جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۳۰ آبان ـ ۲۱ نوامبر ـ کاهش ۴۵ درصدی دانشجویان خارجی در آمریکا، چرا؟


ثبت نام دانشجویان خارجی در چهار هزار دانشگاه و مدرسه تعلیمات عالی آمریكا در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ شدیدا كاهش یافته است. طبق گزارش رسانه های این این كشور، این كاهش در بعضی رشته ها تا ۴۵ در صد بوده است. این گزارشها حكایت دارد كه دانشگاههای آمریكا تا دو سال پیش هر سال ۱۳ میلیارد دلار از دانشجویان خارجی شهریه به دست می آوردند. دلایل عمده كاهش دانشجوی خارجی در آمریكا از این قرار ذكر شده است:
دلیل اصلی؛ سختگیری وزارت امنیت ملی تازه تاسیس آمریكا است. بسیاری از دانشجویان خارجی با داشتن ویزاهای صادره از سوی كنسولگری های آمریكا ( وزارت امور خارجه ) موفق به ورود به این كشور نشده اند زیرا كه نامشان در فهرست های « پرواز ممنوع » بوده و رسیدگی به اعتراض آنان ماهها طول می كشد. برخی نیز كه در جریان تحصیل برای دیدار بستگان خود از آمریكا خارج شده بودند به همین سبب موفق به بازگشت نشده اند.
علت دوم؛ نبودن كار پس از فراغت از تحصیل در آمریكا و نیز كمبود فرصت « اشتغال ضمن تحصیل» و سختگیری در به دست آوردن ویزای كار و حتی ورود به دفاتر اداره مهاجرت است.
عامل سوم؛ گسترش دانشگاهها و ارتقاء كیفیت آنها در كشورهای دیگر از جمله چین، هند ، كوبا ، روسیه و اروپای شرقی و ... و افزایش شهرت آنها و دسترسی متقاضیان تحصیلات عالی به دفترچه های راهنمای این دانشگاهها ( كاتالوگ ) در كشور خود و نیز ارزانی شهریه و هزینه زندگی است. به علاوه، بیشتر استادان و مدرسان مدارس آمریكا خارجیان هستند كه از این كشورها رفته اند و توفیری در كیفیت آموزش دیده نمی شود. مضافا، دلالهای معرفی دانشجو نیز اخیرا از اعزام دانشجو به آمریكا به دلیل اشكالتراشی های وزارت امنیت این كشور مایوس و متوجه كشورهای دیگر شده اند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید