جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

افسردگی کودکان


افسردگی کودکان
كودك واقعا از افسردگی رنج می برد و این مسئله با ناراحتی های عادی و هیجانات روزمره كه در جهت پیشرفت و رشد كودك روی می دهند، متفاوت است. تنها فقط به این دلیل كه كودكی افسرده یا ناراحت به نظر می آید، لزوما به این معنی نیست كه او مبتلا به افسردگی شده است، اما اگر این نشانه ها باعث گسیختگی، انزوا، جدایی و ممانعت از فعالیت های اجتماعی او و كاهش علایق او به زندگی خانوادگی و تكالیف مدرسه شوند، ممكن است دلالت بر بیماری داشته باشند كه افسردگی نامیده می شود.
به خاطر داشته باشید با وجود اینكه افسردگی بیماری جدی و سختی است، ولی قابل درمان است.
چطور می توانم بگویم كه فرزندم افسرده است؟
نشانه های افسردگی در كودكان متفاوت است و اغلب در طول دوران رشد آن قابل تشخیص نیست، بنابراین درمان هم نمی شود، زیرا این نشانه ها نیز مانند هیجان های عادی و تغییرات روانشناختی كه طی دوران رشد روی می دهد، نادیده گرفته می شوند. مطالعات اولیه پزشكی بر افسردگی نهفته متمركز شده، یعنی هنگامی كه خلق افسرده كودك شاهدی بر رفتار عصبی و فعالیت های خارج از كنترل كودك است، خیلی از كودكان رفتاری شبیه به بزرگسالانی كه دچار افسردگی هستند، از خود نشان می دهند. نشانه های اولیه افسردگی، ناراحتی، غم، احساس ناامیدی و خلق و خوی متغیر است.
●علایم و نشانه های افسردگی در كودكان
۱ - تندمزاجی یا عصبانیت
۲ـ ناراحتی های مداوم و احساس غم و اندوه
۳ ـ كناره گیری از جمع
۴ ـ افزایش حساسیت نسبت به عدم پذیرش
۵ـ تغییر در اشتها (پرخوری یا كم خوری)
۶ ـ تغییر در خواب (پرخوابی یا بی خوابی)
۷ـ صداهای ناهنجار یا گریه های مداوم
۸ـ اشكال در تمركز
۹ـ احساس خستگی مزمن
البته همه بچه ها تمام این علایم را ندارند. در حقیقت بیشتر آنها نشانه های مختلفی را با توجه به شرایط موجود بروز می دهند. اگرچه بعضی از كودكان افسرده ممكن است به كار های كاملا منطقی و عقلانی خود ادامه دهند، ولی هنگام بروز افسردگی شدید دچار تغییرات قابل ملاحظه ای در رفتارهای اجتماعی خود می شوند و اغلب از علاقه نداشتن به مدرسه، ضعف در انجام تكالیف و عملكرد تحصیلی و یا تغییر در ظاهر.... رنج می برند.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید