جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مسجدها و مدارس دینی بروجرد


مسجدها و مدارس دینی بروجرد
● مسجدها:
▪ مسجد رنگینه بروجرد:
از بناهای دوره زندیه در بروجرد است که به دلیل قرارگیری در دل یک محله قدیمی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این مسجد نسبتا بزرگ در حد فاصل خیابان شریعتی و کوی ناسکدین قرار دارد.
▪ مسجد قلعه بروجرد:
در شرق شهر بروجرد مسجدی بنام مسجد قلعه وجود دارد که بنای آن به دوره قاجار بر می گردد. نام قلعه به خاطر مجاورت با دیواره قلعه قدیمی شهر به این مسجد داده شده است. شبستان این مسجد در سال ۱۳۱۰ و ایوان آن در سال ۱۳۱۱ ه . ق به اتمام رسیده است .(ایران میراث)
▪ مسجد امیرالمومنین بروجرد:
مسجد امیرالمؤمنین شهرستان بروجرد در فهرست آثار تاریخی كشور به ثبت رسید. قدمت این مسجد تاریخی كه در مركز شهر بروجرد قرار دارد و با استفاده از معماری سنتی و شیوه طاق و زنجیر ساخته شده است به دوران قاجار می رسد.
▪ مسجد حاج اسحاق:
تاریخ بنای این مسجد نیز به اواخر قاجار و اوائل پهلوی بر می گردد. مسجد دارای ستونهای آجری متعدد است و در دل یک محله قدیمی در خیابان شریعتی قرار دارد. چند سال قبل کف مسجد فرو ریخت و آثاری از یک فضای قدیمی تر در زیر مسجد به دست آمد که به نظر می رسد جایگاه نگه داری اسب بوده است.
● مدرسه ها و حوزه های اسلامی
▪ مدرسه دینی نوربخش:
حوزه علمیه نوربخش از مدارس فعال و با سابقه دینی در ایران است که پذیرای علمای زیادی بوده است. کتابخانه این مدرسه در سال ۱۳۶۸ قمری به دستور آیت الله العظمی بروجردی بازسازی شد و دارای نسخه های خطی منحصر بفرد است. این مدرسه امروزه با عنوان حوزه علمیه امام صادق (ع) شناخته می شود. عبدالحسین زرینکوب نیز مدتی در این مدرسه به تحصیل علوم دینی و عربی پرداخته است.
▪ مدرسه دینی و مسجد نخی:
مجموعه بزرگ مسجد نخی مشتمل بر یک مسجد بزرگ، حوزه علمیه و کتابخانه عمومی است که در دهه ۱۳۷۰ شمسی ساخته شده است.
▪ مدرسه امام جعفر صادق: خیابان جعفری
منبع : سایت بروجرد


همچنین مشاهده کنید