جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

باز هم حرف بد زدی!


باز هم حرف بد زدی!
بی تردید كودك سه ساله تان از این كه شبكه تلویزیونی را از برنامه كودك به اخبار سراسری تغییر دهید، خوشحال نخواهد شد. او در این مواقع برای ابراز احساساتش گاه واژه های ناخوشایند و یا صداهای نامفهوم را بر زبان می آورد. گاهی اوقات به دلیل گسترش گنجینه لغات استفاده كردن از این واژه ها برایش لذت بخش است و معانی آنها را نمی فهمد. چندان مهم نیست كه این شیوه حرف زدن را از كجا یاد گرفته، مهم تر این است كه متوجه شود این طرز صحبت كردن اصلا پسندیده نیست.
فراموش نكنیم گاهی كودكان از خنداندن، عصبانی كردن و یا از كوره به در بردن بزرگترها احساس قدرت می كنند چنانچه كودكی در این سن كلمه زشتی را به زبان می آورد در برخورد اول بهتر است كلمه بهتری را برایش جایگزین كنید.
اگر در به كار بردن مجدد كلمه زشت سماجت ورزید، شاید لازم باشد او را راهنمایی كنید اما این كار باید با ملایمت انجام شود بدون آن كه عصبانی شوید، وگرنه با دیدن عصبانیت شما احساس قدرت خواهد كرد و روش تربیتی شما بی تاثیر خواهد بود. هیچ گاه واژه های زشت را برایش معنا نكنید. گاهی لازم است بگویید: «معنی این كلمه ای را كه به زبان آوردی نمی دانم»، «ما چنین كلمه ای نداریم» گاهی كافیست بگویید: «این كلمه را نباید در خانه یا جای دیگر به زبان بیاوری.»
اگر قرار است برای به دست آوردن چیزی، كلمه زشتی را به زبان آورد، نباید پاسخ مثبت بگیرد. برای مثال اشتباه است اگر بگویید: «اگرچه حرف زشتی زدی اما بستنی تو اینجاست.» در واقع كلمات زشت نباید او را به هدف برساند. اجازه ندهید رفتارهای بچگانه اش را صحیح بداند. كودك شما در حال آموزش همدردی با سایرین است اما گاهی آنها را از یاد می برد، این وظیفه شماست كه با او یادآوری كنید رفتارش چقدر بر دیگران تاثیر می گذارد.
بی تردید قوانین رفتاری كودكان و بزرگسالان متفاوت است اما بسیار دشوار است كودكی را متقاعد سازید، در حالی كه ممكن است حرف زشت را از شما بشنود و آن را تكرار نكند!
كودكان در سن دبستان به تنهایی به تماشای تلویزیون می نشینند و از كامپیوتر استفاده می كنند به همین دلیل كنترل آنها دشوارتر است. درك كودك از مفهوم واژه ها بیشتر شده است. اكنون او به خوبی می داند چه واژه ای در چه زمانی به كار می رود. وانگهی درك تمایز جنسی نیز مفهوم برخی از كلمات را برایش روشن كرده است.
كودكان در این سن بیشتر برای عصبانیت والدین یا دیگر بزرگسالان از كلمات زشت استفاده می كنند. اگر به راحتی عصبانی می شوید بدانید در قاعده و منطق وارونه او سخت به بازی گرفته خواهید شد. با ملایمت و با جدیت به او بگویید: «به كار بردن این كلمه خلاف مقررات خانه ماست. چنانچه كودك برای بار دوم كلمه زشتی را به كار برد طبق مقررات با او رفتار كنید و تنبیهی برایش در نظر بگیرید به شرط آن كه رفتارهای جایگزین را به او بیاموزید. افزایش به كار بردن لغات و كلمات زشت نشانه این است كه كودك در خانه، مدرسه و یا فامیل و همسایه از چیزی رنج می برد.

هستی آزاد
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید