جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

موانع دست (۳)


  دست به سينه ناقص
گاهى اوقات حالت دست به سينه کامل بيش از حد گويا است و به وضوح ترس و نگرانى را نشان مى‌دهد. از اين رو گهگاه آن را با حالت متعادل‌ترى جايگزين مى‌کنيم، يعنى دست به سينه ناقص که در اين حالت يک دست از جلوى بدن رد مى‌شود تا دست ديگر را لمس کند و يک مانع تشکيل دهد، (شکل مانع مختصر دست).
تشکيل اين مانع اغلب در جلساتى که شايد شخص براى ساير اعضاى گروه غريبه باشد يا از اعتماد به ‌نفس لازم برخوردار نباشد، ديده مى‌شود. يک نوع پرمصرف ديگر از اين حرکت، گرفتن دست‌ها است (شکل گرفتن دست خود)، حرکتى که اغلب توسط افرادى که در حضور يک جمع منتظر دريافت جايزه يا ايراد نطق مى‌باشند، استفاده مى‌شود. به اعتقاد دزموند‌موريس، اين حرکت باعث مى‌شود که شخص مجدداً از همان امنيت عاطفى برخوردار شود که در کودکى هنگامى‌که والدين او در موقعيت‌هاى ترسناک دست‌هايش را مى‌گرفتند، تجربه مى‌کرده است.
  دست به سينه پنهان
انواع حالت‌هاى دست به سينه پنهاني، جزء حرکات بسيار فرهيخته مى‌باشند که توسط افرادى که به‌طور مرتب در اجتماعات حضور مى‌يابند، استفاده مى‌شود. اين گروه شامل سياستمداران، فروشنده‌ها، شخصيت‌هاى تلويزيونى و امثال آنان ‌که نمى‌خواهند حضار متوجه نگرانى يا عدم اطمينان آنها از خود شوند، مى‌گردد.
همانند ساير حالات دست به سينه، يک دست از جلوى بدن مى‌گذرد تا دست ديگر را بگيرد، با اين تفاوت که به‌جاى اينکه دست‌ها روى هم جمع شوند، يکى از دست‌ها کيف، النگو، ساعت، مچ پيراهن و يا هر چيزى را که نزديک به روى دست ديگر باشد مى‌گيرد. (شکل ناراحتى يا حالت عصبى پنهان شده) بدين ترتيب مانع تشکيل مى‌شود و حس امنيت به‌وجود مى‌آيد. زمانى‌که دکمه سر دست مد بود، اغلب آقايان هنگامى‌که در حضور ديگران بودند، با آن ور مى‌رفتند. با از مد افتادن دکمه سردست، آقايان اغلب بند ساعت خود را جا‌به‌جا مى‌کنند، محتويات کيف خود را بازبينى مى‌کنند، دست‌هايشان را به هم مى‌مالند، دست‌هاى خود را به هم مى‌گيرند، با دکمه مچ پيراهن بازى مى‌کنند يا از هر وسيله ديگرى که باعث ماندن دست‌ها در جلوى بدن شود، استفاده مى‌کنند. البته اين کارها براى يک مشاهده‌گر مجرب، کاملاً گويا هستند و هيچ فايده‌اى جز نمايان ساختن تلاشى براى پنهان کردن ناراحتى ندارند. يک محل خوب براى مشاهده اين حرکات جائى است که مردم از مقابل تعدادى بيننده عبور مى‌کنند مانند مرد جوانى که در مهمانى به سمت يک خانم جذاب مى‌رود تا از او درخواست رقص نمايد يا کسى که براى دريافت نوشيدنى از يک سر سالن به سمت ديگر مى‌رود.
کاربرى اين علائم پنهان در خانم‌ها کم‌تر مشخص است زيرا آنها از چيز‌هائى مانند کيف‌دستى يا کيف پول براى پنهان کردن دستپاچگى خود استفاده مى‌کنند (شکل استفاده از کيف دستى به‌عنوان مانع). يکى از رايج‌ترين انواع اين حالات، در دست گرفتن يک ليوان نوشيدنى با هر دو دست است. آيا هيچ به ذهن شما خطور کرده که براى گرفتن يک ليوان، تنها به يک دست نياز است. استفاده از هر دو دست اين اجاه را مى‌دهد که شخص نگران يا عصبى بتواند تقريباً يک مانع نامشخص ايجاد کند. پس از مشاهدهٔ مردم در استفاده از موانع پنهان دست، متوجه شده‌ايم که اين حرکات تقريباً از سوى همه استفاده مى‌شوند. خيلى از اشخاص مشهور نيز در موقعيت‌هاى حساس از اين موانع پنهان استفاده مى‌کنند و اغلب کاملاً ناآگاه از اين کار هستند (شکل استفاده از گل براى ايجاد مانع).


همچنین مشاهده کنید