جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

روح‌ زیارت‌


روح‌ زیارت‌
زیارت‌، خود را با الگو سنجیدن‌ است‌.
زائر هر كه‌ باشد، زیارت‌، هر گاه‌ كه‌ انجام‌ شود... مزار در هر جا و هر سرزمین‌ كه‌ باشد، كانونی‌ برای‌ رشد معنویات‌ و زمینه‌ای‌ برای‌ رشد ارزشهای‌ الهی‌ در انسانهاست‌، چه‌ زیارت‌ خانه خدا باشد، چه‌ زیارتِ مرقد رسول‌ الله، چه‌ زیارت‌ قبور اولیای‌ دین‌ و مدفونین‌ مظلوم‌ بقیع‌، و چه‌ شهدای‌ اُحد، مدفونین‌ قبرستان‌ ابوطالب‌ (در مكه‌) و به‌ خاك‌ آرمیدگان‌ در شهرهای‌ مختلف‌ و زیارتگاههای‌ دور و نزدیك‌، مشهور و گمنام‌.
اینها همه‌، دل‌ و جان‌ را روشن‌ ساخته‌ و امید می‌بخشند، حتی‌ زیارت‌ قبور مؤمنان‌ و صالحان‌ نیز انسان‌ را به‌ یاد آخرت‌ و صلاح‌ می‌اندازد و یاد خدا را در دلها بیدار می‌سازد.
از قبور اولیاء الله، نور معرفت‌ و هدایت‌ می‌درخشد.
مكانهای‌ مقدس‌ و مذهبی‌، انسان‌ را به‌ خدا نزدیك‌ می‌كند و حالت‌ خضوع‌ و آرامش‌ ایجاد كرده‌، روح‌ را سرشار از خلوص‌، دل‌ را پر از امید، جان‌ را لبریز از صفا و عشق‌ می‌سازد.
زیارت‌ مراقد مطهر معصومین:‌ گامی‌ در مسیر تزكیه‌ است‌. این‌ دیدارها، مقدمهٔ‌ قرب‌ معنوی‌ است‌. زمینه‌ را برای‌ همسو شدن‌ با آن‌ انسانهای‌ والا و اسوه‌های‌ كمال‌ فراهم‌ می‌سازد.
زیارت‌، یك‌ عمل‌ تكراری‌ و بی‌روح‌ نیست‌.
زائر، نباید به‌ ظواهر، شكلها، ساختمانها، در و دیوار و نور و رواق‌ بنگرد و از عظمت‌ و معنویت‌ معصومین‌ غافل‌ شود.
زیارتگاهها، محیطهایی‌ پاك‌ است‌ كه‌ صداقت‌ و كمال‌ را به‌ یاد می‌آورد و باز دارندهٔ‌ از رذایل‌ و افزایندهٔ‌ فضایل‌ است‌.
هر چه‌ میزان‌ خداشناسی‌، پیغمبر شناسی‌ و ولی‌ شناسی‌ بیشتر باشد، به‌ همان‌ اندازه‌ نصیب‌ از بركات‌ این‌ قبور نورانی‌ و مزارهای‌ متبرك‌ بیشتر خواهد بود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید