جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ابزارهای کمک آموزشی دیداری- شنیداری


مردم همه چيز را با استفاده از پنج حس خود ياد مى‌گيرنتد (يعنى از طريق آنچه که مى‌بينند، مى‌شنوند، بو مى‌کنند و مى‌چشند). وقتى بيش از يک حس دخيل باشد، فرصت‌هاى يادگيرى افزايش مى‌يابند. يافته‌اى پژوهشى نشان مى‌دهند که مردم ۱۰% آنچه را که شنيده‌اند، ۵۰% آنچه را که ديده‌اند و در يک وضعيت آموزشى ترکيبى تا ۹۰% آنچه را که ديده، شنيده و انجام داده‌اند به ياد مى‌آورند. ابزارهاى کمک آموزشى - شنيداري، وسيله‌هائى هستند که در دسترس کارکنان ترويج قرار دارند تا افزون بر عملى کردن فعاليت‌ها، براى مؤثرتر کردن يادگيرى نيز مفيد باشند. با اين حال، اين ابزارها هرگز نمى‌توانند جايگزين تماس‌هاى فردى بين کارکنان ترويج و عامهٔ مردم شوند.
ابزارهاى کمک آموزشى ديداري- شنيدارى مردم را قادر مى‌سازند تا پيام را واضح‌تر درک کنند. افراد نه تنها واژگان را مى‌شنوند، بلکه مى‌توانند شکل و اندازه يا رنگ يک شئ و يا صورت ظاهر يک ناحيه از زمين را ببينند و تصويرى ذهنى را از آن با خود داشته باشند؛ اين تصوير باعث مى‌شود پيام مربوط را به‌طور قابل فهم‌ترى به آنها انتقال يابد. با اين حال، برخى از ابزارهاى کمک آموزشى ديداري- شنيدارى پيچيده‌تر، براى مروجانى که در نواحى دورافتاده کار مى‌کنند، مناسب نيستند يا در دسترس آنها قرار ندارند.
اگر چه کاربرد ابزارهاى کمک آموزشى ديداري-شنيدارى در فعاليتە‌اى ترويجى ميداني، به ساده‌ترين ابزارها محدود مى‌شود، ولى در جاهائى که مراکز کارآموزى کشاورزان و مراکز توسعهٔ روستائى تأسيس شده است، فرصت‌هاى بيشترى براى اين کار بردن ابزارهاى کمک آموزشى پيچيده‌تر فراهم مى‌ايد. هنگامى که فنون ديدارى - شنيدارى براى پشتيبانى از آموزش در محيط 'کلاس' به کار بروند، بسيار مؤثر واقع مى‌شوند، اگر چه اين وضعيت الزاماً در مورد يک کلاس رسمى مصداق ندارد. با اين حال، ابزارهاى کمک آموزشى ديدارى -شنيدارى بايد هميشه به‌عنوان کمکى براى يادگيريِ مؤثرتر، تلقى شوند. تصور اينکه ابزارهاى مذکور کار آموزش را آسان‌تر مى‌کنند، اشتباه است. در واقع، ارائه يا حتى آماده کردن آنها براى استفاده، غالباً مهارت و زمان قابل توجهى مى‌طلبد. کاربرد آنها براى يک گروه، بايد به دقت برنامه‌ريزى شود و زمان کافى در اختيار اعضاى گروه گذاشته شود تا اين ابزارها را ببينند و با آنها آشنا شوند.
گرداندن يک شئ در بين اعضاى يک گروه، در حين صحبت سخنران، توجه حاضران را تا حد زيادى به آن شئ جلب مى‌کند و ممکن است بر درک کلى پيام اثر منفى بگذارد.
به همين ترتيب، اگر يک نمونهٔ -Specimen، واحد وجود داشته باشد تا اعضاى يک گروه بزرگ در آخر جلسهٔ کلاس فقط به مدت چند دقيقه آن را امتحان کنند، آن نمونه نمى‌تواند درست به‌وظيفه خود عمل کند. با اين حال، کاربرد درست ابزارهاى کمک آموزشى ديداري- شنيدارى موجب مى‌شود که يادگيرى آسان‌تر، جالب‌تر و کامل‌تر باشد.


همچنین مشاهده کنید