جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۱۳ خرداد)


برگی از تاریخ (۱۳ خرداد)
امروز سیزدهم خرداد ماه ۱۳۸۶ هجری شمسی ، برابراست با ۱۷ جمادی الاول ۱۴۲۸قمری و ۳ ژوئن ۲۰۰۷ میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:
● آغاز پیامبری حضرت سلیمان نبی (ع )
۲۸۴۳ سال پیش در چنین روزی در سال ۸۳۶ پیش از میلاد ، نبوت حضرت سلیمان نبی (ع) بر روی زمین آغاز شد . حضرت سلیمان علیه السلام، فرزند و جانشین حضرت داود (ع) و از انبیای بزرگ الهی در میان قوم بنی اسرائیل بود. وی همانند پدرش علاوه بر مقام نبوت، حکومت و سلطنت نیز داشت.
مورخان نوشته اند که سلیمان در سیزده سالگی به جانشینی پدر انتخاب شد. این انتخاب بر عالمان و عابدان بنی اسرائیل سنگین آمد و آنها زبان به انتقاد گشودند، ولی مدتی بعد، بر خلاف انتظار، وی را پیامبری رئوف، سلطانی عادل و حکمرانی فرزانه یافتند و از رفتار خود پشیمان شدند.
بخش هایی از زندگانی این پیامبر بزرگ الهی در قرآن کریم و اخبار و روایات اسلامی بازگو شده است. در قرآن کریم، ۱۷ بار از سلیمان نام برده شده و آمده است که سلیمان پیامبر علم و حکمت بود که جن و انس و پرندگان و حیوانات و باد و حتی شیاطین مسخر و تحت فرمان او بودند.
خداوند به او منطق الطیّر و زبان فهم حیوانات را ارزانی فرمود و او با هدهد و مورچه سخن می‌گفت. داستان هدهد و سلیمان و سلیمان و مور در قرآن ذکر شده است. می‌گویند وی انگشتری داشت که اسم اعظم بر آن نقش بسته بود و بسیاری از کارها را با آن سامان می‌بخشید. در تاریخ و ادبیات از انگشتر سلیمان سخن های زیادی گفته شده است. از دیگر حوادث زندگی این پیامبر بزرگ، ماجرای او با ملکه سبا و نیز بنای ساختمان بیت المقدس است.
حضرت سلیمان سرانجام در ۵۵ سالگی در حالی که بر عصای خود تکیه داده بود و از درون قصر به رژه لشگریان خود می‌نگریست، جان به جان آفرین تسلیم کرد، و مدتی اینچنین پا بر جا بود تا اینکه موریانه‌ای عصای وی را جوید و پیکر بی‌جان سلیمان نقش بر زمین شد. او را در بیت المقدس در کنار قبر پدرش به خاک سپردند.
مجموعه امکانات و توانمندی حکومتی حضرت سلیمان آنچنان بی نظیر و چشمگیر بود که به فرموده امیرالمؤمنین علیه السلام ؛ " اگر کسی راهی برای زندگانی جاویدان در این دنیا می یافت و می توانست با مرگ مبارزه کند این شخص حتما سلیمان بن داوود بود چرا که خداوند حکومت بر جن و انس را همراه نبوت و مقام بلند قرب و منزلت الهی به او عطا کرده بود " .
● تصرف انتاكیه به دست صلیبیون
۹۰۹ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۰۹۸ میلادی ، صلیبون در لشكركشی اول خود به خاور میانه، شهر انتاكیه را در سوریه تصرف و ویران كردند.
آنان در سر راه خود به فلسطین و تصرف بیت المقدس ، به انتاكیه رسیده بودند. امروزه انتاكیه بیش از ۳۰ هزار جمعیت ندارد ، در حالیکه در آن زمان شهری چند صد هزار نفری بود. این شهر در قرن سوم پیش از میلاد توسط سلوكوس اول جانشین اسكندر در بهترین نقطه شرق مدیترانه ساخته شده بود و بیشتر ساكنان اولیه آن مقدونی و یونانی تبار و یا یهودیان بودند.
جنگ‌های صلیبی به جنگ‌هایی گفته می‌شود که در آن مسیحیان برای رهایی بیت المقدس از دست مسلمانان در قرون یازده و دوازده میلادی بدان دست می‌‌یازیدند. این جنگها از سال ۱۰۹۵ میلادی ، میان مسلمانان ومسیحیان آغاز شد. جنگ‌های صلیبی هشت جنگ است که در جنگ اول و چهارم هیچیک از پادشاهان اروپایی دخالت نداشتند و فقط نجبا و اصیل زادگان بودند که بر صلیبی ‌ها فرمانروایی می‌‌کردند. غیر از جنگ اول در باقی جنگ‌ها مسیحیان از مسلمانان شکست خوردند.
● قتل عام فجیع كالی كوت توسط واسكودوگاما
۵۰۵ سال پیش درچنین روزی درسال ۱۵۰۲ میلادی ، واسكودوگاما دریانورد پرتغالی ، قتل عام فجیعی در كالی كوت هندوستان صورت داد .
او نیز مانند هراستعمارگری خود را صاحب اصلی هندوستان می دانست و هنگامی كه هشتصد تن دریانورد عرب به قصد تجارت برنج وارد بندر كالی كوت شدند، دستور داد ابتدا دستها، گوشها و بینی دریانوردان را بریدند و پس از آتش زدن كشتیهای آنها همه را قتل عام كردند .
كالی كوت بندری است در مَدرَس هندوستان كه امروزه كوزیكود خوانده می شود . این اولین بندری است كه واسكودوگاما در سال ۱۴۹۸ میلادی به آنجا رسید . او توانسته بود پس از ۳۱۵ روز حرکت با چند كشتی خود را به كالیكات (كلكته) برساند.
آلوارز كاپرال از دوستان و افسران همراه واسكودوگاما در این سفر بود كه شرح مسافرت ناوگان پرتغالی را از لیسبون, پایتخت پرتغال تا كلكته مركز هندوستان به رشته تحریر كشیده است. بنابر گفته كاپرال تعدادی بازرگان ایرانی كه پرتغالی‌ها از دست راهزنان دریایی نجات داده بودند و به كشتی خود آورده بودند در این سفر پرتغالی‌ها را یاری داده ‌و در آخرین روزهایی كه می‌رفت ناوگان دریایی واسكودوگاما بر اثر تمام شدن آذوقه در دریا نابود شود, با راهنمایی‌ایرانیان به هندوستان می‌رسند.
اما واسكودو گاما، دریانورد پرتغالی در ۱۷ فوریه ۱۴۶۹ میلادی در این كشور به دنیا آمد. در همان اوقات كه كریستف كلمب، دریانورد و مكتشف ایتالیایی، راهی را به سوی هندوستان جستجو می‏نمود، واسكودوگاما دریانورد پرتغالی در پی یافتن مسیری از طرف دماغه امید نیك در جنوب افریقا بود تا از طریق خلیج عمان به هند برسد.
هر چند واسكودو گاما در سفرهای دریایی خود، مناطق ناشناخته‏ای را كشف كرد و راه‏های دریایی را شناساند، اما این امر زمینه‏ساز حضور استعماری نیروهای پرتغال و دیگر كشورها در افریقا و آسیا گردید و باعث استثمار مناطق وسیعی از جهان در طول قرن‏های متمادی شد.
● تاسیس کمپانی هند غربی هلند
۳۸۶ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۶۲۱ میلادی ، دولت هلند به سبک انگلستان فرمان تاسیس کمپانی هند غربی هلند را برای تصرف و اسثتمار قسمتهایی از قاره امریکا صادر کرد. قبلا آن دولت کمپانی هند شرقی هلند را برای بلعیدن اندونزی تاسیس کرده بود، به همان گونه که انگلستان کمپانی هند شرقی را برای تصاحب هندوستان به وجود آورده بود.
● آمد.

او در ۱۸۰۳ گلوله شرپنل را اختراع كرد كه بعدها به نام او باقی ماند . وی یك افسر توپخانه بود كه این گلوله را ساخت. شرپنل یك گلوله مجوف است كه داخل آن گلوله های متعدد منفجره قرار می دهند و گلوله اصلی پس از شلیك ، در مسیر خود و نزدیك به هدف منفجر می شود و گلوله های داخل خود را آزاد می كند كه در منطقه بزرگی فرو می ریزنند و باعث تلفات فراوان می شوند.
از این گلوله ها در جنگ ۱۸۰۴ بر ضد ارتش ناپلئون استفاده شد و هنری شرپنل ارتقاء درجه یافت. دولت انگلستان به خاطر این اختراع تصویب كرد كه مادام العمر به ژنرال شرپنل هر ماه ۱۲۰۰ لیره استرلینگ بدهند.
● زادروز ویلیام هون
۲۲۷ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۷۸۰ میلادی ، ویلیام هون ، روزنامه نگار رادیكال و طنز نویس انگلیسی به دنیا آمد و ۶۲ سال عمر كرد.
آن زمان دولت و كلیسا از زخم طنزهای هون در امان نبودند . وی برای تامین آزادی مطبوعات انگلستان تلاش بسیار كرد. معروفترین تالیف او" everyday book " است.
● زادروز جفرسون دیویس
۱۹۹ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۸۰۸ میلادی ، جفرسون دیویس ، که به مدت ۴ سال رئیس کنفدراسیون آمریکا (ایالات جنوبی ) بود متولد شد.
او طی سالهای ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ ، سمت یاد شده را دارا بود . بدنبال آغاز ریاست جمهوری آبراهام لینکلن از حزب جمهوری خواه در آمریکا ، یازده ایالت جنوبی آمریکا که مخالف لغو قانون برده داری توسط لینکلن بودند ، دست به شورش زده و جفرسون دیویس را به عنوان رئیس جمهور خود برگزیدند . به این ترتیب آمریکا نزدیک به سه سال، همزمان دارای دو رئیس‏جمهور بود. با شکست نظامی کنفدراسیون، عمر حکومت جفرسون دیویس هم پایان یافت. وی مدتی بازداشت بود، اما محکوم به مجازات نشد.
هنوز ایالت جنوبی لوئی زیانا مراسم زادروز او را برگذار می کند.
● تزریق خون برای اولین بار در جهان
۴۰ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۶۶۷ میلادی ، برای نخستین بار در تاریخ طب و جراحی تزریق خون انجام شد . این عمل را یك پزشك فرانسوی به نام ژان دنیس انجام داد. تزریق خون به بیماران تحولی عظیم در مجامع پزشكی به وجود آورد زیرا تا این هنگام بسیاری از بیماران به دلیل كمبود خون و براثر خونریزی از طریق جراحتها و زخمهایشان جان خود را از دست می دادند . گفتنی است ژان دنیس در نخستین آزمایش خود از خون یك برّه برای تزریق به بدن یك انسان استفاده كرد .
خون از دو بخش سلولی و پلاسمایی تشکیل شده و حاوی آب , انواع پروتئین ها , مواد شیمیایی , عوامل انعقادی و مقادیر زیادی از فرآورده های متابولیك دیگر است . ووظیفه خون در بدن رساندن مواد غذایی و اكسیژن به تمام سلولهای بدن و حمل مواد زائد آنها به كلیه ها , كبد و شش ها است .
جریان عمومی خون را " ویلیام هاروی " در سال ۱۶۱۶ میلادی كشف کرد . اما نکته جالب این است که جریان خون ریوی ابتدا بوسیله پزشكی از اهالی دمشق به نام " علاالدین علی ابی الحزم قریشی معروف به ابن النفیس " كشف گردید اما افتخار كشف جریان خون نصیب " ویلیام هاروی " شد .
● ثبت پل خشتی لنگرود (گیلان )متعلق به دوره ی ایلخانیان
۳۵ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۵۱ شمسی ، پل خشتی لنگرود ( گیلان ) ، متعلق به دوره ی ایلخانیان ، در فهرست آثار ملی ایران ، به شماره ۹۱۵ ، به ثبت رسید .
این پل روی رودخانه ای که لنگرود نام دارد و آب آن از یکی از نهرهای سفیدرود است،و از میان داخل شهر می گذرد، بناء شده است.طول این پل بالغ بر ۳۷ متر است و عرض آن ۵/۴ متر و ارتفاع بلندترین نقطه پل از سطح رودخانه ۷۰/۹ سانتی متر است. که دو قسمت شهر فشکالی محله را به راه پشته متصل می سازد . در کتاب (دارالمرز ولایت ،گیلان،رابینو) در مورد این پل چنین آمده است :
"پل خشتی لنگرود،پلی که با آجر و ساروج ساخته شده و دارای دو دهانه فراخ برای عبور کشتی است،۳۷ متر طول و۱۲ متر ارتفاع دارد و مربوط به دوران صفویه است،گو آنکه بعضی به عهد تیموری نسبت می دهند ولی سندی در این باره در دست نیست. "
● کناره گیری جورج تنت از مدیریت « سیا »
۳ سال پیش در چنین روزی در سال ۲۰۰۴ میلادی ، جورج تنت مدیر ۵۱ ساله سازمان اطلاعات مركزی آمریكا ، « سیا » ، از سمت خود كناری گیری كرد .
به دنبال این اقدام جورج بوش استعفای او را پذیرفت و مراتب را پیش از این كه عازم اروپا شود اعلام داشت. سازمانهای اطلاعاتی آمریكا به ویژه سیا در پی رویداد ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تحت فشار و انتقاد بودند و بالاخره یک نفر باید کنار می رفت . انتقاد از « سیا » پس از این كه در عراق اسلحه كشتار جمعی به دست نیامد افزایش یافته بود و کالین پاول وزیر امور خارجه آن روزهای آمریكا ، به صراحت این سازمان را متهم كرده بود كه گزارش های نادرست آن باعث شده بود كه به استناد آنها در شورای امنیت بگوید عراق دارای اسلحه كشتار جمعی است و حمله نظامی به آن كشور را توجیه كند.
« تنت » هفت سال مدیر « سیا » بود. دوران ریاست او بر این سازمان اطلاعاتی از دوران حكومت كلینتون آغاز شده بود. وی در سه دهه اخیر تنها مدیر سیا بود كه پس از تغییر رئیس جمهوری سمت خود را حفظ كرده بود. تنت كه در رشته مطالعات بین المللی از دانشگاههای جورج تاون و كلمبیا فارغ التحصیل شده است پیش از مدیریت سیا، عمدتا در سنای آمریكا به سناتورها كمك می كرد و پس از انتخاب كلینتون به ریاست جمهوری آمریكا كار انتقال مدیریت دستگاههای اطلاعاتی را از دولت قبلی به دولت تازه برعهده داشت.

منابع:
۱- مهر
۲- روزنامک
۳- صداوسیما
۴- رشد
۵- ایرانگار
۶- ویکی پدیا
۷- روزنامه اسیا
۸- سایت مبلغ
۹- مقالات راه نجات
۱۰- سایت سینما هفت
۱۱- سازمان انتقال خون
۱۲- سایت جاذبه ها
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید