جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اوج گیری پس از افول!


اوج گیری پس از افول!
بازگشت رسول خطیبی به سپاهان در تایید این تحلیل است که لژیونرهای ایرانی حاضر در فوتبال امارات این لیگ را در حد و اندازه خود نمی دانند و شاید با بازگشت به لیگ برتر به دنبال رسیدن به اهداف تازه ای هستند.
رضا عنایتی هم با همین انگیزه قصد داشت به لیگ برتر برگردد و بار دیگر پیراهن استقلال را تن کند اما او نتوانست به این هدف برسد. مردانی که در زیر نام شان را می بینید پس از یک دوره افت کوتاه مدت توانستند با درخشش نسبی در لیگ برتر بار دیگر شایستگی های خود را اثبات کنند.
بحث جدایی عنایتی و خطیبی لژیونرهای ایرانی حاضر در امارات و بازگشت شان به مسابقات لیگ برتر از دو دیدگاه متفاوت می تواند مورد بررسی قرار گیرد؛ اول اینکه تجربه نشان داده اکثر لژیونرهای ایرانی دیپورت شده از امارات مدت زمان تقریبا درازی صرف کرده اند تا به مرز آمادگی رسیده و برای تیم های محبوب خود مثمرثمر باشند.
از طرفی هستند استثناهایی که به محض بازگشت به لیگ برتر از آمادگی بالایی برخوردار بوده و توانسته اند کمک شایانی در موفقیت تیم های خود داشته باشند. بر همین اساس ممکن است بازگشت رضا عنایتی و رسول خطیبی به استقلال و سپاهان تا مدت ها نتواند نتیجه خوبی را برای آنها به همراه داشته باشد که پیشینه هم و مصداق بر همین موضوع دارد البته این امکان هم وجود دارد که خلاف این موضوع اتفاق افتاده و این دو مهاجم توانا بتوانند در بدو بازگشت خود به لیگ برتر کمک حال مربیان خود باشند. در کل موارد بسیاری در بازگشت همراه با ناکامی لژیونرهای ایرانی از امارات دخیل است که مهمترین آن تنبلی بازیکنان و معافیت آنها از انجام تمرینات سخت است. به همین دلیل قصد داریم با یک بررسی گذرا به بازگشت های اخیر بازیکنان ایرانی شاغل در امارات طی یکی دو فصل گذشته پرداخته و عملکرد آنها را در کوتاه مدت مورد کنکاش قرار دهیم البته با توجه به پیشینه این بازگشت ها باید گفت که به احتمال بسیار عنایتی و خطیبی در کوتاه مدت نمی توانند کمک خاصی به تیم های خود کنند.
۱) آرش برهانی (پاس)
در اواسط لیگ ششم حرفه ای و پس از ناکامی در النصر به تیم سابقش پاس در لیگ برتر پیوست اما در نیم فصلی که برای این تیم به میدان رفت تنها موفق به زدن ۳ گل شد تا با آماری ناامید کننده فصل را به پایان رسانده و به دلیل پیشینه فوتبالی اش جذب استقلال شد تا فصلی جدید در دوران فوتبالش رقم بخورد. برهانی در لیگ هفتم هم دوران موفقیت آمیزی را طی نکرد تا اینکه بالاخره در لیگ هشتم و آن هم پس از حدود شش هفته آمادگی دوران اوج خود را به دست آورد. برهانی پس از بازگشت از امارات حدود ۵/۱ تا ۲ فصل طول کشید تا پروسه رسیدن به ساختار خاص فوتبالی اش در زمان اوج را سپری کند.
۲) فرهاد مجیدی (استقلال)
در ابتدای لیگ هفتم پس از هشت سال عطای بازی در لیگ امارات را به لقایش بخشید و راه لیگ برتر ایران را در پیش گرفت اما تا به حال که چیزی حدود ۵/۱ تا ۲ فصل از حضورش در استقلال می گذرد هنوز نتوانسته انتظاراتی که از او وجود دارد برآورده کرده و همچنان طرفداران استقلال از تماشای بازی هایی فوق العاده مجیدی مثل دوران قبلی حضورش در استقلال بی بهره هستند و مهاجم با تجربه استقلال هنوز نتوانسته دوران موفقیت آمیز خود را تکرار کند البته باید توجه داشت فرهاد نسبت به آن سال ها بزرگتر شده و با این همه یکی از بهترین مهاجمان استقلال در فصل گذشته بوده است.
۳) میثم بائو (راه آهن)
در میانه های فصل هفتم لیگ حرفه ای به دوران ناموفق حضورش در امارات پایان داد و الشعب را به مقصد راه آهن ترک کرد اما با پیراهن این تیم نتوانست روند موفقیت آمیز گذشته اش را تکرار کند تا اینکه پس از افولی در حدود نیم فصل از ابتدای لیگ هشتم با پیراهن مشکی ابومسلم بازی های مطلوبی ارائه داده تا جایی که نمایش های فوق العاده اش باعث شده با نظر دایی یکی از نفرات ثابت اردوهای تیم ملی طی ماه های اخیر باشد. بائو هم در بازگشت از امارات یک نیم فصل تلاش کرد تا بتواند به روزهای اوج گذشته بازگردد.
۴) میلاد میداودی (استقلال اهواز)
دو دوره متفاوت را در الاهلی امارات پشت سر گذاشته و در میان ۲ انتقال خود به امارات یک دوره تقریبا دو سه ماهه را در استقلال اهواز گذرانده که این دوران با موفقیت قابل ذکری برای او همراه نبود. میداودی هم با عملکرد نه چندان خوب خود پس از بازگشت به این فرضیه مهر تأیید زده که بازیکنان ایرانی پس از ترک امارات به زمان نیاز دارند تا بتوانند خود را از وضعیت نامناسب بدنی خارج کرده و به روزهای اوج گذشته بازگردند.
۵) سیاوش اکبرپور (استقلال)
از معدود بازیکنانی است که پس از بازگشت از امارات خیلی زود توانسته خود را با فوتبال کشور وفق داده و به دوران موفقیت آمیز خود قبل از سفر به امارات ادامه دهد. سیاوش در این فصل جزو بازیکنان آماده استقلال بوده و نقش غیر قابل انکاری در صدرنشینی استقلال داشته است. عملکرد این فصل سیاوش در استقلال فرضیه زمان دار بودن بازگشت به دوران آمادگی لژیونرهای ایرانی حاضر در امارات را به کلی نقض می کند.
امیر اسدی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید