جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کودکان و مراقبت‌های دوران شیردهی


شیر دادن که یکی از لذت‌های شیرین مادر محسوب می‌گردد، اگر با مراقبت‌های ویژه همراه نباشد، می‌‌تواند منجربه حساس و یا ضخیم شدن پستان‌ها که بسیار مهم دردآور است، شود.
نکات ذیل راهنمائی‌های لازم را در این مورد در اختیار شما قرار می‌‌دهد:
- در دوران شیردهی، از بستن سینه‌بندهای پلاستیکی خودداری کنید.
- همیشه سعی کنید از دستمال کاغذی تا خورد در محل نوک پستان‌ها که معمولاً از ترشح شیر خیس می‌شوند، استفاده کنید و هربار با احساس خیس یا مرطوب شدن، آنها را عوض کنید.
- هر بار قبل از دادن شیر به کودک، نوک پستان‌ها را با آب ولرم شتسشو دهید.
- بیش از مدت ۲۰ دقیقه از هر پستان به کودک شیر ندهید.
- تا زمانی‌که شیر می‌دهید، از سینه‌بندهای مخصوص دوران شیردهی استفاده کنید.
- در دوران حاملگی از آن دسته از سینه‌بندهائی که پستان‌ها را به‌خوبی نگه می‌‌دارند، استفاده کنید. چرب کردن مرتب پستان‌ها طی دوران بارداری (بالاخص سه ماهه آخر) با روغن زیتون، از ایجاد ترک‌های پس از زایمان جلوگیری می‌کند.
- اگر به هنگام شیر دادن، احساس می‌کنید نوک پستان‌ها ملتهب شده‌اند و درد می‌کنند، استفاده از کمپرس چای می‌تواند بسیار مؤثر باشد. بدین منظور یک گاز استریل را به چای آغشته کرده و پس از گرفتن آب اضافی آن، بر روی نوک پستان‌ها قرار داده و سپس با دو عدد دستمال کاغذی از تماس گازها با سینه‌بند ممانعت به‌عمل آورید.
- ۱۰ توصیه به مادرانی که نوزاد ۵ ماهه دارند
وقتی نوزاد وارد پنجمین ماه حیات خود می‌شود، شیر به‌تنهائی قادر به برطرف کردن نیازهای ارگانیسم بدن طفل، که در این زمان به‌شدت احساس می‌گردد، نیست. در این سن وزن کودک معمولاً دو برابر وزن هنگام تولد خود افزایش می‌یابد و به‌علت رشد سریع، متخصصان امور تغذیه اطفال، افزودن مواد غذائی جدید به برنامه غذائی کودک را همراه با رعایت اصول و نکات مربوط به آن توصیه می‌کنند. تأخیر در دادن مواد غذائی جدید به نوزاد، گرسنگی او و نهایتاً گریه‌های مداوم و بیدار شدن‌های پی در پی کودک در طول شب را به‌همراه خواهد داشت.
رعایت این نکات در انتخاب برنامه غذائی کودک بسیار ضروری است:
- در دو وعده نیم روزی (صبح و عصر)، کودک طبق روال همیشگی از شیر مادر و یا شیر خشک تغذیه می‌شود.
- در اولین ماه از شیرگیری، فقط یک وعده یعنی ظهر، به کودک سوپ داده می‌شود.
- از ماه بعد می‌توان در وعده شام نیز به او سوپ داد.
- یک نوزاد ۵ تا ۶ ماهه، علاوه بر دو وعده شام و ناهار، به نیم لیتر شیر در روز احتیاج دارد. او هنوز برای ارضاء نیازهای روحی خود، به مکیدن عشق می‌ورزد.
- از دادن شیر گاو (شیر پاستوریزه) تا قبل از یک سالگی به کودکان به‌شدت بپرهیزید. هضم شیر گاو برای کودک زیر یک سال بسیار سنگین است.
- هیچ‌گاه برای له کردن مواد داخل سوپ کودک، از مخلوط کردن استفاده ننمائید، زیرا از این طریق هوا به مقدار زیادی به صورت حباب‌های بسیار ریز وارد غذای کودک شده و باعث بروز دل درد در او می‌شود.
- اصولاً اطفال در این سن، غذاهای آبکی و له شده را بیشتر ترجیخ می‌دهند.
- به یاد داشته باشید که هیچ قانون خاصی را نمی‌توان در مورد همه اطفال به‌طور یکسان رعایت کرد. در مورد خوردن غذا نیز هر کودکی ذائقه مخصوص به‌ خود را دارد، چه در مورد مزه و طعم و چه در خوردن مقدار آن.
- مخلوطی از سیب و گلابی رنده شده به‌همراه کمی موز و مقدار کمی آب پرتقال (هر یک از این میوه‌ها را می‌‌توان به تنهائی نیز مورد استفاده قرار داد) را به‌عنوان دسر و یا عصرانه در برنامه غذائی کودک بیفزاید.
- حل کردن چند عدد بیسکویت مخصوص اطفال در چای و یا شیر خشک به‌عنوان عصرانه و یا وعده نیم‌ روزی صبح (ساعت ۱۰)


همچنین مشاهده کنید