جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۶ دی ـ ۲۷ دسامبر ـ تحولات ۲۷ دسامبر۱۹۷۹ کابل ، ورود نیروهای شوروی ، دو دولی های بعدی برژنف و تغییر مسیر تاریخ جهان


بیست و هفتم دسامبر سال ۱۹۷۹‎آغاز عصر تازه ای در خاور میانه و آسیای جنوبی است كه هنوز ادامه دارد. این دوران تازه در پی ورود نیروهای شوروی به كابل، و قتل حفیظ الله امین كه بر ضد نور محمد تره كی رهبر شاخه خلق حزب كمونیست افغانستان و رئیس دولت وقت این كشور كودتا كرده ، او را كشته و برجایش نشسته بود آغاز شد.
با قتل امین ، ببرك كرمل رهبر شاخه پرچم حزب كمونیست كه افراطی تر بود به ریاست دولت بر گزیده شد و از همین روز رقابت و معارضه شدید آمریكا و شوروی بر سر افغانستان آغاز گردید.
پس از بركنار شدن شاه ایران در اوایل سال ۱۹۷۹ و برقرار شدن وضعیتی در این کشور كه خلاف انتظار و پیش بینی مقامات آمریكایی بود و در نتیجه كوتاه شدن دست آمریكا از ایران، برژنف رهبر وقت شوروی می دانست كه آمریكا تلاش خواهد كرد كه جای ایران را به افغانستان بدهد و از این بابت نگران بود. طبق افشاء گری های پس از فرو پاشی شوروی و آشگار شدن اسناد محرمانه این دولت ، در آن سال با همه مراقبت های مسكو ، چند ماه پس از روی كار آمدن« تره كی» به برژنف كه از یك بیماری مزمن( ناشی از افراط در مصرف الكل ) رنج می برد اطلاع رسیده بود كه « سیا » با حفیظ الله امین معاون تره كی در تماس است. برژنف مانند همه دولتمردان شوروی بعد از استالین در تردید و دو دلی بود كه امین تحت تلقین های « سیا » دست به كودتا زد ، و برژنف نیرو فرستاد و مسئله را پیچیده تر كرد. حال آن كه اگر به موقع تصمیم گرفته بود ؛ با بركناری امین ، به اعزام نیرو نیاز نبود.
با ورود نیروهای شوروی به افغانستان و روی کار آمدن ببرک کرمل که در کمونیسم، افراطی از تره کی بود نه تنها این كه شوروی آماج تبلیغات و تحریمات گوناگون قرار گرفت بلكه « سیا » با همكاری دولت پاكستان با بودجه ای بدون حساب برخی از سران قبایل افغان را بر ضد دولت كابل برانگیخت و افغانستان به میدان جنگی خونین مبدل شد. با وجوداین ، دولت مسكو كشتار هزاران سرباز خود را تحمل كرد و برضد پاكستان كه مسیر كمكها و كانون تحریكات بود اقدام شدید نكرد.
مورخان عقیده دارند كه اگر شوروی مسیر كمكها را در پاكستان بمباران و یا موشكباران كرده بود جهان ، امروز مسیر دیگری را طی می كرد و قیافه دیگری داشت.

حفیظ الله امین
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید