جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بیماری لثه


این نوع بیماری ها معمولا به شکل عفونت لایه نرم اطراف دندان بروز می کند. هر چند وجود لثه ها برای حفظ حالت طبیعی دندان ها و ثبات آنها مفید است، در عین حال دندان های آسیب دیده را کاملا از بین می برد. در نتیجه ابتلا به بیماری های لثه می تواند دلیل اصلی از بین رفتن دندان در بزرگسالان باشد.
● علل بروز این بیماری ها
هنگامی که یک لایه نازک از باکتری روی دندان را بپوشاند، چنانچه برای از بین بردن آن اقدامی نشود، این باکتری ها به مرور شروع به تولید یک ماده سمی می کنند که به لثه ها آسیب می رساند.
● آیا می توان لثه را به حالت اول برگرداند ؟
اگر به موقع متوجه شویم ، بله .
مرحله آغازین این نوع بیماری "التهاب لثه" است، در این حالت لثه ها قرمز و متورم می شوند و به آسانی خون می آیند. در این زمان شخص هیچگونه دردی ندارد و به همین دلیل اغلب افراد آنرا نادیده گرفته و چه بسا متوجه آن نمی شوند. بیماری لثه در این مرحله را می توان با مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان از بین برد.
به مرحله پیشرفته تر از حالت فوق، پیوره لثه می گویند، در چنین حالتی ممکن است استخوان ها و لثه ها به شدت آسیب دیده باشند، ریشه دندانها سست می شود، حتی ممکن است از جای خود بیرون بیایند و نهایتا دندانپزشک بالاجبار دندان های شما را می کشد.
● چه نوع علائمی را جدی بگیریم؟
اگر حدس می زنید به بیماری لثه دچار شده اید، حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید. مراقب علائم زیر باشید :
۱) قرمز، ملتهب و حساس شدن لثه ها
۲) خون آمدن از لثه ها به هنگام مسواک زدن
۳) کنار رفتن و جدا شدن لثه از دندان ها
۴) لق شدن دندان ها
۵) تغییر حالت دندان های شما وقتی آن ها را روی هم قرار می دهید یا چیزی را گاز می زنید.
۶) وجود چرک در فاصله بین دندان و لثه
● روش پیشگیری
رعایت بهداشت دندان مفیدترین روش جهت پیشگیری از این بیماری هاست. روزی دو بار دنداهایتان را با مسواک مناسب، مسواک بزنید. بین دندان ها را هر روز با نخ دندان تمییز کنید، این کار باعث تمییز شدن قسمت هایی که مسواک به آنها دسترسی ندارد می شود. در فواصل زمانی معین به دندانپزشک مراجعه کنید.
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید