شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

وضعیت رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۰۴ آمریکا، پانزده روز پیش از انتخابات: مسابقه یا معارضه؟ (در این روز ۱۸ اکتبر)


۱۸ اكتبر ۲۰۰۴ و پانزده روز مانده به انتخابات عمومی آمریكا كه پرهیجان ترین انتخابات ۶۰ سال گذشته این كشور خوانده شده است ، آگهی های تبلیغاتی دارند رقابت و مسابقه دو دسته اصلی را به معارضه دو طرف تبدیل می كنند. ظاهرا آگهی های معارضه انگیز از سوی گروههای پراكنده و ناهماهنگ دو جناح به رسانه ها داده می شوند و محتوای آنها نشان می دهد كه كنترل بر آنها نیست. محتوای برخی از آگهی ها اضطراب آور خوانده شده است. برای مثال: در یك اعلان تلویزیونی، هواداران جورج بوش فیلم تبلیغاتی كوتاهی ساخته اند كه مادری را نشان می دهد كه كودكانش را در نهایت شوق و محبت و با رعایت احتیاط كامل در اتومبیل قرار می دهد. ضمن پخش تصویر، یك گوینده می گوید: اگر رئیس جمهور سازشكار ( لیبرال ) باشد، به منزله ارسال دعوتنامه به تروریستهاست كه به آمریكا آیند و بچه های عزیزتان را بكشند!. در آگهی دیگر هواداران جورج بوش آمده است: هر رای كه به جان كری داده شود یك رای به ایجاد ناامنی در آمریكا خواهد بود.
در برابر، هواداران «جان كری» یك فیلم تبلیغاتی از تلویزیونها پخش می كنند كه انفجار بزرگی را در عراق نشان می دهد كه متعاقب آن اجساد و مجروحان حمل می شوند، زنان شیون كنان موی سر خود را می كٍشند و سایرین برضد آمریكا شعار می دهند و صدای گوینده می آید كه می گوید: این حملات غیر ضروری آمریكاست كه بذر تروریسم می كارد و تروریسم را گسترش می دهد. یك اعلان دیگر طرفداران جان كری، بن لادن را در حال سوار شدن به یك هواپیمای باری نشان می دهد و گوینده می گوید كه اگر دولت بوش بازرسی هواپیماها را به هواپیماهای باری تعمیم داده بود احتمال حمله تروریستها از این طریق كمتر می شد. هواداران كری همچنین از موضوع ضیافت شام ۴۵۰ هزار دلاری وزارت امنیت ملی كه در جراید انتشار یافته به صورت حربه ای برضد بوش استفاده می كنند و آن را ولخرجی از جیب ملت می خوانند.
تنی چند از مورخان بنام آمریكایی دیشب اخطار كردند كه این نوع تبلیغ و تنظیم اعلان نقض غرض از دمكراسی و اخلال در اصول آن است و در مردم ایجاد ترس و اضطراب می كند . قرار نبود كه چنین اعلان هایی داده شود و اذهان عمومی به این صورت تغییر آنی یابد و خواستار تنظیم ضابطه برای اعلانهای تبلیغاتی هوادارن نامزدهای انتخاباتی شده اند كه خود را مقید به رعایت قواعد نمی دانند. دیروز دكتر «وست» استاد درس حكومت در دانشگاه «براون» هشدار داد: در این دوره تبلیغات از مسیر اصلی خارج شده و به دست این و آن افتاده و اگر این روال ادامه یابد اصالت دمكراسی آمریكا در جهان زیر سئوال خواهد رفت.
برخی از مردم عادی كه از جان كری حمایت می كنند گفته اند كه در پشت پرده، این اعلانها با حمایت و تشویق كارخانه ها و كمپانی های بزرگ كه محدودیت قانونی برای كمك به جورج بوش دارند به رسانه ها داده می شود. این گروه برای اثبات ادعای خود می گویند كه آیزنهاور در آخرین سال حكومت خود گفته بود كه اگر صاحبان كمپانی های بزرگ و كارخانه های اسلحه سازی بیش از این قدرت یابند، دمكراسی آمریكا از مسیر درست خارج خواهد شد كه این هشدار اینك تحقق یافته است.
در فلوریدا كه سه میلیون و دویست هزار هیسپانیك دارد و عمدتا ( جز ۴۵۰ هزار كوبایی تبارشان ) تمایل به حزب دمكرات دارند همچنان نسبت به دقت ماشین های
رای گیری ابراز تردید می شود و....
دو نامزد اصلی تا این تاریخ ( ۱۸ اكتبر ) هنوز موفق نشده اند نظر بسیاری از مرددها را تغییر دهند كه خواهان یك حزب بزرگ سوم در آمریكا شده اند . گفته شده است كه
سرنوشت انتخابات آمریكا در دست هشت ایالت با ۹۹ رای الكترال است و همین ایالتها صحنه مبارزه شدید دو نامزد خواهد بود. وضعیت در سایر ایالت ها تقریبا روشن است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید