جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۲۶ اسفند)


برگی از تاریخ (۲۶ اسفند)
● ماموریت اسامه بن زید از سوی پیامبر برای تجهیز سپاه جهت نبرد با رومیان(۱۱ق)
پیامبر اکرم(ص) پس از بازگشت از حجه الوداع در آخرین روزهای عمر شریف خود جهت نبرد با رومیان که از شمال غربی شبه جزیره عربستان در صدد لشکرکشی به سرزمین های مسلمانان بودند، سپاهی منظم از مهاجران و انصار مدینه ترتیب داد و به همگان فرمان داد تا در آن شرکت جسته و با رومیان متجاوز به جهاد برخیزند. پیامبر اسلام(ص) فرماندهی این سپاه بزرگ و پرمخاطره را به جوانی نورس به نام اسامه فرزند زید بن حارثه که پدرش پیش از این در جنگ تبوک به دست رومیان کشته شده بود، سپرد. اسامه در آن زمان بیش از هفده یا هجده سال نداشت.
مسلمانان واجد شرایط رزم از انصار و مهاجر، به فرماندهی اسامه در خارج از شهر مدینه اردو زدند. برخی از آنان که از ماجرای غدیر خم و نصب امیرمومنان (ع) به امامت و رهبری مسلمانان از سوی رسول خدا (ص) دل خوشی نداشته و خروج این سپاه بزرگ از مدینه را مطابق با اهداف و امیال خود نمی دیدند، بر آن حضرت خرده گرفته که چرا وی جوانی کم سن و سال و کم تجربه را بر آنان مقام امیری داده است . در صورتی که بزرگان و منتقدان فراوانی در میان یاران و صحابه وی وجود دارند که پیشینه رزم و جهاد آنان در راه خدا برهمگان روشن است و در این راه دارای تجربیاتی فراوان هستند. سرانجام در حالی که سپاه هنوز از مدینه چندان فاصله نگرفته بود که از رحلت سول خدا(ص) با خبر گردید. همین امر موجب اندوه سپاهیان اسلام و دست مایه برخی از فرصت طلبان و بازگشت آنان به مدینه گردید. به همین جهت این سپاه برای مدتی موقت از هم پاشید و شیرازه آن با پراکنده شدن مسلمانان سوگوار در هم ریخت. تا اینکه با خلافت ابوبکر بن ابی قحانه سپاه اسلام به رهبری اسامه به سوی مرزهای روم عازم شد.
● تولد ابن ماجه محدث ایرانی و مولف کتاب السنن(۲۰۹ق )
ابن ماجه محدث و عالم بزرگ مسلمان در قزوین به دنیا آمد. او پس از گذراندن دروس مقدماتی دینی در زادگاه خویش به نقاط مختلف سرزمین پهناور اسلامی آن روز سفر کرد و از علمای بزرگی حدیث شنید. او مجموعه این احادیث را در کتابی که سنن ابن ماجه خوانده می شود گردآوری کرد. این اثر یکی از کتب معتبر حدیث اهل سنت تلقی می شود. از این دانشمند اسلامی تفسیری بر قرآن کریم و کتاب دیگری تحت عنوان التاریخ به جای مانده است. ابن ماجه در ۲۷۳ ق در ۶۴ سالگی درگذشت.
● درگذشت صلاح الدین ایوبی سردار شجاع مسلمان در جنگ های صلیبی(۵۸۹ق )
● رحلت فقیه اصولی ابوالمعالی کلباسی اصفهانی(۱۳۱۵ق )
محمدبن حاج محمد ابراهیم کلباسی از بزرگان علمای امامیه اوایل قرن چهاردهم هجری است. وی از نظر علمی، مراتب بلندی داشته و دارای تالیفات بسیاری است. از جمله آثار او می توان به کتب: شرح کفایه سبزواری شرح خطبه الدمشقیه و الجبر و التفویض اشاره کرد. وی همچنین درباره محدثان بزرگ و طبقات دیگر کتب مستقلی تالیف کرده است.
منبع : عرفان


همچنین مشاهده کنید