جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

روحانیان حج


روحانیان حج
شاید بتوان نكات زیر را از مهمترین مسئولیتهای رهنمایان حج به حساب آورد، نكاتی كه هر یك مسئولیتی خاص متوجه روحانی كاروان می‌نماید و میزان موفقیت او را با لطف الهی دو چندان می‌سازد:
۱) مسؤولیت شناسی:
یک روحانی، باید به جایگاه و وظیفه خود کاملاً آشنا باشد، بداند که از چه موقعیت و جایگاهی در نزد جامعه برخوردار است؛ او منتسب به نهادی است که از پشتوانه تاریخی و اجتماعی نیرومندی برخوردار است، از اینرو مردم انتظارات و مطالبات بسیاری از او دارند و روی اعمال و رفتار وی حساب ویژه‌ای باز می کنند؛ برای این که مکانت و موقعیت اجتماعی و تاریخی اسوه های عملی این صنف، ذهنیت ویژه ای را در مردم به وجود آورده است به طوری كه افعال و اقوالی را كه ممكن است از یك فرد عادی سر بزند آنها را از یك روحانی نمی‌پذیرند.
۲) مخاطب شناسی:
روحانی کاروان باید مخاطبان خود را بشناسد. از آگاهی ها، تحصیلات، نیازها، سلایق و حساسیت های آنان اطلاع کسب کند، او نقش پیشوای کاروان را به عهده گرفته است، این نقش در سفر روحانی حج که دارای اعمال و مناسک خاص و از دشواری هایی چون غربت، رنج سفر و کمبودها و مشکلات و موانعی برخوردار است حساس تر است. تماس مستمر با اعضای کاروان و آگاهی از نیازها و مشکلات ایشان و تلاش برای حل پرسشهای شرعی آنان، می تواند نقش مهمی در توفیق و رسیدن به مقصود ایفا نماید.
۳) آسیب‌شناسی:
باید نقاط ضعف و قوت خود را خوب بشناسد و در برطرف کردن نقاط ضعف کوشش نماید. هرچند این ضعف ها ممکن است برخی ذاتی و از دایره اختیار و قدرت خارج باشد؛ امّا این خصیصه هم سبب نمی شود که از آنها چشم پوشی کند. مثلاً کسی كه در تکلّم و بیان مطالب مشکل دارد و یا دچار فراموشی و نسیان می شود، می بایست این عارضه را با بهره گیری از افراد مستعد گروه جبران نماید. اما در مورد کاستی های قابل حل با اندکی تلاش انشاء الله جبران خواهد شد.
منبع : ماهنامه صفا


همچنین مشاهده کنید