جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۱۹ تیر) (۲)


برگی از تاریخ (۱۹ تیر) (۲)
● ورود موسولینی به کارزار جنگ جهانی دوم
۶۷ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۹۴۰ میلادی، دولت فاشیست ایتالیا به رهبری به ینتو موسولینی به حمایت از آلمان نازی وارد صحنه جنگ جهانی دوم شد. ایتالیا با اینكه جزء اول محور بود تا این زمان از محله به قوای انگلیس و فرانسه خودداری ورزیده بود. اما با این اقدام موسولینی ، سر انجام ایتالیا نیز بعنوان یكی از متفقین جنگ جهانی دوم وارد نبرد شد .
از او به عنوان شریک جنایات هیتلر نام کمی برند که وی را در جنگ افروزی هایش یاری داده. او در جریان جنگ به کشور لیبی حمله کرد و در آنجا با مقاومت سرسختانه عمر مختار رهبر مبارزان اسلامی و آزادیخواه لیبی مواجه شد و پس از درگیریها و کشتار فراوانی که بین نیروهای عمر مختار و ارتش ایتالیا در گرفت نیروهای موسولینی توانستند آنها را مغلوب خود کرده و عمر مختار را دستگیر و پس از محاکمه به دارش آویختند و اعدام نمودند . موسولینی در پایان جنگ جهانی دوم در حالی که به اتفاق همسرش در حال فرار از نیرو های متفقین بودند در مزرعه ای توسط پارتیزان های ایتالیایی دستگیر شده و در همان جا پس از محاکمه صحرایی به اعدام محکوم شدند و در حالی که او و همسرش بصورت وارونه به سیم خاردار بسته شده بودند ، گلوله باران شدند
● درگذشت سید حسین بهجتی گنابادی ، شاعر و ادیب ایرانی
۶۶ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی ، سید حسین بهجتی گنابادی شاعر و ادیب ایرانی بر اثر ابتلا به بیماری سل در زادگاهش گناباد در گذشت . پدر او حاج سید محمد تقی مهدوی از دانشمندان روحانی گناباد بشمار می رفت . سید حسین در یازده سالگی برای تحصیل عازم مشهد شد . سپس عازم نجف گردید و در پایان تحصیلات و انجام سفر حج به تهران مراجعت نمود . دیوان اشعار بهجتی شامل چهار هزار بیت شعر است ، وی همچنین رساله ای بنام “ نیروهای روان “ نوشته است .
● رحلت حكیم بزرگوار "شیخ محمد علی زاهد قمشه‏ای" معروف به "ابوالمعارف"
۵۴ سال پیش در چنیبن روزی در سال ۱۳۳۲ شمسی ، شیخ محمدعلی زاهد قمشه‏ای معروف به ابوالمعارف ، در ۸۲ سالگی در شهرضا وفات یافت .
ابوالمعارف در حدود سال ۱۲۵۰ (۱۲۹۰ق) در شهرضا (قمشه) در استان اصفهان به دنیا آمد. وی پس از فرا گرفتن مقدمات در زادگاه خود، به اصفهان رفت و در محضر بزرگانی مانند جهانگیر خان قشقایی، آخوند ملامحمد كاشانی و دیگر بزرگان به آموختن فقه، فلسفه، حكمت و عرفان پرداخت. شیخ محمدعلی سپس به سیر و سلوك در آفاق و انفس روی آورد و حدود چهل سال در ممالك مختلف اسلامی از قبیل عربستان، كویت، بحرین و عراق به سیر و سیاحت مشغول شد. وی پس از این سفر و مصاحبه با بزرگان اهل دانش و عرفان، خود، عالمی وارسته و عارفی فرزانه گشت و سپس به دیار خویش روی نهاد. او در آنجا به تدریس و تربیت همت گماشت كه حكیم محیی‏الدین مهدی الهی قمشه‏ای از جمله شاگردان اوست. از خدمات ارزنده شیخ زاهد، تاسیس مدارس جدید و خدمات فرهنگی در شهرضا بود كه به دلیل تلاش وی در نشر معارف اسلامی به ابوالمعارف ملقب شد. این حكیم الهی پس از رحلت ، در شهرضا به خاك سپرده شد.
● پذیرفته شدن جزایر باهاما، در سازمان ملل
۳۴ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۹۷۳ میلادی ، جزایر باهاما واقع در شمال كشور كوبا پس از اعلام استقلال خود از انگلستان به عضویت سازمان ملل پذیرفته شد .
این جزایر در سال ۱۴۹۲ میلادی توسط كریستف كلمب كاشف اسپانیایی كشف و ضمیمه این كشور گردید. بعدها دو كشور اسپانیا و انگلیس بر سر تصاحب جزایر باهاما كشمكش های فراوانی داشتند اما در نهایت انگلستان استعمار و سلطه خود را بر این جزایر برقرار كرد . در سال ۱۹۴۶ میلادی باهاما به خودمختاری دست یافت و عاقبت در سال ۱۹۷۳ میلادی استقلال كامل خود را بازیافت .
● كشف كودتای نوژه علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران
۲۷ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۵۹ شمسی ، طرح کودتای نوژه ، با پیگیری مسئولان بلندپایه نظام ، خنثی و عوامل آن دستگیر یا فراری و رسوا شدند.
از اولین روزی كه انقلاب اسلامی ایران، استوارترین سنگر غرب و آمریكا را در منطقه به هم ریخت و تحولات زیربنایی را در ایران آغاز كرد، استكبار جهانی كه منافعش به خطر افتاده بود، تلاش‏های وسیعی را برای سرنگونی این نظام مقدس آغاز كرد. آنان با حمایت از مزدوران ضدانقلاب درصدد كودتا و فتح تهران بودند، زیرا تصور می‏كردند كه همانند كودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، قادر به تجدید قدرت خود خواهند بود. این مزدوران وطن‏فروش در روز نوزدهم تیرماه ۱۳۵۹ قصد داشتند تا با كمك نفوذی‏های خود فروخته در پایگاه هوایی نوژه همدان، كودتایی را علیه نظام اسلامی انجام دهند.
آنان با به كارگیری امكانات وسیع مالی، ۱۲ تیم عملیاتی و تعدادی راهنما و چندصد تن از عشایر ایل بختیاری، جهت یورش به پایتخت آماده شدند. ولی هنگامی كه خلبان مأمور حمله به بیت حضرت امام خمینی(ره) این موضوع را با مادر خویش مطرح می‏كند، با عكس‏العمل شدید وی روبرو می‏گردد. خلبان در انجام این عمل دچار تردید شده و شخصاً به حضور آیت‏اللّه خامنه‏ای می‏رود و عملیات را افشا می‏نماید. به این ترتیب و با پیگیری مسئولان بلند پایه نظام، كودتای براندازی، خنثی و عوامل آن دستگیر یا فراری و رسوا شدند.
● آغاز عملیات قدس ۳
۲۲ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۶۴ شمسی ، عملیات قدس۳ درمنطقه دهلران بافرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با رمز عملیاتی یا امام جعفر صادق (ع) آغاز شد . موقعیت منطقه عملیاتی «قدس ۳» از سوی دشمن به بلندیهای «مین منصور» و در میان افراد محلی به «فره سیاه» مشهور است . این منطقه در محور عمومی دهلران طیب در غرب رودخانه «میمه» قرار دارد و دارای تعدادی تپه و بلندی است.بلندی ۲۰۸ به سبب اشراف آن بر غرب رودخانه میمه شهرت و اهمیت ویژه ای در هر دو سوی نبرد داشت.
دشمن پس از شکست در عملیات بیت المقدس و عقب نشینی سراسری خود که به آزادی خرمشهر انجامید، بخشی از بلندیهای مرزی جبهه میانی را در اشغال خود نگه داشت تا دید و اشراف کافی بر منطقه عمومی دهلران داشته باشد.
اما سرعت عمل نیروهای خودی چنان بود که در همان لحظات نخست، نزدیک به ۷۰ تن از نیروهای عراقی به اسارت در آمدند.نیروها با رعایت اصل غافلگیری به قرارگاه دشمن در عقبه خط آنان حمله برده و کابلهای برق و مخابرات خط اول آنان را قطع کردند.بدینصورت ارتباط نیروهای دشمن با عقبه خود بمنظور خبردهی و پشتیبانی مختل شد.
اسارت و نابودی شماری ازافراد و ادوات ارتش رژیم بعثی و همچنین آزاد سازی بخش هایی ازمیهن اسلامی ازنتایج این عملیات بود، درحالی که رژیم بعث عراق با به راه انداختن موج تبلیغات منفی علیه مواضع جمهوری اسلامی سعی درتضعیف این مواضع داشت، فرماندهان سپاه طرح های خود را برای بررسی زیرساخت های عملیات قدس ۳ ارائه دادند.
قدس ۳ با برنامه ریزی وروشنگری کامل توسط نیروی زمینی سپاه تنظیم وبا هدف ضربه زدن به دشمن وانهدام تجهیزات نظامی نیروهای بعث درمنطقه عملیاتی جنوب دهلران اجرا گردید. درکتاب کارنامه توصیفی عملیاتهای دفاع مقدس آمده است: انهدام پانزده دستگاه خودروسنگین، چهاردستگاه تانک، پانزده قبضه خمپاره انداز شصت و هشتاد میلیمتری، شش قبضه تفنگ یکصد و شش میلیمتری و ده انبار مهمات دشمن، که شاخص نتایج این نبرد است در پرونده قدس ۳ به یادگار مانده است. همیچنین طی این عملیات گردان یک و دو از تیپ ۸۰۵ عراق منهدم و پمپ بنزین قرارگاه دشمن دراین منطقه به کلی نابود گردید. آمار تلفات دشمن ۴۰۰ کشته، ۱۰۰۰ زخمی و ۷۰ اسیر بود.
● رحلت فقیه و عالم بزرگوار آیت‏اللَّه "مرتضی مظاهری نجفی"
۱۸ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۶۸ شمسی ، آیت‏اللَّه شیخ مرتضی مظاهری نجفی در سن ۹۱ سالگی در اصفهان وفات یافت.
آیت‏اللَّه مظاهری در سال ۱۲۷۷ ش (۱۳۱۶ ق) در اصفهان در خاندان علم و تقوا به دنیا آمد. وی مقدمات و سطوح را در محضر علمای بنام اصفهان آموخت و در ۲۳ سالگی برای ادامه تحصیل به نجف مهاجرت نمود. در آن جا از محضر حضرات آیات سیدابوالحسن اصفهانی، میرزای نایینی، آقاضیاءالدین عراقی، سیدابوتراب خوانساری و محمد جواد بلاغی استفاده نمود و به درجه اجتهاد دست یافت. شیخ مرتضی مظاهری سپس به اصفهان آمد و در مسجد شیخ لطف‏اللَّه، اقامه جماعت نمود. از این عالم دینی آثاری بر جای مانده كه نَهایهُٔ المَؤمول در شرح كفایهٔالاصول، رساله استدلالیه در مسائل فقهیه، معارف رجالی و... از آن جمله است.


منابع :
مهر
صدا و سیما
روزنامک
مبلغ
دانستنیها
سایت شهید آوینی
سایت ساجد
ویکی پدیا
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید