جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

عاقبت نظام جامعIT چیست‌؟


عاقبت نظام جامعIT چیست‌؟
سال‌ها پس از ضرورت و پیش‌بینی لزوم تدوین نظام جامع فناوری اطلاعات، روز گذشته مدیرکل دفتر امور زیربناییIT وزارت ارتباطات از آغاز تدوین فاز دوم نظام یادشده خبر داده است.
بر این اساس در حالی که زمان آغاز و پایان تدوین فاز نخست نظام جامع فناوری اطلاعات که کشور از خلاء آن در سال‌های گذشته دچار مشکلات زیربنایی شده به درستی مشخص نیست، این مقام مسوول اظهار امیدواری کرده که تا شش ماه آینده فاز دوم این نظام به پایان برسد.
اما در این میان و با سرعت پیشرفتی که در تدوین طرح یادشده مشاهده می‌شود پرسش‌هایی شکل می‌گیرد که جا دارد متولیان و مسوولان امر این موارد را در گوشه ذهن خود داشته باشند.
اول آنکه این مقام مسوول عنوان کرده که تلاش خواهد شد تا در طول تدوین برنامه جامع، از نظرات و پیشنهادهای تمامی فعالان بخش خصوصی و دولتی در این حوزه استفاده شود.
این در حالی است که در فاز نخست چنین اتفاقی لااقل به شکلی که از سوی مسوول مربوطه ادعا شده، مشاهده نشده است.
از سوی دیگر، حتی نسخه‌ای از فاز نخست نظام یادشده که به تصویب دولت نیز رسیده است هم در حال حاضر یافت نمی‌شود تا بتوان چارچوبی از آن در نظر داشت.
دوم آنکه طرحی که آغاز و پایان تنها تدوین فاز نخست آن به درستی روشن نیست و فاز دوم آن نیز با اظهار امیدواری و در خوشبینانه‌ترین وضعیت شش ماه دیگر به اتمام می‌رسد، آیا دورنمایی برای مدت‌ عملیاتی کردن آن متصور است.
به عبارت ساده‌تر طرحی که حدود سه سال زمان برای تدوین آن صرف شده قرار است چند ساله اجرا شود؟
و بالاخره سوم آنکه آیا فاز دوم در واقع فاز پایانی است یا آنکه فازهای بعدی هم در تدوین نظام جامع فناوری اطلاعات در راه است؟
منبع : پایگاه اطلاع رسانی itanalyze


همچنین مشاهده کنید