جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چطور ماست بر ضد اسهال عمل می کند؟


چطور ماست بر ضد اسهال عمل می کند؟
ماست از مواد خوراكی مفیدی است كه در قرن بیستم طی بررسی وتحقیقات علمی متعدد و گستر ده ای از نظر خواص درمانی و شفا بخشی مورد توجه و مداقه دانشمندان قرار گرفته است و آثار درمانی مهم ماست ناشی از فعالیت عفونت زدایی آن در مجاری هاضمه است . خواص درمانی ماست به سبب وجود باكتریهای طبیعی عفونت زدا از خانواده Lactobacillaceae در آن است . این باكتریها همان عامل موثری هستندكه موجب تخمیر ماست شده و آن مزه جالب را به ماست می دهند و میزان و ابعاد شفا بخشی ماست بسته به گونه باكتری موجود در آن فرق می كند . مثلا ماستهایی كه دارای باكتری Lactobacillus acidophilus باشند از نظر خواص درمانی بیش از سایر ماستها مؤثرند . معمولا ماستها بیشتر از باكتریهای Streptococcus thermophilus , و Lactobacillus bulgaricus درست می شوند .
مجاری روده ها صحنه نبرد باكتریهاست . در این مبارزه گروه باكتریهای مضر و بیماری زا در برابر گروه باكتریهای مفید و بیماری زدا قرار می گیرند. حاصل این نبرد معرف حالت سلامتی یا بیماری انسان است . اگر گروه باكتریهای صالح یا بیماری زدا در این نبرد به حریفان مخرب و ناصالح خود فایق آیند سلامت انسان تامین است. اگر گروه باكتریهای صالح شكست بخورند ، در اثر تكثیر سریع برخی از باكتریهای بیماری زا نظیر باكتری اشریچیا كولی در كودكان ممكن است موجب اسهال و ناراحتی هاضمه شود ولی با خوردن مقدار كافی ماست تازه شیرین ممكن است تعداد زیادی میكروارگانیسمهای مفید به كمك باكتریهای مفید داخل روده ها رفته و مانع شكست آنها شوند و در نتیجه از ایجاد اختلال در هاضمه جلوگیری شود .
با توجه به توضیحات بالا ملاحظه می شود كه ماست می تواند دو نقش عمده شفا بخش داشته باشد ، یكی رفع اسهال نماید و دیگر اینكه موجب ایجاد تعادل میكروبی در مجاری روده ها گردد و در عین حال با تنظیم هاضمه ملین باشد .
طبق بررسی و گزارش اغلب محققان خوردن ماست به درمان اختلالا ت هاضمه ای كه در اثر مسمومیتهای غذایی و یا سایر عوامل عفونت زا ایجاد شده است نیز كمك می كند و تحقیقات علمی نشان می دهد كه ماست دارای خاصیت آنتی بیوتیكی بخصوص ضد باكتری اشریچیا كولی است . اشریچیا كولی عامل معروف اسهال در مسافران بخصوص كودكان است .
ماست در عین حال برای تسكین اسهالهای ناشی از رشد سریع میكروبها كه غالبا در اثر خوردن آنتی بیوتیكهای شدید صناعی ایجاد می شود نیز اثر مفید دارد و به همین دلیل برخی از پزشكان در مواردی كه برای درمان ناچار از تجویز پنی سیلین هستند به بیمار توصیه می كنند كه ماست هم بخورند .

استاد میر حیدر
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید