جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کودک ۴ ماهه و احساساتش


کودک ۴ ماهه و احساساتش
برای ماههای پرتلاش خود را آماده كنید، فرزند شما نشستن را آغاز كرده، اسباب بازی و وسایل جالب را از دست شما می گیرد و گاهی هم روی زمین سینه خیز راه می رود. او برای بازی و نگهداری خود، تمام انرژی روزانه شما را صرف خواهد كرد و سعی می كند با حركات دست و پا احساساتش را به شما منتقل كند، سعی می كند با حواس شنوایی و بینایی، جهان اطراف خود را بشناسد.
● دید (بینایی):
برای اینكه فرزند شما نسبت به محیط اطرافش علاقه مندتر شود، باید آگاهی بینایی او را افزایش دهید. در ماههای ۶ و ۷ ماهگی شما متوجه می شوید كه فرزندتان به اسباب بازیهایش خیره می شود. به طرف هر چیزی كه در دست شما است، سرش را بر می گرداند و مشتاقانه صورت خود را در آیینه نگاه می كند. حتی با سرعت چشمهای خود را به چپ و راست گردش می دهد، مسیر توپی را كه شما پرتاب می كنید، با چشمهایش دنبال می كند و یا می تواند بازی خواهر و برادر بزرگتر خود را با حركات گردشی چشم دنبال كند یا برای مدتی كوتاه به یكی از وسایلش خیره می شود.
اگر مشاهده كردید كه كودكتان به مدت چند ماه به یك اسباب بازی یا تلفن همراه شما خیره می شود، سریع چشم انداز او را تغییر دهید، زیرا بهترین زمان برای وسعت بخشیدن به حس بینایی اوست. فراموش نكنید كودكان از ۶ ماهگی به بعد، سعی می كنند بنشینند و وسایل اطراف خود را لمس كنند، بنابراین وسایل خطرناك را از دسترس آنها دور كنید تا باعث صدمه دیدن آنها نشود.
از ۴ ماهگی تا ۷ ماهگی زمانی است كه او از تنوع و رنگ آمیزی اشیا لذت می برد. برای او كتابهایی با عكسهای بزرگ و رنگارنگ، بخصوص رنگهای شاد بخوانید و عكسها را به نوزادتان نشان دهید. او كاملاً به عكسها خیره می شود. یكی دیگر از راههای مناسب كه می توانید برای تقویت زاویه دید و حس بینایی فرزندتان انجام دهید، این است كه او را با خود بیرون به سوپرماركت و یا حیاط منزل همسایه ببرید، حتی او را به باغ وحش ببرید و این امكان را به فرزندتان بدهید كه چیزهای جالبی را ببیند كه تاكنون ندیده است.
● شنوایی:
حس شنوایی فرزند شما از بدو تولد رشد می كند و سعی می كند صداهای محیط اطراف خود را بشنود و متوجه می شود كه از طریق زمان و شنیدن می توان ارتباط برقرار كرد. وقتی كمی بزرگتر می شود، از طریق تن صدا و صدای شما سعی می كند متوجه منظور شما شود. تن صدای آرام شما باعث ساكت شدن گریه او می شود، تن صدای خشن شما به او می فهماند كه كار نادرستی انجام می دهد و این زمان لحظه ای است كه او سعی می كند مكالمات گوناگون را از هم تشخیص دهد. او می تواند صداهای مختلفی را كه شما ایجاد می كنید و نوع جمله ها و كلمات را بشنود و متوجه شود.
در سن ۷ ماهگی فرزند شما اسم خود را تشخیص می دهد و نسبت به آن عكس العمل نشان می دهد، حتی خودش تلاش می كند تا تولید صدا كند و بیشتر وقت خود را مشغول قان و قون كردن است. مراقب باشید اشتباه نكنید، زیرا این زمان فرزند شما در حال سعی كردن است تا بتواند صحبت كند، بنابراین تا آنجایی كه امكان دارد، سعی كنید او را به این كار ترغیب كنید. صداهایی را كه از او می شنوید، تكرار كنید و او را وادار كنید تا دوباره این كار را انجام دهد.
او را با كلمات ساده معرفی كنید و با او صحبت كنید و منتظر بمانید تا عكس العمل نشان دهد و به شما پاسخ دهد.
● بویایی و چشایی:
پزشك كودك شما در این زمان ممكنه غذاهای جامد و كمكی برای او تجویز كند كه در این صورت شما باید غذاهای خوب را انتخاب كنید و نهایت دقت لازم را به خرج دهید كه در زمان مناسب از غذای مناسب استفاده كنید. این كار به شما كمك می كند تا متوجه شوید كه كودك شما به چه غذاهایی آلرژی دارد و هم اینكه از ذائقه كودك خود مطلع می شوید و متوجه می شوید كه او كدام غذا را بیشتر دوست دارد.
با توجه به این موضوع كه همه انسانها از خوردن خوراكیهای شیرین لذت می برند، شما برای اینكه كودك خود را با ذائقه های سالم تر مثل سبزیجات و غذاهایی با شیرینی كمتر آشنا كنید، باید سبزیجاتی مثل هویج و سیب زمینی شیرین را بعد از غذای غله ای مخصوصشان (سرلاك) به آنها بدهید. ممكن است متوجه شوید كه كودك شما اشتیاقی به دیدن و بوییدن شام شما دارد، بنابراین می توانید غذای سالم تری تهیه كنید و هم خود و هم كودكتان از آن استفاده كنید.
● لامسه:
فرزند شما در این سن، علاقه مندی زیادی به لمس كردن اشیا و تكان دادن دست و پایش دارد، این فرصت را برای او فراهم كنید و به او اجازه دهید كه روی علفهای حیاط منزلتان بنشیند، غلت بزند و یا حتی سینه خیز راه برود. خیلی زود متوجه می شوید كه او حتی به لمس كردن ملحفه پتویش یا فرش اتاقش نیز علاقه نشان می دهد. اسباب بازیهای نرم و انعطاف پذیر در دستان او قرار دهید و پس از لمس اشیا به او بگویید: این زبر است و این نرم است و سعی كنید تا به او چیزهای بیشتری در مورد محیط اطرافش بیاموزید.
حتماً به خاطر داشته باشید و فراموش نكنید كه بوسیدن كودك شما از سنین ۴ ماهگی به بعد لازم و ضروری است و حتی از او بخواهید در صورت قادر بودن این كار را نیز انجام دهد. زیرا بوسیدن وی به او حس امنیت، اطمینان و دوست داشتن خواهد داد و او به راحتی احساس می كند كه مورد علاقه شما قرار دارد.

ترجمه: شهلا صیفی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید