جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پیشنهاداتی برای پوست شما


پیشنهاداتی برای پوست شما
● جدیدترین روش درمان کک ومک
کک ومک نقاط کوچک قهوهای رنگی است که اغلب در ناحیه صورت ا فراد با پوستهای روشن ایجاد می شود.
برای درک بهتر از علت ایجاد کک ومک باید اطلاعات پایه ای در مورد ساختار پوست داشته باشیم .
در پوست انسان سلولهایی به نام ملا نوسیت وجود دارد که وظیفه آ نها تولید رنگدانه ای به نام ملا نین است .ملا نین مهمترین عامل در ایجاد رنگ پوست هر فرد می باشد . سلولهای ملا نوسیت در پاسخ به اشعه آفتا ب ملا نین بیشتری تولید می کنند تا پوست در برابر اشعه آ فتاب محافظت شود به همین دلیل ا ست که فردی که در مقابل اشعه آفتاب به مدت طولانی قرار می گیرد پوست برنزه پیدا می کند .
در مورد کک و مک این افزا یش تولید فقط در تعدادی از ملا نوسیت ها ا تفاق می افتد ، در وا قع در کک ومک تیره شد ن پوست به صورت موضعی و بدلیل تجمع نقطه ای ملانین ا تفاق می ا فتد .
اینکه چرا در بعضی افراد افزایش رنگ پوست به صورت یکنوا خت ودر بعضی د یگر به صورت کک ومک اتفاق می ا فتد به عامل ارث بر می گردد.بنابراین کک ومک را می توان حاصل اثر آفتاب بر پوست افراد مستعد دانست .
برای درمان کک ومک روشهای زیادی به کار گرفته شده است ، این روشها شامل لایه برداری نقطه ا ی ، استفاده از کرمهای بی رنگ کننده ، لایه برداری شیمیا یی کل صورت ، لایه برداری کل صورت با لیزر و ....است . اغلب ا ین روشها ا ین ا شکا ل را دارد که کک ومک را کمرنگ می کنند و توانایی محو کامل آ ن را ندارند، از طرف دیگر عوارض ناشی از این اعما ل هم ا ستفاده از آ نها را محدود می کند .
اما روش جدیدی که با موفقیت بالا به کار گرفته شده ا ست ا ز بین بردن موضعی کک ومک توسط لیزر
(Laser freckle removal) یا ( LFR ) است .
مهمترین مزیت روش LFR این است که ا شعه لیزر فقط بر روی کک ومک متمرکز ا ست و به سایر نواحی پوست اشعه لیزر تابیده نمی شود . همین ویژگی باعث می شود که روش LFR وا قعاً بدون عارضه باشد .
از طرفی در روش LFR بیمار پس از انجام لیزر می تواند بلا فاصله به سر کار بر گردد و لزومی به ماندن در خانه بدلیل دوری از آ فتا ب وجود ندارد . تنها کاری که لازم است بیمار پس از بردا شت کک ومک با لیزر انجام دهد استفاده مداوم و مکرر از کرم ضد آ فتا ب ا ست ، ا ز مزا یای د یگر بردا شت کک ومک با لیزر ا ین ا ست که تنها یک جلسه لیزر برای از بین بردن تمامی کک ومک های بیمار کافی است .این مساله به معنی رفع کامل کک و مک ها با صرف حداقل هزینه و وقت بیمار است. در ضمن ا نجام لیزر برای کک ومک بدون درد است و حتی ا ستفاده از بیحسی موضعی نیز لازم نمی باشد.
پس می توا ن مزا یای روش بردا شت کک ومک با لیزر یا LFR را به ا ین صورت خلا صه کرد :
۱) کا ملاً بدون عارضه
۲) امکان بازگشت سریع برای کار
۳) برداشت تمام کک ومک ها در یک جلسه
۴) کا ملاً بدون درد
● مشکلات پوستی در گریم بازیگران
بشر، با هویت فردی در دوران گذشته، جهت شکار و غلبه بر ترس، از خاک، عصاره گیاهان، خاکستر چوب و رنگهای معدنی بر چهره وبدن استفاده کرده . سپس باسازگار کردن خود از هویت فردی به هویت گروهی و اجتماعی در مراسم آیینی و مذهبی که با باورهایی چون اساطیر، نیایش اجداد، طلب باران ، باروری، تدفین، جادوگری و ...
با رنگ بر چهره، دیدن حرکات یا رقص با ابزار ابتدایی موسیقی شرکت می کرد. گاه برای ماندگار شدن بر بدن با ابزار ساده رنگ ها سراسر بدن خالکوبی یا نقش هایی بر پوست چهره و بدن حک می کرد. هویت تئاتر و بازیگر از این مراسم شکل می گیرد.
در طول تاریخ ، بازیگر جهت نقش آفرینی از گریم و ماسک استفاده کرده است. عمل گریم بر چهره بازیگر استتار کردن هویت اصلی بازیگر است.
فون رنگی است، که برای گریم تئاتر، فیلم و تلویزیون بر چهره، گردن و دستهای بازیگر زده می شود، در عکاسی پرتره نیز فون برای چهره مورد استفاده است.
فون ۲ نوع است:
۱) فون خشک (Paint cake)
۲) فون چرب (Paint Stick)
مهمترین عارضه این ترکیبات بروز، Allergic Contact Dermatitis (درماتیت تماسی آلرژیک) است. بعضی افراد نسبت به یک ماده خاص یا مواد موثر این محصولات حساس هستند، این افراد هر زمانی که در تماس با این ماده موثره قرار گیرند، واکنش نشان می دهند، اگر چه ممکن است چندین روز طول بکشد تا علائم ظاهر شود، علائم به شکل قرمزی، تورم، خارش و در موارد شدید تاولهای حاوی مایع است.
فونها از مواد پوششی جذب شونده، چسبنده، نگهدارنده، عطر و رنگ ساخته می شود. عطر ها بیشتر از سایر ترکیبات باعث Allergic Contact Dermatitis می شوند. عطرهایی با حساسیت زایی کمتر برای کمتر کردن این مشکل ایجاد شده اند. در افرادی که نسبت به عطر ها واکنش آلرژیک بروز
می کند باید محصولی با عنوانFragrance Free ( بدون ماده معطر) استفاده شود، که فاکتوری جهت ایجاد بوی خوب در آن بکار نرفته است.
نگهدارنده ها در مواد آرایشی و محصولات مراقبت پوست دومین دلیل رایج مشکلات پوستی هستند. نگهدارنده ها از رشد قارچ و باکتریها، که باعث عفونت پوستی می شود جلوگیری می کند و محصولات را از اکسیژن و تخریبهای نوری محافظت می کند.مواد آریشی حاوی آب باید دارای بعضی از انواع نگهدارنده ها باشند.
مصرف کنندگانی که به یک نوع ماده نگهدارنده واکنش نشان می دهند، به بقیه حساسیت ندارند. ترکیبات آرایشی صورت بسیار مهم است زیرا آنها در تماس مستقیم با پوست برای مدت طولانی می باشد. به طور معمول مواد ارایشی صورت باید غیر حساسیت زا، ضد آکنه و غیر کومدون زا باشد که محصول را کمتر حساسیت زا کند. محصول نباید منافذ را بپوشاند و باعث آکنه شود.
مواد آرایشی چشم نیز که در گریم به کار می رود با توجه به اینکه پلک حساس ترین قسمت پوست بدن است باید با دقت زیادی انتخاب شود. مواد آرایشی چشم شامل سایه چشم، خط چشم و ریمل هستند.
سایه چشم کمتر مخرب است. مواد آرایشی حاوی آب راحت تر پاک می شوند. شستشو و مالش جدی چشم جهت پاک کردن چشم لازم است که ممکن است مخرب باشد. اغلب مواد آلرژی زا و مخرب می توانند با تماس چشم با انگشت به چشم وارد شوند. مواد آرایشی چشم نباید بین افراد مشترک باشد و بهتر است هر ۳ تا ۴ ماه تعویض گردد، زیرا که امکان آلودگی باکتریایی وجود دارد.
مواد آرایشی لب شامل رژلب و بوم لب می باشند. آنها لبهای ترک خورده و خشک را مرطوب می کنند و از آفتاب محافظت می کنند. بعضی از رنگهای طولانی مدت روی لب باعث Allergic Contact Dermatitis می شوند.
منبع : پزشک آنلاین


همچنین مشاهده کنید