جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۳ آذر ـ ۲۴ نوامبر ـ ... و به این سان مردی که در انحلال بلوک شرق و شوروی نقش اساسی ، و در غرب بیش از وطن خود دوستدار داشت مجبور به کناره گیری شد


۳ آذر ـ ۲۴ نوامبر ـ ... و به این سان مردی که در انحلال بلوک شرق و شوروی نقش اساسی ، و در غرب بیش از وطن خود دوستدار داشت مجبور به کناره گیری شد
«ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهوری گرجستان كه در اروپا و آمریكا بیش از كشور خود دارای هوادار است و غرب كمك او به انحلال بلوك شرق و در نتیجه شوروی و پایان جنگ سرد را فراموش نخواهد كرد ۲۳ نوامبر۲۰۰۳ به طور غیر منتظره از آن سمت كناره گیری كرد. شواردنادزه سالها وزیر امور خارجه گورباچف و مدت كوتاهی هم همكار یلتسین بود كه آن دو تن نیز بی مقام و گوشه گیر شده اند. در برابر، گروهی هم هستند كه در انتظار محاكمه و مجازات هر سه آنان نشسته اند كه با نیرنگ و از راه فرصت طلبی وارد حزب كمونیست شدند و از طریق آن به رهبری راه یافتند و سپس آن را منحل ساختند.
در پی اعلام كناره گیری شواردنادزه ، بیش از پنجاه هزار گرجی در شهر تفلیس به خیابانها ریختند و بدون این كه مطمئن باشند كه جانشین او « بهتر » خواهد بود به پایكوبی و آتشبازی پرداختند.
شواردنادزه شنبه شب از دست مردم معترض به جریان انتخابات اوایل نوامبر گرجستان كه به ساختمان پارلمان حمله برده بودند از این ساختمان به حومه شهر گریخته بود و وضعیت فوق العاده اعلام كرده بود. معترضان پس از فرار او از ساختمان پارلمان ، به تظاهرات خیابانی ادامه دادند و خواستار كناره گیری فوری او و تجدید انتخابات شدند.
شواردنادزه از ساختمان دولتی حومه شهر تلفنی با پوتین رئیس جمهوری روسیه و نیز پاول وزیر امور خارجه آمریكا گفتگو كرد . وی در طول اعتراض به جریان انتخابات كه نزدیك به دو هفته طول كشید چند بار با این دو تن تلفنی صحبت كرده بود. پوتین در پی آخرین مكالمه، ایوانف وزیر امور خارجه روسیه را روانه تفلیس كرد.
شواردنادزه كه با این مكالمات ضعف ، و از دست دادن تكیه گاه مردمی خود را نشان داده بود هنگامی كه دید ارتش از او در سركوب مخالفان فرمان نخواهد برد؛ از دست وزیر امورخارجه روسیه كه به تفلیس آمده بود برای میانجیگری كاری بر نمی آید و رهبر مخالفان به او اخطار كرده است كه اگر كناره گیری نكند ، به اقامتگاهش حمله خواهد شد از تلویزیون اعلام داشت كه دیگر رئیس جمهوری نیست.
با كناره گیری شواردنازه ۷۵ ساله كه ده سال رئیس جمهوری گرجستان بود بانو
« نینو بوردژاندزه » رئیس پارلمان موقتا برجای او نشست تا ظرف ۴۵ روز انتخابات برگذار شود. اهمیت گرجستان برای غرب قرار داشتن بر سر راه لوله نفت آذربایجان و قرار داشتنش در كنار دریای سیاه است.
شواردنادزه از جوانی وارد حزب كمونیست شده بود كه در آن زمان تنها راه رسیدن به مقام و قدرت بود. وی در ۱۹۷۲ دبیر اول حزب كمونیست گرجستان شد . سپس به عضویت دفتر سیاسی حزب كمونیست شوروی تعیین شد و مدتی وزیر داخله روسیه بود . درسال ۱۹۸۵ گورباچف وی را وزیر امور خارجه خود كرد كه تا اواخر كار در این سمت بود و سپس به یلتسین پیوست. شواردنازه در پی كودتای ۱۹۹۲ گرجستان به ریاست جمهوری این كشور كه اینك دچار بیكاری و فقر و فساد است انتخاب گردید.
شواردنازه در انحلال ـ آسانتر از نوشیدن آب ـ بلوك شرق و شوروی و برهم زدن نظم جهان دوقطبی نقشی بزرگ داشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید