شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۵ آبان ـ ۲۷ اکتبر ـ سرقت ۳۸۰ تن مواد منفجره از یک انبار مهمات ارتش سابق عراق؛ موضوع بحث مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۴ آمریکا


۲۶ اكتبر ۲۰۰۴ مبارزات انتخاباتی آمریكا وسیعا تحت تاثیر خبر به سرقت رفتن ۳۸۰ تن مواد منفجره از یك انبار نظامی ارتش سابق عراق در منطقه یوسفیه( ۴۵ كیلومتری جنوب بغداد ) در سه روز اول پس از سقوط حكومت صدام حسین قرار گرفته بود. مسئله مطرح این بوده است كه چرا این خبر پس از ۱۸ ماه فاش شده و آن هم توسط دو رسانه آمریكایی: شبكه سی. بی. اس. و روزنامه نیویورك تایمز ، و چرا دولت قبلا مردم را در جریان قرار نداده بود. بازرسان سازمان ملل گفته اند كه از وجود این مواد كه از نوع بسیار خطرناك و نیرومند « اج ام ایكس » ، « آر دی ایكس » و « پی ای تی ان » بودند آگاهی داشتند و موضوع را به دولت آمریكا هم خبر داده بودند.
این بازرسان افزوده اند: پیش از حمله آمریكا به عراق انبار را قفل زده بودند و تا یك روز پیش از حمله كه در عراق بودند، قفل انبار دست نخورده بود. جان كری نامزد حزب دمكرات برای احراز مقام ریاست جمهوری آمریكا ( انتخابات عمومی دوم نوامبر سال ۲۰۰۴ ) در نطقهای ۲۶ اكتبر خود، سرقت این مواد را كه در جریان غارت موسسات دولتی در چند روز اول فروپاشی دولت عراق صورت گرفت یك ضعف دولت بوش وانمود كرده و گفته است كه اگر این دولت نگران جان آمریكاییان بود دست كم موضوع سرقت را اعلام می داشت تا همه بدانند و مراقب جان خود باشند. همین مواد هستند كه به دست تروریستهای بین المللی می افتند. چرا دولت به اخطار بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل توجه نكرد و هنگام پیشروی به سوی بغداد، نخست این انبار را در كنترل نگرفت.
وی سپس سئوال می كند: آیا این است معنای فرمانده كل نیروهای مسلح بودن ؟. آیا می توانید حدس بزنید كه از این مواد چقدر بمب ساخته اند كه در خودروها جاسازی می شود؟. همین بمب های اتومبیلی باعث مرگ و جرح سربازان ما می شود. جان ادواردز نامزد معاونت جان كری نیز در نطقی گفته است: این بی توجهی، دفاع ندارد. چرا بزرگترین انبار اسلحه عراق بدون مراقبت رها شده بود؟. در همین راستا، بانو آلبرایت وزیر امورخارجه كابینه كلینتون نیز گفت: ما نمی دانیم كه تا چه وقت باید بهای سهل انگاری های این دولت ( دولت بوش ) را بپردازیم. در این میان، سخنگویان دولت بوش با این گفته خود كه تا ده روز پیش، از ناپدید شدن مواد منفجره عراق خبر نداشتند كار را خرابتر كردند و و سیله حمله تازه به جناح رقیب دادند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید