شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

اشیائی که تکان می‌خورند


بعد از اينکه کودک توانست موقع خوابيدن گردن خود را محکم نگه دارد مى‌توانيد شروع کنيد به آويزان کردن اشياء از بالاى تخت، کالسکه، تشک يا صندلى نزديک او. بد نيست براى تنوع بيشتر، از ابتکارات شخصى هم استفاده کنيد.
چون اشياء سبک‌تر، راحت‌تر تکان مى‌خورند، و در نتيجه بيشتر توجه او را جلب مى‌نمايند، از يک شيء سبک، مثل بادبادک استفاده کنيد و آن را با يک نخ محکم و يک سنجاق از سقف آويزان نمائيد. شيء مورد استفاده، هرقدر سبک‌تر باشد راحت‌تر تکان مى‌خورد، و توجه کودک را بيشتر جلب مى‌کند. اگر مى‌خواهيد کار شما کامل‌تر باشد. يک قلاّب محکم به سقف اتاق نصب کنيد و با استفاده از يک رخت‌آويز و مقدارى طناب اشياء و وسايل گوناگون و متنوعى را از آن آويزان نمائيد. سعى کنيد از اشيائى با رنگ‌ها، شکل‌ها، اندازه‌ها و جنس‌هاى مختلف استفاده کنيد و براى اينکه که کودک خسته نشود، زود به زود جاى آنها را تغيير دهيد يا کلاً عوض نمائيد.
- اينک چند نمونه:
مقوّا يا پارچه - آنها را به شکل‌هاى گوناگون ببريد يا تا نمائيد و با استفاده از پولک، اشياء برّاق، چسباندن عکس يا نقّاشى با ماژيک تزئين نمائيد.
- کاغذ آلومينيوم چروک يا سوراخ‌دار
- بادکنک
- درپوش‌هاى آلومينيومى
- ظرف‌هاى يک‌بار مصرف ماست
- روبان
- بطرى‌هاى ساخته شده از ورقهٔ نازک فلزى
- درپوش‌هاى به نخ کشيده با يک گرهٔ محکم در انتهاء آنها
بچه‌ها مجذوب چيزهائى مى‌شوند که تکان مى‌خورند و حرکت چيزى را که در حوزهٔ ديد آنها قرار دارند دنبال مى‌کنند.
اشياء رنگى را در فاصلهٔ بيست و پنج سانتى‌مترى بالاى سر آنها آويزان کنيد. اوايل آنها را به اين طرف و آن طرف و بعد در جهات مختلف حرکت دهيد. بچه‌هاى بزرگتر از نگاه کردن به حرکت حباب، بادکنک و توپ لذّت مى‌برند. به‌خصوص اگر از آنها براى زدن يا انداختن چيزهاى ديگر (مثل مکعب‌ها) استفاده کنيد.
  آويزان کردنى‌هاى بالاى تختخواب
براى اينکه کودک بتواند امکان نگاه کردن به اشياء را در تختخواب خود داشته باشد خوب است که براى يک تکه طناب يا کش محکم به دو طرف نرده‌هاى تختخواب او ببنديد و با استفاده از گيره‌هاى محکم يا تکّه‌هاى کوتاه طناب، اسباب‌بازى‌ها و اشياء گوناگون را به آن آويزان کنيد. اگر از کش استفاده کنيد بهتر است، چون با هر تماس، اسبا‌ب‌بازى‌هاى تکان مى‌خورند. از همهٔ اشياء سبک، مى‌شود به اين منظور استفاده کرد. ولى فراموش نکنيد که تنوّع و تغييرات زود به زود نکتهٔ مهمى است که بايد حتماً رعايت شود.
- رخت‌آويز تزئين شده با کاغذ‌هاى رنگى و پولک
- درپوش‌هاى آلومينيومى به نخ کشيده شده
- برش مارپيچى صفحهٔ دايره‌اى شکل
- ظرف ماست سوراخ شده با يک گره محکم در ته آن به‌منظور آويزان کردن
- چاى صاف‌کن
- دکمه‌هاى بزرگ به نخ کشيده شده (تا وقتى کودک نمى‌تواند به آنها چنگ بزند، استفاده کنيد اما موقعى که شروع به چنگ زدن کرد آنها را برداريد).
- دست‌کش‌هاى لاستيکى پر شده با دستمال کاغذى
- قاشق‌هاى اندازه‌گيرى


همچنین مشاهده کنید