جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۹ آذر ـ ۳۰ نوامبر ـ سه جزیره ایرانی خلیج فارس به قلمرو میهن باز گردانده شد


۹ آذر ـ ۳۰ نوامبر ـ سه جزیره ایرانی خلیج فارس به قلمرو میهن باز گردانده شد
در پی توافق با شیخ شارجه ، سی ام نوامبر سال ۱۹۷۱ (۹ آذر ۱۳۵۰ ) ناوگان ایران جزایر ایرانی ابوموسی ، تنب بزرگ و تنب كوچك را به قلمرو وطن باز گردانید و تنها در یك جزیره مختصر مقاومتی صورت گرفت . در جزیره ابو موسی ، برادر امیر شارجه از واحدها و مقامات ایرانی استقبال كرد.
مجلس شورا همان روز پس از استماع گزارش امیر عباس هویدا نخست وزیر وقت با دادن رای اعتماد به او بر اقدام نیروی دریایی صحه گذارد ، ولی این اقدام در كشورهای عربی مخصوصا عراق با واكنش منفی رو به رو شد. عراق به علامت اعتراض روابط سیاسی خود را با ایران قطع كرد . سوریه ، لیبی ، كویت ، سعودی ، ابوظبی و راس الخیمه به ایران اعتراض كردند. امیر راس الخیمه به انگلستان شكایت برد و دولتهای عراق ، لیبی ، الجزایر، یمن دمكراتیك ( جنوبی آن زمان ) و كویت برضد ایران به شورای امنیت سازمان ملل شكایت كردند و شورا رسیدگی كرد و ایران با اسناد و شواهد تاریخی، مالكیت بر جزایر راكه انگلستان بمانند سایر جزایر خلیج فارس از ایران جدا كرده بود ثابت كرد . انگلستان ۲۶ نوامبر ۱۹۷۰ ( درست یك سال پیش از این ) نیروهای خود را از شرق سوئز از جمله خلیج فارس خارج ساخته بودكه ایران فرصت یافت بعضی جزایر خود را پس بگبرد.
معارضه دودمانهای پس از صفویه با انگلستان بر سر سرزمین های ایرانی خلیج فارس همیشه وجود داشت تنها در قسمتی از دوران قاجارها ، ایران به دلیل نداشتن قدرت دریایی موثر سكوت نظامی كرده بود.
انگلستان از جمله خبرگزاری آن، رویتر ، و رسانه های دولتی اش از دو ــ دهه پیش از راه كینه جویی و نشان دادن خصومت خود نسبت به ایرانیان ، خلیج فارس را كه از ۲۵ قرن پیش به این نام خوانده می شود خلیج و یا خلیج عربی می خوانند كه نگارنده این سایت از تابستان سال۱۹۹۸ رویتر را تحریم كرده است .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید