جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ آذر ـ ۱ دسامبر ـ اعلان جنگ ژاپن به آمریکا هفت روزعلنی نشد!


۱۰ آذر ـ ۱ دسامبر ـ اعلان جنگ ژاپن به آمریکا هفت روزعلنی نشد!
هیرو هیتو امپراتور ژاپن اول دسامبر سال ۱۹۴۱ دستور صدور اعلان جنگ به آمریكا را امضاء كرد ، اما تا هفتم دسامبر كه ناوگان ژاپن به پایگاه نظامی آمریكا در پرل هابور (هاوایی ) شبیخون زد محرمانه مانده بود و یك روز پس از این شبیخون به دولت آمریكا ابلاغ شد. در این شبیخون به پایگاه پرل هاربور شدیدا آسیب وارد آمد و آمریكا تلفات سنگین متحمل شد.
دولت آمریكا هشتم دسامبر متقابلا به امپراتوری ژاپن اعلان جنگ داد و روز ولت در یك پیام رادیویی از مردم آمریكا خواست كه خود را برای تحمل یك جنگ طولانی وپرتلفات آماده كنند كه همراه با دشواری های فراوان و جیره بندی ها و بسیج عمومی خواهد بود .دولت آمریكا ۲۹ نوامبر ــ دو روز پیش از صدور دستور امپراتور ژاپن ــ همه موافقتنامه های بازرگانی خودرا با ژاپن لغو كرده بود.
سی ام نوامبر « توجو » نخست وزیر ژاپن در نطقی آمریكا و انگلستان را شدیدا مورد انتقاد قرار داده و گفته بود كه این دو دولت مردم آسیا را از دیر زمان به بردگی كشیده و استثمار می كنند و راهی نیست مگر اخراج آنها از آسیا با قوه قهریه . آسیا نیاز به پاكسازی خونین خود از سلطه و نفود اروپاییان و آمریكا دارد.
چند ساعت پس از اعلان جنگ متقابل آمریكا به ژاپن ، انگلستان در كنار آمریكا قرار گرفت و چرچیل اعلام داشت كه در جنگ با ژاپن، انگلستان با آمریكا خواهد بود. دولت آمریكا سه روز بعد ( ۱۱ دسامبر ) به آلمان و ایتالیا هم اعلان جنگ داد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید