جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نوآوری و ابتکار در تدریس


شاید در شرایط کنونی کشور که بحث توسعه و پیشرفت در تمامی زمینه های اقتصادی و معنوی و غیره بحث همیشگی و دائمی است بهتر آن است که هر کسی در هر جا و مکان که به حرفه ای مشغول است سعی در باورکردن هر چه بیشتر شغل خود داشته و این امکان پذیر نمی باشد مگر با نوآوری و خلق راهکارهای جدید در این سمت و سو . نوآوری و ابتکار در کارها به شکل ریشه ای به صورت یک آرمان برای تمامی افراد یک جامعه است. پس درست این است که آموزگاران گرامی که در واقع بسترهای حقیقی و سالم پیشرفت و توسعه را به صورت تربیت نیروی انسانی آماده می کنند برای هر چه بیشتر آماده کردن مردان و زنان آینده سعی و تلاشی وافر نمایند و با روشهای بهتر و تدریس و مطالعه بیشتر و کسب علوم مدرن و مطلع شدن از روشها و فنون جدید، تدریس خود را علمی تر نموده تا بتوانیم فاصله سطح آموزش را با ملل پیشرفته به حداقل برسانیم که این خود نیاز به گذشت و برنامه ریزی در سطح خرد و کلان دارد . اما آنچه که سهم ما آموزگاران در این میدان می باشد این است که در عین داشتن بسیاری گرفتاری و مشکلات مادی و روحی چشم به آینده دوخته و روشهای کهنه و تکراری را کنار گذاشته و تدریس را درختی تصور کنند که نیاز به رسیدگی دارد . بیاییم ضمن استفاده صحیح از تجربیات گذشته عزیزان، روش های ابداعی و تازه خود و دیگران را برای هر چه باور کردن این درخت به کار ببریم تا به یاری خدای منان، حاصلی مفید به جامعه تقدیم کنیم .
● هدف از نوآوری در تدریس
زمانی که از لفظ نوآوری می خواهیم استفاده کنیم منظور این است که معلم سعی کند با گریز از تدریس یکنواخت و بمباران کلمات، دانش آموز را به گونه ای مختلف که خود هر معلم بهتر از هر کس در روند کاری خود می داند به سمت عمل و حرکت وا دارد. این میسر نمی شود مگر به سر شوق آوردن دانش آموز و این شوق زمانی صورت می گیرد که معلم را دانش آموز بپذیرد و این پذیرش زمانی اتفاق می افتد که معلم با مدیریت خاصی که در کار اعمال می کند به دانش آموز تفهیم کند که از حفظ کردن مطالب فقط به منظور نمره آوردن در امتحان دوری کرده و سعی در تحقیق و کند و کاو مطالب داشته باشد. تنوع در شیوه یادگیری می بایست هدف هر آموزگاری باشد.
در عمل تدریس، معلم باید به نکات زیر توجه کند :
۱) چه روشی برای تدریس یک موضوع اثر بخش است (روش نمایشی سخنرانی و...)
۲) چه وسایلی برای این کار مناسبت ترین هستند .
معلم باید سعی کند تا شیوه تدریس خود را به وسیله کارهای دسته‌جمعی و طرح های واحد تجربی و بحث و روش تحقیق و دادن کنفرانس و نمایش متنوع سازد . نوآوری در روشهای تدریس و فعالیتهای مختلف و مناسب معلم کار یادگیری دانش آموزان را به مراتب سهولت می بخشد. معلم باید تشخیص دهد که برای تدریس هر موضوع چه روشی یا فعالیت بخصوصی به کار گیرد. معلم باید سعی کند تا حد امکان در کلاس برای صحبت خود وقت محدودتری در نظر بگیرد و سعی کند درس خود را از نقطه نظر خواسته های دانش آموزان شروع کند. رغبت و ذوق شاگردانش را زنده نگه دارد و موضوع درس خود را با تخیل و تنوع بیاموزد. شاگردانی که دائم حرف های یکنواخت بشنوند، تمرین به آنها دادهشود خسته می‌شوند. معلمی که پیوسته درس می دهد و کلاسش خشک و بی روح است فرآیند آموزش و پرورش را به شکست و ناکامی دچار می کند. معلم برای جلوگیری از آن می تواند در روش کار خود تغییری به وجود آورد و به شیوه های مختلف، شاگردان را به درس و تحصیل علاقه مند سازد .

مجتبی احمدی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید