شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

کارت بده، می‌خوام استراحت کنم


کارت بده، می‌خوام استراحت کنم
فشردگی فوتبال در لیگ برتر همه را عاصی کرده. بیشتر از همه، خود بازیکنان را. از وقتی لیگ در روزهای میانی شهریور آغاز می‌شود و تا ابتدای خرداد طول می‌کشد حتی یک روز استراحت ندارند. حتی اول ژانویه. این ماجرا همیشه اعتراضات بازیکنان و مربیان را به همراه داشته اما اتحادیه فوتبال انگلیس و لیگ برتر هیچ وقت زیر بار نمی‌روند که نمی‌روند. همین ماجرا شایعات جدیدی در لیگ برتر به‌وجود آورده است.
روزنامه جنجالی «News of the world» در شماره دیروزش به ماجرایی پرداخته که می‌تواند حاشیه را در جزیره به اوج برساند؛ بازیکنان مخصوصا کارت می‌گیرند تا محروم شوند و دست کم یک بازی استراحت کنند. استیو بنت، یکی از بهترین داوران لیگ برتر متهم شده پیش از بازی با برخی از بازیکنان هماهنگ می‌کند تا به آنها کارت نشان دهد. به گزارش News of the world، به تازگی یکی از بهترین بازیکنان لیگ که کاپیتان تیم ملی کشورش هم هست از او خواسته بود حتی اگر می‌شود مستقیما یک کارت قرمز بگیرد تا شمار محرومیت‌هایش به بیش از یک بازی برسد. یکی دیگر از بازیکنان هم برای اینکه روز اول ژانویه و کریسمس را استراحت کند چنین درخواستی از بنت داشته. نفر سوم هم برای اینکه برای بازی تیم ملی کشورش استراحت کرده باشد با بنت تبانی کرده است. سخنگوی اتحادیه لیگ برتر تنها با این جمله سعی دارد به حواشی حول این مساله بپردازد: «از بنت توضیح می‌خواهیم.» بنت هم وقتی این سوال را از خبرنگار شنید با به کار بردن زشت‌ترین الفاظ ممکن سعی در تبرئه خودش داشت: «هیچ وقت این سوال را تکرار نکنید. خبرنگارهای ... اهداف دیگری دارند. شما از نیمی از اتفاقات پشت پرده بی‌خبرید و به این حرف مسخره تکیه کرده‌اید.» بنت البته منکر این قضیه نمی‌شود که بسیاری از بازیکنانی که به خصوص برای اولین بار است در لیگ برتر بازی می‌کنند، چون عادت به تعطیلات زمستانی دارند می‌خواهند محروم شوند تا استراحت کنند. او حتی نام یکی از آنها را فاش کرده اما روزنامه News of the world نام او را منتشر نکرده است. او حتی راجع به بازیکن دیگری حرف زده که بین دو نیمه به اتاق داوران رفته بود: «آمد داخل اتاق و به من گفت یک کارت زرد دیگر می‌خواهم. می‌خواهم کریسمس استراحت کنم». جالب آنکه در روزنامه News of the world آمده بنت در نیمه دوم خواسته بازیکن را اجابت کرد هرچند این داور ۴۸ ساله نظر دیگری دارد:«من کارت زرد را به او نشان دادم اما شما بروید و خطایی که انجام داد را ببینید. مشخص است که حقش دریافت کارت زرد بود. من فقط به خاطر خطایش جریمه‌اش کردم و به حرف‌های بین دونیمه اهمیتی نمی‌دهم.» این شایعات به قضاوت‌های استیو بنت خلاصه نمی‌شود. چنین اتهاماتی متوجه مایک رایلی، سرشناس‌ترین داور جزیره که به شدت مورد اعتماد اتحادیه لیگ برتر و فوتبال انگلیس هست هم شده است.
هرچند این ماجرا با تنها یک گفت‌وگوی تلفنی پایان یافت:«من آماده هر توضیحی هستم. برخلاف بنت من حتی ندیدم کسی از من چنین چیزی بخواهد.» اتحادیه فوتبال انگلیس قصد دارد در این زمنیه تعدادی از بازیکنان را هم بازخواست کند. آنها قصد دارند نام‌های بزرگی مانند آدبایور، تری، لمپارد، شان رایت فیلیپس و چند نفر دیگر را مورد بازجویی قرار دهند. پیش از این شایعات دیگری هم درمورد همین استراحت نکردن‌های بازیکنان در لیگ برتر به وجود آمده بود. گفته می‌شد بازیکنان با پزشکان تیم تبانی می‌کنند تا آنها را مصدوم معرفی کنند. مصدومیت‌هایی که حتی بهتر از محرومیت هستند. بهتر از این جهت که هم می‌تواند مدتش طولانی‌تر باشد و هم در صورت شدید بودن، از تمرین هم معاف می‌شوند. این یعنی دست‌کم یک هفته استخر رفتن و استراحت‌کردن. اولین باشگاهی که درگیر این قضیه شد اورتون بود. پزشکان این تیم متهم بودند با دریافت مبلغی پول از بازیکنان نتایج آزمایشات و ام‌آر‌آی‌ها را طوری ارائه می‌دهند که مصدومیت بازیکن جدی‌تر جلوه کند. جالب است بدانید سپ بلاتر بارها لیگ ماراتن‌وار انگلیس را به نقد کشیده بود و از اتحادیه فوتبال انگلیس خواسته بود با کم کردن تعداد تیم‌های لیگ، یک فصل سالم مثل بوندس‌لیگا را برگزار کنند.
البته جواب سران اتحادیه لیگ برتر در انگلیس همیشه با کمی تمسخر همراه بوده است:«ما از پخش هر بازی لیگ برتر در سراسر دنیا دست کم ۳ برابر بازی‌های یک هفته درآمد داریم.» خستگی بازیکنان شاغل در لیگ برتر، بارها به ضرر خود تیم ملی انگلیس هم شده است، وقتی آنها برای تورنمنت‌های بزرگ بین‌المللی مثل جام جهانی و یورو آن قدر خسته هستند که دیگر توان ۹۰دقیقه بازی سنگین را ندارند.
کسری امام‌صفاری
منبع : روزنامه فرهنگ آشتی


همچنین مشاهده کنید