جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۷ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۸ اوت ــ برخی دیگر از رویدادهای ۸ اوت


● ۱۸۱۵: در این روز دولتهای اروپایی متحد ، ناپلئون را که چندی پیش و پس از شکست در واترلو تسلیم آنها شده بود بر کشتی نشاندند و روانه جزیره سنت هلن در اقیانوس اطلس کردند که در آنجا تا پایان عمر به حالت تبعید باقی بماند.
● ۱۸۶۰: ملکه جزایر ساندویچ ( هاوایی )برای دیدار از نیویورک وارد این شهر شد. هاوایی تا اواخر قرن ۱۹ یک کشور سلطنتی مستقل بود که اینک با وجود داشتن هزاران کیلومتر فاصله تا خاک اصلی آمریکا ، یک ایالت این کشور بشمار می رود.
● ۱۸۷۹: امیلیو زاپاتا،انقلابی بزرگ مکزیک به دنیا آمد.
● ۱۹۱۱: قانون، شمار نمایندگان مجلس آمریكا (یكی از دو مجلس كنگره) را ۴۳۵ نفر تعیین كرد كه دوره نمایندگی هركدام دو سال است.
● ۱۹۱۹: پیمان راوالپیندی ( شهری در چند کیلومتری اسلام آباد که مدتی هم پایتخت پاکستان بود) به جنگ سوم افغانها با انگلستان پایان داد و دولت انگلستان استقلال افغانستان را برسمیت شناخت و در پی آن عنوان حکمران افغانستان از " امیر " به " شاه " تبدیل شد.
● ۱۹۴۰: حملات هوائی آلمان به انگلستان كه خرابی فراوان به بارآورد، آغاز شد.
● ۱۹۴۲: شش آلمانی که به منظور خرابکاری به خاک آمریکا وارد شده و به دام افتاده بودند در شهر واشنگتن اعدام شدند.
● ۱۹۴۵ : چند روز مانده به پایان جنگ جهانی دوم در جبهه خاور دور، دولت مسكو طبق قراردادهای یالتا و پوتسدام به ژاپن اعلان جنگ داد و یك میلیون سرباز به منچوری و قسمت شمالی كره كه در تصرف ژاپن بودند و چند جزیره دیگر فرستاد. بیشتر مورخان بر این باورند كه ورود مسكو رقیب قدیمی توكیو به جنگ و خطر تصرف ژاپن به دست روسها، بیش از بمباران اتمی باعث تسلیم آن كشور شده است.
● ۱۹۴۵: هری ترومن رئیس جمهوری وقت آمریکا منشور ملل را امضاء کرد. همه دولتهای عضو سازمان ملل چنین کرده اند.
● ۱۹۴۵: در این روز – چند روز مانده به پایان جنگ جهانی دوم در جبهه خاور دور – روسیه هم به ژاپن اعلان جنگ داد و نیرو به قسمت شمالی كره كه در تصرف ژاپن بود و چند جزیره دیگر فرستاد.
● ۱۹۴۶: دولت هند به منطقه ۴۷ هزار کیلومتری بوتان واقع در شمال شرقی هند با ۲ میلیون و دویست هزار جمعیت استقلال داد ولی قرار شد که امور دفاعی و روابط خارجی آن منطقه که دارای سلطان است همچنان در دست هند باقی بماند. با این توافق، قرارداد سال ۱۹۰۷ انگلستان و بوتان لغو شد. بوتان میان چین و هند واقع شده و بیشتر مردم آن از نژاد نپالی هستند. نزدیک به نهصد هزار بوتانی هم در نپال بسر می برند.
● ۱۹۵۳: در پی اجرای قرارداد ترک مخاصمه میان دو کره، در این روز میان آمریکا و کره جنوبی یک پیمان دفاع مشترک،نظیر پیمان آمریکا و ژاپن، امضا شد. دولت مسکو هم که از همین روز در سال ۱۹۴۵ زمام امور قسمت شمالی شبه جزیره کره را به حزب کمونیست این کشور سپرده بود، قول هر گونه حمایت از کره شمالی را داد تا از پیمان کره جنوبی و آمریکا در هراس نباشد.
● ۱۹۵۵: کنفرانس ژنو برای تنظیم چکونگی استفاده مسالمت آمیز از نیروی اتم آغاز بکار کرد.
● ۱۹۶۰: سرزمین ساحل عاج در غرب آفریقا استقلال یافت.
● ۱۹۶۷ : انجمن همكاری های ملل آسیای جنوب شرقی (آ سه آن) كه اینك دارای ۱۱ عضو است و ۵۵۰ میلیون
نفوس جهان ( ۸ درصد جمعیت جهان) را شامل می شود تاسیس شد.
● ۱۹۶۸: در این روز شهر میامی در فلوریدای آمریکا صحنه یک شورش نژادی خونین بود.
● ۱۹۷۶: جان روزلی ،مافیای آمریکایی معروف که چند سال پیش از آن طبق نقشه " سیا " قرار بود فیدل کاسترو را به قتل برساند، به طرز مرموزی کشته شد.
● ۱۹۸۸: نیروهای دولت مسکو پس از ۹ سال استقرار در افغانستان ، تخلیه این کشور را آغاز کردند.
● ۱۹۸۸: نسبت به جان جورج شولتز وزیر امور خارجه وقت آمریکا در کشور بولیوی سوء قصد شد ولی آسیب ندید.
● ۱۹۹۰: دولت عراق که کویت را تصرف کرده بود بر پایه دعاوی دیرین و مستندات تاریخی ، آن را ضمیمه خاک خود اعلام و یک ایالت عراق خواند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید