جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

استان مرکزی


استان مرکزی
از شمال به استانهای تهران و زنجان و از مغرب به استان همدان از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از مشرق به استانهای اصفهان و سمنان محدود است. مركز این استان شهر اراك و شهرستانهای تابعه آن ساوه-خمین- محلات- سربند(شازند)- تفرش- دلیجان و آشتیان است كه در مساحتی برابر ۳۹۸۹۵ كیلومتر مربع گسترده شده اند.
● دیدنیهای استان
مدرسه سپهدار اراك یكی دیگر از ابنیه تاریخی به جای مانده از دوره قاجاریه است كه همزمان با تأسیس بازار به دستور سپهدار اعظم ساخته شد. این مدرسه اولین مركز علوم دینی در اراك است و علمای بزرگی همچون آیت الله عبدالكریم حائری، آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی، آیت الله احمد خوانساری، حضرت امام خمینی (ره)
بنای تاریخی حمام چهار فصل اراك كه هم اكنون به عنوان موزه یكی ز زیباترین آثار معماری به جای آثار تاریخی كابر دارد مانده از ادوار گذشته است. این اثر تاریخی دوره قاجار به توسط شخصی به نام حاج محمد اراهیم خوانساری به سه قسمت مجزای مردانه زنانه و اقلیتهای مذهبی بنا شده است.
مجموعه تاریخی بازار اراك نیز نمونه ارزشمندی از شهرسازی اوایل قرن ۱۳ است كه بنای آن را فردی به نام سپهدار اعظم حاكم اراك گذاشته است. این بازار از دیرباز به عنوان مركز اقتصادی و تجارت شهر و عرضه فرش همراه با مواد اولیه آن از قبیل تار و پور نقشه دار قالی و خامه شناخته می شود.
آتشكده آتشكوه واقع در هشت كیلومتری جنوب شرقی شهر نیم و محلات یكی دیگر از آثار تاریخی باارزش استا است. این آتشكده شامل ایوان و الحاقات آن و چهار طاقی اصلی از جمله ابنیه دوران ساسانی است از ویژگیهای این بنای تاریخی را می توان به كارگیری سنگهایی با ابعاد بیش از یك متر ضخامت دیواره ها عنوان كرد.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
▪ اراك گیوه كشی معروف به گیوه سنجان- كشمش- انگور- نان شیرینی زولبیا- بامیه- قالی و قلیچه ساروق
▪ آشتیان صابون
▪ تفرش گردو- سیر
▪ ساوه انار
▪ محلات گل- حلوا شكری عقاب
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید