جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جنگلهای زاگرس ( جنگلهای بلوط غرب )


جنگلهای زاگرس ( جنگلهای بلوط غرب )
جنگلهای بلوط غرب ( جنگلهای زاگرس) با طول تقریبی ۱۳۰۰ کیلومتر در امتداد رشته کوه زاگرس از جنوب آذربایجان غربی تا استان فارس امتداد دارند . مساحت کنونی آن ۵ میلیون هکتار تخمین زده شده است و سه گونه بلوط بارزترین گونه های درختی آن به شمار می روند . بلوط ایرانی (۱) در سرتاسر این جنگلها حضور دارد و دو گونه دیگر یعنی دارمازو (۲) و یوول (۳) در قسمتهای شمالی دیده می شوند .
بارندگی این ناحیه از ۶۰۰ میلیمتر در قسمتهای شمالی تا۳۰۰ میلیمتر در جنوب غرب در نوسان است . اقلیم منطقه نیز مدیترانه ای نیمه خشک با زمستانهای سرد است .
از سایر گونه های درختی این جنگلها می توان به افرا کیکم ، بنه ، زبان گنجشک ، گلابی وحشی ، ولیک ، ارغوان ، انواع بادام و ... اشاره نمود . بطور کل می توان گفت جوامع بلوط در ارتفاع ۶۵۰ تا ۲۴۰۰ متر از سطح دریا حضور دارند که بالاتر از این ارتفاع جوامع ارس و پایین آن جوامع بنه - بادام ظاهر می شوند . فرم غالب جنگلشناسی جنگلهای غرب شاخه زاد بوده و این دلالت بر تخریب ناشی از حضور طولانی مدت جوامع انسانی دارد . متاسفانه به دلیل رشد جمعیت در قرن اخیر و نیاز جنگلنشینان به سوخت ، منبع غذایی برای دامها و زمینهای کشاورزی بهره برداری دیوانه وار از این جنگلها بکلی چهره آنها را دگرگون کرده است و بجز در نقاط معدودی مانند قبرستانها نشانی از انبوهی سابق این جنگلها نیست .
چهره تنک و بیمار گونه جنگلها که در غالب نقاط به چشم می خورد . درختانی که در اثر قطع متوالی بصورت درختچه و بو ته در آمده اند درحالت طبیعی و دست نخورده ۱۵ تا ۲۰ متر ارتفاع دارند.
http://www.sharemation.com/hoomanjangali/zagrosforests.htm?unq=۲svzrp
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید