جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کرمانشاه


کرمانشاه
● سراب‌های كرمانشاه، حاذبه‌هایی واقعی اما رویایی
سراب‌های استان کرمانشاه از جاذبه‌های طبیعی هستند که هر ساله در فصل‌های مختلف سال گردشگران زیادی را به دیدن خود می‌کشانند.
به لحاظ اهمیت این سراب‌ها سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه درطرح جامع گردشگری استان توجه ویژه‌ای به سراب‌های استان و ساماندهی و ایجاد امکانات گردشگری درآنها کرده است.
كرمانشاه از محدود استان‌هایی است كه به خاطر وجود كوه‌های بلند و وزش بادهای مرطوبی كه از طرف مدیترانه و اقیانوس اطلس می‌وزد، از ذخیره آب‌های زیرزمینی و رودهای متعدد در نواحی مختلف بهره‌مند است. سراب‌ها و رودهای این استان به خاطر زیبایی طبیعی طرفدار زیاد دارند.
در استان كرمانشاه حدود ۵۵۰ سراب و چشمه بزرگ و كوچك وجود دارد كه هر ساله به طور متوسط ۸۲۷ میلیون متر مكعب آبدهی دارند.
بعضی از این سراب‌ها در اثر جاری شدن آب قنات‌ها به روی زمین به وجود می‌آیند. سراب نیلوفر از ان جمله است.
سراب نیلوفر در ۱۴ كیلومتری شمال ‌غربی كرمانشاه در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه كوه «كماجار» قرار دارد. این سراب به صورت استخر وسیعی، پوشیده از گل‌های نیلوفر است.
غنچه‌ها و برگ‌های این گل‌ها سر از آب برآورده و سطح وسیعی از سراب را پوشانده است. این سراب علاوه بر اینكه ظرفیت بهره دهی آب فراوان برای پرورش ماهی دارد، در سال‌های اخیر با ایجاد امكانات و تسهیلات به یكی از قطبهای گردشگری كرمانشاه تبدیل شده است.
سراب بیستون نیزدر ۳۰ كیلومتری شمال شرقی شهر كرمانشاه و در دامنه كوه بیستون قرار دارد. این سراب مزارع بیستون و بلوردی را آبیاری می كند.
سراب قنبر در جنوب شهر كرمانشاه و در دامنه كوه سفید واقع شده كه آب مصرفی قسمتی از شهر را تأمین می‌كند.
سراب دربند صحنه در شمال شهر صحنه و در محلی به نام دربند واقع شده است كه مزارع صحنه را آبیاری می‌كند . در كنار این سراب آبشاری زیبا وجود دارد كه آب آن با فشار زیاد از شكاف كوهی بیرون می‌ریزد . این آبشار در فصل بهار از مكان‌های دیدنی و زیبای صحنه محسوب می‌شود.
سراب خضرزنده در ۲۴ كیلومتری شمال غربی شهر كرمانشاه و در مسیر جاده كرمانشاه سنندج قرار دارد.
سراب یاوری در مسیر جاده كرمانشاه به روانسر و در نزدیك روستای قزانچی واقع است.
سراب سنقر در ۵ كیلومتری جاده سنقر به كرمانشاه و مجاور روستای تازه آباد واقع شده است. آب آن از زیر كوه سراب به سرعت و با فشار به صورت فواره بیرون می‌ریزد . آب این سراب در زمستان‌ها گرم و در تابستان ها سرد است. این سراب آبی گوارا دارد كه آب آشامیدنی روستاهای اطراف را تأمین می‌كند و سپس به رودخانه قره‌سو می‌ریزد.
سراب روانسر داخل شهر روانسر واقع شده است كه سرچشمه رودخانه قره‌سو است. وجود آثار تاریخی در كنار این سراب موجب شده كه این محل به یكی از مهمترین جاذبه‌های شهر روانسر تبدیل شود.
استان كرمانشاه با وسعتی برابر ۲۴ هزار و ۴۳۴ كیلومتر مربع حدود ۵ درصد مساحت كشور را تشكیل داده است.

منبع: ایسنا
منبع : مجله صبح بخیر ایران


همچنین مشاهده کنید