جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۴ تیر ـ ۱۵ جولای ـ مسائلی که در سر راه انتخابات نوامبر ۲۰۰۴ آمریکا قرار دارد


در حالی كه دولت آمریكا اصرار دارد كه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در هر شرایطی در تاریخ مقرر برگزار شود، نیوزویك در آخرین شماره خود(۱۱ ژوئیه ۲۰۰۴) گزارش داده است كه همكاران نزدیك جورج بوش سرگرم بررسی گامهای قانونی هستند تا اگر در جریان انتخابات دوم نوامبر آمریكا حمله ای از سوی القاعده صورت گیرد، این انتخابات را لغو و به تعویق اندازند.
۱۲ ژوئیه، «تام ریج» وزیر امنیت داخلی امریكا در نطقی كه مستقیما از شبكه های تلویزیونی پخش شد به طور مبهم گفت كه طبق اطلاعات به دست آمده، این احتمال وجود دارد كه در جریان انتخابات، القاعده در داخل امریكا دست به حمله و خرابكاری بزند. مخالفان حكومت جورج بوش، بلافاصله واكنش نشان دادند و گفتند كه این هم یك بازی انتخاباتی است.
«جان مك لالین» كفیل « سیا » نیز فته بود كه خطر یك عمل تروریستی در آمریكا اینك بیش از هر وقت دیگر پس از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ است. وی تاكید كرده بود كه اطلاعاتی را كه در این زمینه به دست آورده موثق هستند.
دمكراتها در عكس العمل خود به این مطلب گفتند كه « سیا » در مورد عراق هم گفته بود كه دارای اسلحه كشتار جمعی و همدست القاعده است كه خلاف از آب درآمد.
۱۳ ژوئیه « دفورست سوآریس » از مقامات كمیسیون مستقل انتخابات امریكا گفت كه انتخابات به تعویق نخواهد افتاد زیرا كه در جریان جنگ داخلی آمریكا هم این انتخابات در روز معین انجام گرفت. اگر هم آن طور كه می گویند از رهگیری مخابرات به این نتیجه رسیده اند كه تروریستها در صدد برهم زدن انتخابات هستند، در همه آمریكا كه نمی توانند این كار را انجام دهند، بنابراین انتخابات ایالتی را كه مورد خرابكاری قرار گیرد می توان بعدا برگزار كرد.
برخی محافل حزب دمكرات آمریكا بیم از آن دارند كه در صورت وقوع چنین حادثه ای، به جای تعویق انتخابات یك یا دو ایالت، از آنها بخواهند كه بدون برگزاری انتخابات عمومی، فرماندار و یا مجالس محلی «الكتور ها» را تعیین و به كالج انتخاباتی معرفی كنند كه در این صورت این الكتورها ممكن است به نامزد حزب حاكم ( جمهوریخواه ـ جورج بوش ) رای دهند.
در آمریكا، انتخابات ریاست جمهوری دو مرحله ای است و رئیس جمهوری توسط كالج انتخاباتی (الكتور ها ) كه قبلا در ایالات انتخاب شده اند برگزیده می شود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید