جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آسیا موفق در عرصه ورزش


آسیا موفق در عرصه ورزش
آسیا به سبک و سیاق سال های اخیر در سال رو به پایان ۲۰۰۸ نیز میزبان و پذیرای مسابقات و چهره های نامدار بیشتری درعرصه ورزش در قیاس با گذشته دورتر بود و یک دلیل آن تمایل و رویکرد فزونتر اسپانسرها به یافتن بازارهای تازه و استفاده از آنها و کسب درآمدهای بیشتر از این طریق بود. با این اوصاف سال ۲۰۰۸ در درجه اول به خاطر بازی های المپیک پکن در یادها خواهد ماند و این نه فقط بزرگ ترین رویداد این سال در سطح آسیا، بلکه در تمامی گستره جهان بود که میزبانی عالی چینی ها موجب شد یکی از به یادماندنی ترین ادوار المپیک ها خلق گردد. چینی ها هم دو مراسم افتتاحیه و اختتامیه بی سابقه ای را طراحی و اجرا کردند و هم پیکارهای قریب به ۲۷ رشته ورزشی را ظرف ۱۶ روز به بهترین شکل به مرحله اجرا نهادند.
این موفقیت به خاطر کوشش طولانی و فراوان چین ظرف سال های اخیر برای میزبانی این المپیک به کامل ترین شکل ممکن بود و شاید از قبل هم می شد آن را حدس زد، زیرا پرنفوس ترین کشور جهان مدتها برای این مهم بسیج شده بود. چین نه فقط یک مجری موفق بود، در صحنه رقابتها هم عالی ظاهر شد و با کسب بیشترین مقام ها و نشانها برای اولین بار در جدول مدالها صدرنشین و فاتح المپیک شد و امریکا، فاتح هر ۴ المپیک قبلی را ناکام کرد.
ستاره های خارجی و درخشش آنها هم در تجلی بیشتر این دوره المپیک سهم داشتند و مایکل فلپس شناگر امریکایی که ۸ طلا برد و اوساین بولت دونده جاماییکایی که ۳ مدال زرین در مواد بسیار مورد توجه ۱۰۰ و ۲۰۰متر و ۱۰۰ ۴ متر امدادی مردان صاحب شد و رکوردهای جهانی هر ۳ ماده را هم شکست، سرآمد آنها بودند.
● به طور همزمان
اگر المپیک را نادیده بگیریم، برگزاری اولین گراندپری اتومبیلرانی شبانه در سنگاپور و میزبانی موفق این کشور شرق آسیایی در این رشته، از دیگر نکات بارز ورزشی در قاره کهن در سال ۲۰۰۸ بودکه فقط دو روز تا پایان آن راه داریم. این اصولاً اولین باری بود که سنگاپور یکی از تورنمنت های «فرمول یک» را میزبانی می کرد و از آن جا که مجریان این رقابت ها و مدیران فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA) بر سر برگزاری آن در ساعات شب و تجربه شدن چنین امری برای بار نخست اصرار داشتند، سنگاپور این دو کار مهم را به طور همزمان انجام داد و کاملاً هم موفق بود. از قضا این تورنمنت محل احیای فرناندو آلونسو اسپانیایی هم بود که با قهرمانی در این رقابت ها به نمایش های ضعیف و متوسط خود در سال ۲۰۰۸ پایان بخشید و دوباره شبیه به همان راننده درخشانی شد که در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ با لباس رنو عنوان قهرمانی جهان را به دست آورده بود. میزان توفیق سنگاپوری ها به حدی بود که برنی اکلستون مدیر رقابت های «فرمول یک» گفت: این به مثابه نگین انگشتری این سری پیکارها در سال ۲۰۰۸ بوده است و مالکان تیم های ۱۱ گانه حاضر در فرمول یک نیز اعتراف کردند که تکرار این توفیق برای سایرین سخت خواهد بود.
بجز سنگاپور، مالزی، چین و ژاپن نیز برخی تورنمنت های گراندپری اتومبیلرانی ۲۰۰۸ را میزبانی کردند و چون صحبت از ادامه توسعه و توفیق آسیایی ها در میان است، باید متذکر شد که کره جنوبی از ۲۰۱۰ و هند هم از ۲۰۱۱ وارد این عرصه شده و به نوبه خود گراندپری هایی را میزبانی خواهند کرد.
● گلف و تنیس
گلف نیز به نفوذ خود در آسیا ادامه داد و در سال ۲۰۰۸ شاهد برگزاری ۹ تورنمنت رسمی و بین المللی این ورزش در این قاره بودیم و رشد و پولسازی گلف در آسیا از این طریق بیشتر شد. تعدادی از معروف ترین گلف بازان جهان هم سر از تورنمنت هایی در آسیا مانند گلف اوپن سنگاپور و تورنمنت های ژاپن در آوردند و از آن جمله بودند سرجیو گارسیا اسپانیایی نفر دوم این رشته و فیل میکلسن امریکایی، حائز رتبه سوم در جدول جهانی این رشته، تنیس نیز پیوسته جای پای محکمتری را در آسیا یافته و قرار است در همین ارتباط تورنمنت اوپن چین در سال ۲۰۰۹ از جمع مسابقات عادی تور ATP خارج شود و به فهرست تورنمنت های ویژه اضافه گردد. WTA یعنی اتحادیه تنیس حرفه ای زنان نیز در سال ۲۰۰۸ مجری ۱۳تورنمنت در منطقه موسوم به آسیا - پاسیفیک بود و اگر بخواهیم یک تورنمنت را در این ارتباط از سایرین متمایز کنیم، باید طبعاً روی اوپن استرالیا انگشت بگذاریم که دوره ۲۰۰۸ آن با قهرمانی نوواک ژوکوویچ از صربستان در قسمت مردان و ماریا شاراپووا از روسیه در جمع زنان پایان گرفت.
● رقابت های نیمه کاره
با این حال همه چیز نیز در آسیا راحت و بدون حرف نبود؛ تورنمنت معروف «جام قهرمانان» در هاکی روی چمن به خاطر مسائل امنیتی از پاکستان به جای دیگری منتقل شد و دیدار مورد توجه تیم های ملی کریکت انگلیس و هند نیز به سبب بمب گذاری های تروریستی در منطقه مومبایی هند در ماه نوامبر نیمه کاره ماند.
در کریکت تحولات دیگری هم به وقوع پیوست و یکی از آنها بازنشسته شدن شین وارن بازیکن پرسابقه استرالیایی بود و ساچین تندولکار از هند هم بیش از اکثر نفرات شاغل در این رشته در سال رو به پایان کارهای فوق العاده و سرعتی انجام داد.
● باز هم چین
دیگر آسیایی های موفق در عرصه ورزش در سال ،۲۰۰۸ کی جی چوی از کره جنوبی و میلکا سینگ از هند در گلف و شونسوکه ناکامورای ژاپنی و پارک جی سونگ کره ای در فوتبال بودند و اگر بخواهیم به پیروزی دیگری برای چین صرف نظر از دستاوردهایش در المپیک بیست و نهم اشاره کنیم، قهرمانی های این کشور در هر دو جام توماس و اوبر به یاد می آید که سلطه چینی ها را بر ورزش بدمینتون بیشتر کرد.
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید