▪ كارها را طبق یك برنامه تنظیم شده روزانه انجام دهید .
▪ كارهای كه باید انجام داده و روی آن تمركز كنید .
▪ كارهارا یكی كی انجام داده وروی آن تمركز كنید
▪ كارهائی كه باید انجام گیرد را درسررسید خود یادداشت كنید .
▪ برنامه خود را حفظ كنید
▪ وقت خود را تلف نكین دوسعی كنید وفقه ای دركارتان پیش نیاید
▪ متكی برخود باشید
▪ اول كارهای مشكل را انجام دهید زیرا توانایی شما در آغاز بالاثرات
▪ دوباره كارها را به حداقل برسانید
▪ میز كار خودر تمیز و منظم نگه دارید .
▪ وقت خود را بیش از اندازه لازم در جلسات و ملاقاتها وبا دوستان هدر ندهید
▪ چگونگی گذراندن وقت خودرا تحت نظر داشته باشید
▪ در موقع كار آرامش داشته باشید با سرعتی مناسب كاركنید تا مجبور نباشید با پرسشهای ناگهانی انرژی ، كارخودرا انجام دهید .
▪ خلاق باشید
▪ یك برنده باشید
▪ یك رهبر باشید و رهبری رابیاموزید و مسؤلیت گروه خود را برای انجام اهداف به عهده بگیرید .
▪ از دست اندركاران بیاموزید تا جائی كه می توانید در مورد كارآفرینی ، كار و شروع كار یاد بگیرد .
▪ با كار افرینان همكاری كنید
▪ كارآفرینی را تجربه كنید
منبع : خانه کارآفرینان ایران


همچنین مشاهده کنید