جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تفسیر رسانه ها درباره غیر قانونی اعلام شدن اشغال نظامی عراق و سند تاریخی موید آن (در این روز ۲۰ سپتامبر)


به مناسبت غیر قانونی اعلام شدن اشغال نظامی عراق از سوی كوفی عنان دبركل سازمان ملل ، در سه روز ۱۸، ۱۹ و ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۴ بسیاری از رسانه ها یادداشت مورخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۲ وزیر امورخارجه جمهوری عراق خطاب به او را به عنوان یك سند تاریخی منتشر ساختند. عنان در سومین سالروز دریافت این یادداشت، حمله نظامی آمریكا به عراق را غیر قانونی خواند كه وسیعا مورد تفسیر قرار گرفت . در این یادداشت به امضای وزیر امور خارجه وقت عراق چنین آمده بود: جمهوری عراق در پاسخ به خواست دبیركل اتحادیه عرب و دولتهای عربی، اسلامی و دوست تصمیم گرفته است كه بدون قید و شرط به بازرسان اسلحه ، مامور از جانب سازمان ملل اجازه دهد برای تكمیل و اجرای قطعنامه مربوط شورای امنیت وارد عراق شوند تا اطمینان حاصل شود كه عراق دارای اسلحه كشتار جمعی نیست، و در عوض دشواری های موجود از جمله تحریم عراق برطرف شود.
در این یادداشت اضافه شده بود که دولت جمهوری عراق انتظار دارد كه همه كشورهای عضو سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان بر پایه منشور ملل و عنایت به اصل ۲ این منشور حاكمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی عراق را محترم بشمارند.
درست شش ماه پس ازانتشار این یادداشت و در زمانی كه هنوز بازرسی تكمیل نشده بود و گزارش آن به شورای امنیت جهت بررسی و اظهار نظر نرفته بود حمله نظامی آمریكا به عراق آغازشد. بعدا رئیس سوئدی بازرسان سازمان ملل وجود اسلحه كشتار جمعی را انكار كرد كه چندی بعد مورد تایید رئیس بازرسان آمریكایی هم قرار گرفت و اخیرا نیز وزیر امورخارجه آمریكا گفته بود كه عراق در زمان حمله، فاقد اسلحه كشتار جمعی بود و گزارشهای قبلی سازمانهای اطلاعاتی آمریكا و عمدتا از قول فراریان عراقی خلاف حقیقت بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید