شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۸ آبان ـ ۳۰ اکتبر ـ روزنامه نگاری « دولتی نویسی » و یک خاطره خواندنی در این زمینه از مولف این سایت


در آخرین هفته اكتبر ۲۰۰۴ چند « ای ـ میل » از بازدیدكنندگان این سایت دریافت شد كه خواسته بودند توضیح بیشتری درباره روزنامه نگاری « دولتی نویسی » داده شود تا تفهیم شود. این نگارنده با ذكر یك خاطره از خود به این خوانندگان پاسخ می دهد: در تابستان ۱۳۳۶ (۱۹۵۸ میلادی )، یك سال و اندی پس از ورود به دنیای روزنامه نگاری ، مدیر عامل بنگاه آبیاری كشور وابسته به وزارت كشاورزی كه بعدا هم معاون وزارت اطلاعات و جهانگردی شد، مرا كه خبرنگار اقتصادی روزنامه اطلاعات بودم تلفنی به دفتر خود خواست و گفت بزودی همه رودخانه های طغیانگر كشور را با كشیدن دیواره در طرفین مسیرشان مهار می زنیم و ... و افزود كه این خبر را اختصاصا به روزنامه اطلاعات می دهد.
این نگارنده از ولایت آمده ۲۰ ساله و كم تجربه، خبر را با آب و تاب نوشت و به سردبیر داد. در آن زمان هنوز روزنامه های تهران میز و دبیرخبر نداشتند و میان خبرنگاران و سردبیر اجرایی « واسطه » نبود. سردبیر نگاهی به خبر می انداخت و آن را جهت ادیت كردن و تیتر زدن به یكی از دستیاران خود می داد تا پس از ادیت، صفحه مربوط به انتشار آن را تعیین و به چاپخانه بفرستد. در روزنامه اطلاعات، مطالب قبل از ارسال به حروفچینی به علی جواهر كلام داده می شد تا از نظر املاء و انشاء هم آنها را ببیند و اصلاح كند. جواهر كلام در زیرخبر دیوار كشی رودخانه ها نوشت: به عقل جور در نمی آید، این پول را دولت از كجا می آورد، خبر یكطرفه است، خبرنگار فریب منبع خبر را خورده، آیا این خبرنگار پیش خود مجسم كرده كه این كار به چه مقدار سیمان و ... نیاز دارد.
اگر هم قرار است چاپ شود طبق معمول باید نظر چند فرد آگاه نیز استعلام و برآن اضافه شود. سردبیر این « پی نوشت » را به منزله قرار مجرمیت نگارنده تشخیص داد و آن را به كمیسیون ویژه مركب از مدیر موسسه و سردبیران نشریات آن فرستاد و محاكمه نگارنده كه مدعی العموم آن علی جواهر كلام بود انجام شد و مرا به دلیل كرمانی ! و ساده دل بودن سزاوار حرفه روزنامه نگاری ندانست ولی با یك درجه تخفیف خبرنگار حوادث شهری و مامور مراجعه به بیمارستانهای شهر و اداره پزشكی قانونی كرد كه در این سمت تماسی با مقامات دولتی نداشتم كه تحت تاثیر قدرت آنان قرار گیرم.
ملاحظه می شود كه در دهه ۱۳۳۰ روزنامه های ما مطالب دولتی را به صورت یكطرفه چاپ نمی كردند ولی اینك ( سال ۱۳۸۳ خورشیدی ) در روزنامه های تهران انتشار خبری نظیر دیوار كشی رودخانه ها ، فراوان به چشم می خورد. در آن زمان اخبار آموزش و پرورش تا به تایید اولیاء اطفال و معلمان نمی رسید به چاپخانه فرستاده نمی شد. اگر روزنامه های دهه های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ وطن را مرور كنید خواهید دید كه حتی اسامی زمین خوردگان و مجروحان تصادفات رانندگی شهر را هم منتشر می كردند و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید